Mesajul profesorilor de ziua internationala a educatiei
Articol de Sorin Pavel, 5 octombrie 2025, 11:14
De ziua internationala a educatiei sindicatele din invatamant cer demisia ministrului Daniel David si a premierului Ilie Bolojan.
Presedintele FSLI, Simion Hancescu afirma ca educatia din Romania traverseaza cea mai neagra perioada din ultimii 35 de ani.
Hancescu enumera consecintele Legii 141/2025: scoli comasate, clase suprapopulate, burse eliminate, elevi care fac naveta de la distante mari, peste 14 mii de posturi reduse, taieri mascate de salarii, profesori obligati sa predea materii din arii curriculare diferite, profesori suplinitori nevoiti sa paraseasca sistemul si investitii zero in infrastructura scolara.
“Toate aceste decizii proaste, lipsite de logica si de argumente vor conduce Romania pe un singur drum- al construirii unei societati fara valori, fara educatie, fara directie, supusa manipularilor”, mai spune Simion Hancescu.
“Cadrele didactice sunt tratate cu dispret iar aceasta atitudine va conduce la demisii si pensionari anticipate. Politicienii nu vor calitate in educatie pentru ca un popor needucat este usor de controlat, de mintit si de furat” se mai arata in mesajul profesorilor.
Pe de alta parte ministrul educatiei, Daniel David a reiterat ca Romania are nevoie de un pact pentru Deceniul Educatiei si Cercetarii care sa fie asumat de factorul politic.
“In Romania traim acum un an dificil pentru educatie si pentru societatea romaneasca in ansamblu, anul 2025 fiind probabil cel mai periculos an pentru tara dupa Revolutia din 1989. Au mai fost ani dificili pentru tara- atat economic, cat si politic- dar in 2025, crizele interne politice si economice sunt puternic combinate, pe fondul unui razboi la granita, al unor atacuri hibride asupra tarii si al unor crize internationale legate de reasezarea arhitecturii ordinii mondiale. Stiu ca, in multe locuri, presiunea bugetara, schimbarile din sistem si nevoia de adaptare continua par sa umbreasca sensul profund al muncii noastre. Dar tot in astfel de momente se vede adevarata forta a educaþiei: puterea de a transforma criza in progres si incertitudinea in sens”, a precizat Daniel David.
“Preocuparea mea este ca oamenilor educatiei sa le fie bine intr-un nou sistem educational, nu in sistemul actual care genereaza niveluri de analfabetism functional care ne paralizeaza tara si care trebuie reformat paradigmatic pentru a nu deveni o civilizatie esuata sub obscurantism si o colonie tehnologica/stiintifica”, a subliniat ministrul.