Ascultă Radio București FM Live

Autobuze electrice pentru Bucuresti

Articol de , 30 aprilie 2015, 18:15

RATB pregateste revolutia verde in transportul in comun romanesc.

Incepand de astazi, in Capitala circula, cu titlu experimental, doua autobuze electrice. Ele vor fi folosite, timp de doua luni,  pe linia 381, pe traseul Piaţa Reşiţa – Piaţa Sudului – Piaţa Unirii – Piaţa Universităţii – Piaţa Romană – Piaţa Victoriei.

Conform lui Ion Dedu, directorul executiv al Direcţiei Transporturi din cadrul Primăriei generale, in functie de rezultatele acestui test primaria ar putea  sa decida achizitionarea unui numar mare de asemenea vehicule, dar cel mai devreme peste 18 luni.

Ce fel de autobuze

Sunt autobuze electrice produse de compania chineză BYD cu autonomie de 250 de kilometri, fara reincarcare, in conditii de trafic urban. Preţul unui autobuz este, conform reprezentanţilor Primăriei Capitalei, de aproximativ 350.000 de euro.

Autobuzul BYD a obţinut, la începutul anului 2013, omologarea de tip în Uniunea Europeană, deci are toate aprobările pentru a fi comercializat în toate statele membre EU fără alte certificări necesare.

Reprezentantii  firmei CEFIN Trucks, care este vanzatorul acestor autobuze pe piata romaneasca, sustin ca economia la consum este peste 35.000 euro/an şi va creşte datorită evoluţiei diferite a preţurilor motorinei şi electricităţii.

Până în prezent, BYD a fost testat în şapte mari oraşe din România, a parcurs peste 14.000 kilometri. Calculul realizat pe baza datelor puse la dispoziţie de operatorii de transport în comun au aratat că media costurilor cu energia electrică necesară alimentării a fost de 10,30 euro/100 kilometri, faţă de 45,33 euro/100 kilometri  cat este media costurilor la un autobuz diesel.

Solutia imperfecta

Autobuzul electric are, totusi, cateva probleme, si la noi si in toata lumea.

Prima a fost sesizata chiar de Ion Dedu, care a declarat ca inainte de cumparare : ,,trebuie să vedem ce autonomie au în condiţiile în care iarna vom încălzi vehiculul tot din baterii şi mai ales vara când trebuie să utilizăm instalaţia de aer condiţionat”.

Autonomia inca redusa este si obstacolul principal de care se lovesc municipalitati mult mai bogate, cum este cea a Parisului, de exemplu. Acolo, RATP, regia de transport local, utilizeaza de mai multi ani autobuze electrice. Dar sunt autobuze mici, de doua ori mai mici decat un autobuz normal, si sunt utilizate doar pe trasee scurte.

Problema este  enuntata clar de firma germana MAN care a spus clar ca niciun constructor nu poate asigura nici acum, nici in viitorii ani autobuze 100% electrice care sa corespundea nevoilor traficului intr-un mare oras pentru ca greutatea bateriior este prea mare. MAN spune ca solutia fezabila in viitorul previzibil este autobuzul diesel-electric, adica cu propulsie hibrida, care, insa, costa cu 50% mai mult decat un autobuz clasic.

Cei de la MAN sustin ca autobuzele chinezesti BYD cu autonomie in jurul a 200 de kilometri, dar au o capacitate de maxim 60 de locuri, in timp de un autobuz normal utililzat intr-o capitala trebuie sa aiba minim 90 de locuri, iar RATP cere tocmai acest standard minim.

Ramane de vazut care sunt pretentiile RATB

Rezolvare partiala a problemei

O rezolvare partiala a problemei, in situatia actuala a tehnologiilor electrice, este ca, la capat de linie, autobuzele sa fie reincarcate. Ceea ce inseamna ca fiecare autobuz sa stea la capat de linie cateva zeci de minute.

Alta solutie, aplicata deocamdata doar la Nisa, este autobuzul Beebus, realizat de Siemes, care este echipat cu un sistem de reincarcare super-rapida, in cateva secunde numai, a bateriilor, in timpul opririi din fiecare statie. Asta inseamna ca in fiecare statie sa existe cate o asememea priza super-performanta.

Concluzia,  este ca nu exista, in acest moment, si nu va exista in viitorul imediat, un autobuz electric de capacitate normala, care sa aiba o autonomie, numai din baterii, suficienta pentru utilizarea intr-un oras mare, fara reincarcare repetata in cursul aceleiasi zile.

 

Etichete:
Ce se intampla cu Laserul de la Magurele
Strada de Business luni, 25 februarie 2019, 16:14

Ce se intampla cu Laserul de la Magurele

Super-laserul ELI – NP se apropie de inaugurare, dar asta nu inseamna ca toate vestile care vin de la Magurele sunt bune. La sfarsitul anului...

Ce se intampla cu Laserul de la Magurele
Romania exporta prea putin in afara UE
Strada de Business vineri, 22 februarie 2019, 16:14

Romania exporta prea putin in afara UE

36 de milioane de locuri de munca din Uniunea Europeana depind de exporturile catre tari din afara spatiului comunitar, a declarat ieri la Bucuresti...

Romania exporta prea putin in afara UE
Metroul pana a Otopeni, doar jumatate
Strada de Business marți, 19 februarie 2019, 16:07

Metroul pana a Otopeni, doar jumatate

Veste buna pentru bucuresteni : Miercurea trecuta Comisia Europeana a aprobat alocarea a  517 milioane de euro pentru constructia Magistralei 6 de...

Metroul pana a Otopeni, doar jumatate
Falimentarea industriei chimice
Strada de Business marți, 18 decembrie 2018, 16:24

Falimentarea industriei chimice

Revenit pe profit dupa ce in 2013 a fost declarat in insolventa, combinatul Oltchim Ramnicu Valcea este din nou sub spectrul falimentului datorita...

Falimentarea industriei chimice
Strada de Business vineri, 14 decembrie 2018, 16:19

Ce fel de Brexit va fi?

Printr-o miscare politica foarte inteligenta premierul britanic Theresa May a reusit, marti, sa-si atraga suficient sprijin ca ramana in functie in...

Ce fel de Brexit va fi?
Strada de Business vineri, 12 octombrie 2018, 15:41

Cum rezolvăm deficitul de talente ? 

de Răsvan Roceanu Un nou termen pare să fie la modă, în ultima vreme, printre analiștii economici: „deficitul de talente”. Mai pe...

Cum rezolvăm deficitul de talente ? 
Strada de Business joi, 16 noiembrie 2017, 16:21

Indicele ROBOR continuă să crească!

În acest an unele rețele de magazine și site-uri de vânzări online vor începe reducerile Black Friday pe 17 noiembrie, în timp ce altele au...

Indicele ROBOR continuă să crească!
Strada de Business marți, 14 noiembrie 2017, 16:26

PIB-ul României a crescut cu 7% în primele trei trimestre din 2017!

Mai mult de un sfert din angajatorii din România au restanțe la plata contribuțiilor sociale obligatorii pentru pensii, sănătate și șomaj, a...

PIB-ul României a crescut cu 7% în primele trei trimestre din 2017!