Schimbări propuse pentru Uber și Bolt: Ce vrea să modifice Consiliul Concurenței echitabil pentru bucureșteni?
Articol de Mihaela Ioniță, 28 iulie 2025, 14:00
Consiliul Concurenței propune o reformă majoră în legislația care reglementează serviciile de transport în regim de taxi și alternativ (Uber, Bolt etc.). Printre măsurile avute în vedere se numără eliminarea limitărilor geografice, plafonului de tarife și a obligației de dispecerat. Deși intenția este de a „moderniza cadrul legal” și de a stimula concurența, unele dintre aceste propuneri ridică semne de întrebare, mai ales în marile orașe – cum este Bucureștiul – unde impactul asupra traficului, poluării și echității între operatori este tot mai vizibil.
Ce prevede legislația actuală?
Conform OUG 49/2019, șoferii care lucrează pentru platforme precum Uber sau Bolt pot opera doar în localitatea în care sunt autorizați, nu oriunde în țară. În practică, acest lucru ar trebui să însemne că un șofer autorizat în Ploiești, nu ar trebui sa opereze în București, decât pentru a încheia o cursă începută în Ploiești.
Numărul de înmatriculare NU limitează accesul, dar autorizația de transport o face. Cel puțin teoretic.
Ce se întâmplă de fapt pe teren?
Realitatea este că, în lipsa unui sistem național de monitorizare sau control, multe mașini cu autorizații din județe limitrofe operează zilnic în București. Platformele digitale nu restricționează comenzile în funcție de localitatea de autorizare, iar controalele sunt rare.
Astfel:
- Șoferii autorizați în alte localități pot lucra nestingherit în Capitală, chiar dacă acest lucru încalcă litera legii.
- Bucureștiul devine un magnet pentru mașinile din afară, ceea ce crește traficul, poluarea și inechitatea între operatori.
Ce propune Consiliul Concurenței?
Autoritatea de reglementare propune, printre altele:
- Eliminarea limitelor geografice: taxiurile și șoferii Uber/Bolt ar putea opera oriunde, indiferent de localitatea de autorizare.
- Eliminarea plafonului de tarife: prețurile ar fi reglate doar prin cerere și ofertă.
- Tarifele modificate în timpul cursei – trebuie interzisă schimbarea prețului fără acordul clientului.
- Renunțarea la obligația de dispecerat pentru taxiuri, în conditiile în care majoritatea comenzilor vin prin aplicații mobile
- Stimulente pentru vehicule electrice și hibride.
Oare e echitabil pentru bucureșteni?
Bucureștiul suportă deja: Cel mai ridicat trafic urban din România, un nivel crescut de poluare, în special în zonele centrale și intersecțiile mari si cele mai mari tarife RCA din țară – mașinile înmatriculate în Capitală plătesc și cu 30–50% mai mult decât cele din județele limitrofe.
Așadar, șoferii care vin din alte localități: Plătesc mai puțin la RCA, aglomerează Capitala fără a fi supuși acelorași constrângeri ca cei autorizați local.
Propunerea Consiliului Concurenței încearcă să aducă mai multă flexibilitate și concurență în piață, dar trebuie analizată atent în marile aglomerări urbane, unde deja există dezechilibre semnificative. Altfel, bucureștenii riscă să plătească mai mult pentru RCA, să stea mai mult în trafic și să respire un aer și mai poluat – în timp ce alții beneficiază de pe urma unei legislații incomplete sau permisive.
Raportul preliminar este publicat pe site-ul official www.consiliulconcurentei.ro iar opiniile și propunerile cetățenillor sunt așteptate până pe 22 septembrie 2025.