Recomandări pentru sezonul reducerilor!
Articol de bucurestifm, 3 noiembrie 2025, 16:15
În perioada campaniilor de Black Friday se înmulțesc ofertele, dar și fraudele. Pe lângă tentativele de fraudă există și alte riscuri, cum ar fi ofertele înșelătoare.
Președintele Infocons, Sorin Mierlea, a făcut câteva recomandări pentru această perioadă, la Radio România Actualități.
”Din păcate, sunt tot mai multe produse, mai ales în zona aceasta de reduceri, în sistemele de alerte europene. Asta înseamnă că sunt produse neconforme, produse periculoase, produse care ne pot face mai mult rău decât bine. Iar pentru acest lucru avem aplicația europeană de protecție a consumatorilor, InfoCons, unde putem vedea toate alertele în timp real […] Dacă discutăm despre cumpărăturile online, să înțelegem și să știm că putem să le returnăm pentru orice motiv în 14 zile, fără a avea neapărat și ambalajul original. Dacă cumpărăm însă la reducere sau nu direct din magazin, nu mai avem acest drept conferit de lege, ci doar dacă magazinul prin politica de marketing dorește să returneze produsul și să restituie banii respectivi, dar dacă îl cumpărăm direct din magazin, pentru a putea returna doar dacă produsul respectiv are un defect de fabricație care nu poate fi remediat în 15 zile […] Iar pentru cei care în această perioadă călătoresc ca să facă poate shopping la anumite oferte în alte localiăți, în alte țări, să știe că aplicația InfoCons îi ajută în limba română oriunde în lume, iar secțiunea de SOS ne ajută, pe de-o parte, să avem acces la toate numerele de urgență, și nu numai – putem să avem acces direct, nemijlocit și foarte simplu, la toate pensiunile, hotelurile și restaurantele – dacă sunt autorizate, pentru ce sunt autorizate, când au fost autorizate, să facem alegeri înțelepte, informate și mai ales în cunostință de cauză”, a explicat președintele Infocons, Sorin Mierlea.
El a mai adăugat că 021.9551 este numărul unic de protecție a consumatorilor, la care se pot face reclamații.
În sezonul reducerilor, fraudele online sunt și ele la tot pasul, pentru că infractorii cibernetici profită de interesul crescut al cumpărătorilor, pentru a încerca să îi păcălească.
Autoritățile în siguranță cibernetică avertizează că hakerii postează tot felul de anunțuri cu oferte irezistibile, trimit email-uri și mesaje care par a fi din partea unor companii oficiale sau trimit link-uri cu site-uri clonă – totul pentru a pune mâna pe datele bancare ale clienților care cumpără în această perioadă.
Autoritățile vin și cu o serie de recomandări: toate plățile care se fac să fie făcute prin metode sigure, să nu fie accesate link-urile care nu par a fi din partea unor companii oficiale, să nu fie luate în calcul ofertele foarte mari, acele oferte irezistibile de care profită hakerii și, mai ales, să fim foarte atenți la mesajele pe care le primim.