Programul de deszăpezire al Sectorului 1, aprobat. Implementarea, sub semnul întrebării
Articol de Mircea Apostolescu, 25 noiembrie 2025, 13:27
La inițiativa edilului George Tuță, Consiliul Local al Sectorului 1 a aprobat, în ședința de astăzi, Programul de deszăpezire și combatere a poleiului pentru perioada 1 decembrie 2025 – 15 martie 2026.
Cum va fi dus, însă, la îndeplinire acest program este neclar, atâta timp cât chiar primarul din Banu Manta nr. 9 spune că operatorul delegat al serviciului public de salubritate, Compania Romprest, avertizează că nu poate aplica programul de salubritate, din cauza datoriilor istorice pe care le înregistrează Primăria Sectorului 1 către operator.
Programul de deszăpezire stabilește modul de intervenție, pe durata fenomenelor meteo specifice sezonului rece și definește procedurile pentru prevenirea poleiului, degajarea zăpezii și menținerea circulației rutiere și pietonale în condiții de siguranță.
Ca element de noutate, Romprest va avea în iarna aceasta programate utilaje pentru fiecare stradă în parte.
De asemenea, Primăria Sectorului 1 va plăti un tarif de așteptare pentru zece utilaje de deszăpezire, conform normelor impuse de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, utilaje care vor interveni în sprijinul echipajelor de urgență ale poliției, ambulanței și pompierilor.
Pentru operațiunile de deszăpezire, vor fi alocate, în condiții speciale, 30 de utilaje.
Atunci când condițiile meteo nu vor impune activități de deszăpezire sau de intervenție anti-polei, aceste utilaje, aflate în mobilizare permanentă, ar urma să fie folosite, la solicitarea Primăriei, pentru salubrizarea sectorului, suplimentar față de programul curent de curățenie stradală.
Operațiunile de deszăpezire și combatere a poleiului vor fi coordonate de Comandamentul de Deszăpezire al Sectorului 1.
Aceste operațiuni vor fi prioritizate pe patru “urgențe”, în funcție de starea vremii, exclusiv pe baza avertizărilor transmise de ANM.
În “urgența zero”, ar urma să se intervină cu material antiderapant, pentru combaterea poleiului, pe poduri, pante, rampe și pasaje, în maximul două ore de la emiterea avertizării.
Pentru “urgența zero”, ar urma să fie alocate șase utilaje.
În “urgența unu”, se va interveni pe arterele principale, în maximum patru ore de la încetarea ninsorii.
Astfel, ar urma să fie curățate arterele principale, bulevardele, traseele STB, accesul către spitale și școli, stațiile de salvare și instituțiile publice.
Pentru “urgența unu”, ar urma să fie mobilizate 50 de utilaje cu lamă și sărărițe.
Tot aici ar urma să fie eliberate de zăpadă stațiile STB și capetele de linii ale transportului public.
În “urgența doi”, ar urma intervenția utilajelor de deszăpezire pe arterele secundare.
Operatorul de salubritate ar urma să acționeze, pe străzile secundare, trotuarele fără proprietar identificabil, trecerile de pietoni, zonele pietonale, aleile dintre blocuri.
Pentru aceasta, ar urma să fie mobilizate suplimentar 39 de utilaje și un efectiv minim de 150 de lucrători manuali.
În “urgența trei”, ar urma să fie încărcată zăpada din intersecții, stațiile STB și din alte zone, unde acumulări le de zăpadă ar încurca traficul.
Zăpada ar urma să fie împinsă spre rigole, iar, acolo unde strada are scuar central, se poate degaja în ambele sensuri.
Toate utilajele ar urma să constituie dispozitivul, în maximum o oră de la declanșarea alarmei Activitatea ar urma să nu se întrerupă decât pentru alimentare, schimb de tură sau viscol.
Degajarea manuală a zăpezii acoperă: stațiile și refugiile STB; trecerile de pietoni; instituțiile publice
trotuarele cu situație juridică neclară, aleile dintre blocuri.
În caz de ninsoare abundentă, cu depunere se strat de zăpadă între 30-50 cm, operatorul ar urma să intervină numai pe arterele principale, pe traseele STB.
Dacă stratul de zăpadă ar depăși 50 cm, Comandamentul de Deszăpezire ar putea dispune Întreruperea temporară a circulației rutiere, pentru intervenția utilajelor de deszăpezire.
În context, ar trebui amintit, însă, faptul că, pe 18 noiembrie, operatorul delegat al serviciului de salubritate, Compania Romprest, anunța că “în exercitarea drepturilor legitime, conferite de contract și de cadrul normativ și legal aplicabil, începând cu data de 18.11.2025, ora 19.00, operatorul delegat va reduce frecvența și cantitatea serviciilor prestate”, adică, va sista exact salubrizarea stradală.
Operatorul mai anunță, prin același comunicat, și că Autoritatea Contractantă, Primăria Sectorului 1, înregistrează datorii în valoare de de 116 milioane de lei față de Romprest, cea mai veche factură neachitată are termenul depășit de 1875 de zile, conform aceleiași surse.