Găuri negre, în bugetul Capitalei?
Articol de Mircea Apostolescu, 18 februarie 2025, 11:06
Prin bugetul din acest an, Primăria Capitalei a primit, de la Guvern, doar circa 4 miliarde din banii bucureștenilor.
Asta în vreme ce Municipalitatea trebuie să plătească subvențiile la termie și transportul public, care au însumat, anul trecut, circa 2,6 miliarde de lei, reclama primarul general al Capitalei Nicușor Dan.
“Pentru că e absurd ca, din cele 12 miliarde (… din impozitele și taxele pe venit ale bucureștenilor n.r.) Primăria Capitalei să ia patru și sectoarele să ia opt, în condițiile în care, din astea patru, noi trebuie să dăm două miliarde și jumătate pe subvenții. Deci, raportul real să fie 1,5 miliarde la 8 miliarde, în condițiile în care noi avem mai multe atribuții”, declara Nicușor Dan.
Bugetul Municipalității este, însă, grevat de mari datorii care nu ar trebui să existe. Sume uriașe trebuie plătite de către Primăria Municipiului București, fără a aduce un serviciu public pentru bucureșteni.
Astfel, Societatea de Transport București (STB) trebuie să plătească către Electroputere Pașcani aproape 4,5 milioane de euro, pentru că nu a încheiat un contract pentru 40 de tramvaie, încă din 2022, conform unei hotărâri judecătorești.
De asemenea, conform aceleiași decizii a instanței, încă peste 710 mii de euro vor trebui plătiți aceleiași companii din Pașcani, pentru neîncheierea contractului, din data de 5 decembrie 2024, când a fost pronunțată respectiva hotărâre judecătorească, și până în prezent.
Pentru că unicul acționar al STB este Consiliul General al Municipiului București și, prin urmare, din bugetul Capitalei vor trebui achitate aceste sume, am întrebat la Primăria Municipiului București:
- În aceste condiții, ce va face STB, va semna contractul pentru achiziția tramvaielor sau va plăti penalitățile în validare de circa 300 de mii de euro pe zi?â
- Ce impact au aceste penalități asupra bugetului STB?
- Va suplimenta Primăria Municipiului București bugetul STB cu banii necesari pentru plata penalităților?
- În cazul unui răspuns afirmativ la întrebarea precedentă, ce impact va avea plata acestor penalități asupra bugetului Municipiului București?
La aceste întrebări, răspunsul primit din partea Municipalității menționează doar faptul că “Având în vedere solicitarea dvs. înregistrată la Direcția de Presă cu nr. 210482/16.12.2024, vă comunicăm următorul răspuns primit de la Societatea de Transport Bucuresti SA: – STB S.A., Primăria Capitalei și TPBI analizează în prezent găsirea unor soluții pentru rezolvarea acestei situații”.
În context, trebuie amintit faptul că, pe data de 5 decembrie 2024, Judecătoria Sectorului 1 a dat câștig de cauză companiei Electroputere VFU Paşcani S.A., societate din Grupul Grampet care a câştigat licitaţia lansată în 2019 pentru achiziția a 40 de tramvaie de către Societatea de Transport București (STB).
Prin hotărârea judecătorească definitivă, STB este obligată la plata unor penalități în valoare de 0,5% pe zi din valoarea contractului de 305,2 milioane de lei, fără TVA, până la îndeplinirea obligației de a pune în executare deciziile Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) privind încheierea contractului pentru achiziția celor 40 de tramvaie.
În plus, instanța a mai stabilit penalități de 0,1% pe zi pentru nesemnarea contractului încă din 2022.