Cum să… te întorci la școală sau job cu energie?
Articol de Vicentiu Andrei, 8 septembrie 2025, 07:10
Podcastul Cum Să…? a ajuns la sezonul 3, iar primul episod aduce în discuție una dintre cele mai actuale provocări de început de toamnă: revenirea din vacanță la școală și la serviciu. Flavia Voinea, realizatorul podcastului și managerul București FM, a stat de vorbă cu Amada Bălțățeanu despre cum putem face trecerea mai ușoară – atât pentru adulți, cât și pentru copii.
„Nu simt că am avut o perioadă foarte lungă de vacanță, așa încât să pierd legătura cu partea activă, cu partea de muncă”, mărturisește Flavia încă de la început. Tocmai de aceea, explică Amada, problema adaptării se simte mult mai intens la copii și adolescenți, pentru care trecerea de la o vară relaxată la un program încărcat e un șoc.
Vacanța copiilor: multă libertate, puține teme
Vara a fost, pentru cei mai mulți elevi, un timp de detașare totală de școală. „Tinerii povestesc despre somn, festivaluri, petreceri, sleepover-uri. Niciunul nu mi-a zis: am citit o carte. Au încercat să se ducă într-o bulă cât mai departe de școală”, spune Amada.
Această deconectare face ca reîntoarcerea la program să fie dificilă. Nu e vorba doar de teme și lecții, ci de întreg ritmul cotidian: trezit devreme, activități extracurriculare, responsabilități zilnice. „Lucrurile devin mult mai alerte și pentru ei, și mai neplăcute”, spune invitata.
Rolul părinților: fermitate, dar și înțelegere
Amada atrage atenția că părinții nu ar trebui să se aștepte la o schimbare bruscă. „Nu poți să-i spui copilului: gata, te-ai culcat toată vara la 12:30, de azi dormi la 11. Fizic, nu poate. E nevoie de o tranziție, pas cu pas.”
În plus, și părinții trebuie să ofere sprijin, fără să devină „dușmanii” copiilor. „Dacă le tăiem tot și lăsăm doar somnul și școala, pierdem legătura cu ei. E important să aibă și timp pentru ei – chiar dacă asta înseamnă să scrolleze sau să se uite pe Netflix.”
Disciplina, un cuvânt dificil
Unul dintre conceptele cheie ale episodului este disciplina. „Mie mi-a plăcut acest cuvânt încă din copilărie. Am fost un elev disciplinat și cred că disciplina e o resursă importantă și la maturitate”, spune Flavia Voinea. Amada confirmă însă că, pentru mulți copii, disciplina nu e atractivă. „Ei nu iubesc programul de școală, nu iubesc toate materiile sau profesorii. Dar învățarea, consecvența, chiar și exercițiul de a-ți asuma ceva ce nu e mereu plăcut sunt extrem de valoroase pe termen lung.”
Concluzia: o perioadă-tampon
În loc de reguli drastice de la început, e mai sănătos ca părinții și profesorii să accepte un timp de tranziție. „Tranziția trebuie să fie exact printr-un buffer realist de câteva săptămâni, care se poate adapta de la copil la copil. Abia apoi putem vorbi despre un program stabil, cu obiective clare”, subliniază Amada Bălțățeanu.
Iar recomandarea finală a invitatei este una pe cât de simplă, pe atât de importantă: „Nu le ocupați tot timpul. Lăsați-le un spațiu în care să facă ce vor sau chiar să nu facă nimic. Altfel riscăm să devenim dușmanii lor.”