9 din 10 profesori spun că elevii sunt victime ale bullyingului
Articol de arionmihaela, 22 octombrie 2025, 11:44
90% dintre profesori şi consilieri şcolari consideră că elevii cu care lucrează sunt victime ale fenomenului de bullying.
În funcţie de mediu, respondenţii din şcolile bucureştene sunt cei care indică în cea mai mare măsură cea mai ridicată frecvenţă a fenomenului de bullying (28,1%), în timp ce doar 13,4% dintre profesorii şcolilor rurale au optat pentru acest răspuns, arată datele unei analize calitative complexe realizate de Organizaţia Salvaţi Copiii România.
În acest context, pentru a putea adresa fenomenul de bullying în diferitele lui aspecte, Salvaţi Copiii România a inaugurat Centrul de Resurse Antibullying, hub de resurse dedicate copiilor, profesorilor şi părinţilor pentru a înţelege, a preveni şi a răspunde adecvat situaţiilor de bullying şi a îmbunătăţi climatul şcolar.
Doar 4 din 10 participanţi (43,1%) au încredere în eficienţa mecanismelor de raportare anonimă, în timp ce doar un sfert (25,6%) consideră util stabilirea unor profesori cărora să le fie sesizate incidentele şi o proporţie şi mai mică (17,5%) cred în relevanţa participării directe a copiilor prin desemnarea unor elevi cărora victimele bullyingului să le poată sesiza fenomenul.
Analizând frecvenţa pe care respondenţii o consideră potrivită pentru realizarea de activităţi antibullying, aproape o treime au indicat cele mai ridicate frecvenţe: ‘în mod constant – ca parte a culturii şcolii’ (31,5%) şi ‘ar trebui să fie abordate de fiecare profesor când observă comportamente nepotrivite între elevi’ (30,9%), în timp ce un procent nesemnificativ de respondenţi consideră că aceste activităţi nu reprezintă responsabilitatea şcolii (0,4%) sau că ar trebui organizate doar în cadrul programului ‘Şcoala Altfel’ (1%).
Centrul de Resurse Antibullying este un spaţiu fizic şi virtual în care şcolile şi grădiniţele primesc sprijin real pentru a construi comunităţi educaţionale sigure şi incluzive.
Pe termen lung, Salvaţi Copiii îşi propune să aibă impact social relevant, contribuind la promovarea unei culturi sociale non-violente în România.
Serviciile oferite în cadrul Centrului de Resurse Antibullying răspund nevoilor identificate în grădiniţele, şcolile şi familiile din România:
* pregătirea specialiştilor (profesori, consilieri şcolari, personalul nedidactic din şcoli, specialiştii din sistemul de protecţie a copilului, angajaţi ai birourilor de siguranţă şcolară),
* dezvoltarea şi punerea la dispoziţia şcolilor şi grădiniţelor de metodologii validate ştiinţific pentru prevenirea bullyingului şi promovarea unui climat pozitiv,
* consiliere şi suport pentru copii, părinţi şi cadre didactice şi referirea cazurilor care au nevoie de servicii specializate,
* creşterea gradului de participare a copiilor şi tinerilor în programe de prevenire,
* derularea de campanii de informare şi conştientizare pentru copii, profesori, părinţi,
* analize şi cercetări asupra fenomenului de bullying, însoţite de acţiuni de advocacy menite să influenţeze politicile publice astfel încât copiii să beneficieze de măsuri şi resurse dedicate unui climat şcolar sigur şi incluziv.
Din echipa centrului fac parte: experţi în domeniul educaţional, formatori, psihologi, psihopedagogi, facilitatori.