Ascultă Radio București FM Live

Descoperire ştiinţifică: “Multivitaminele sunt un placebo”

Descoperire ştiinţifică: “Multivitaminele sunt un placebo”
Foto: arhiva

Articol de bucurestifm, 12 noiembrie 2020, 12:51

Obiceiul de a lua zilnic multivitamine este sănătos sau doar ne dorim noi acest lucru?

Beneficiile pentru sănătate ale administrării de multivitamine şi suplimente alimentare se află în întregime în mintea noastră, indică rezultatele unui nou studiu.
Oamenii au aşteptări pozitive de la tabletele de multivitamine şi minerale, deoarece nu există dovezi clare care să demonstreze contrariul, susţin cercetătorii.

O serie de studii clinice nu au reuşit să găsească beneficii notabile pentru sănătate în urma adminitării de suplimente de vitamine sau minerale. Acest lucru l-a determinat pe dr. Manish Paranjpe de la Universitatea Harvard să investigheze dacă subconştientul nu este responsabil de îmbunătăţirea stării de sănătate în rândul celor care iau celebrele suplimente. “Beneficiile financiare de miliarde pentru industria suplimentelor alimentare înseamnă că desfiinţarea mitului privind utilizarea pe scară largă a multivitaminelor sau mineralelor va avea implicaţii medicale şi financiare semnificative”, a susţinut Paranjpe.

Pentru studiu, cercetătorii au colectat date despre 21.603 de adulţi din Statele Unite care au participat la Studiul Naţional de Sănătate în anul 2012. 4.933 de persoane au raportat că au luat în mod regulat multivitamine sau minerale. Participanţii au fost solicitaţi să îşi auto-evalueze starea de sănătatea şi au fost testaţi în privinţa sănătăţii fizice şi psihologice.Ei au fost chestionaţi dacă au nevoie de ajutor pentru activităţile zilnice de rutină şi dacă au suferit în trecut afecţiuni de sănătate pe termen lung, inclusiv hipertensiune arterială, astm, diabet şi artrită. De asemenea, au fost întrebaţi dacă în ultimele 12 luni, s-au confruntat cu infecţii, pierderi de memorie, probleme neurologice şi musculo-scheletice şi stres psihologic.

“Consumatorii de multivitamine sau suplimente minerale au raportat o sănătate generală cu 30% mai bună decât cei care nu au luat astfel de tablete, dar nu a existat nicio diferenţă între rezultatele celor două grupuri la evaluarea psihologică, fizică sau funcţională”, a susţinut specialistul.
O analiză aprofundată arată că persoanele care au folosit multivitamine sau suplimente minerale tind să creadă că au o sănătate mai bună, indiferent de rasă, sex, educaţie, vârstă şi venit.

Cercetătorii oferă două explicaţii posibile pentru descoperire.

Fie persoanele care iau suplimente în mod regulat cred pur şi simplu că îşi vor îmbunătăţi starea de sănătate, fie sunt de obicei mai pozitive în ceea ce priveşte sănătatea lor personală.

Există dovezi din ce în ce mai mari că puterea gândirii pozitive poate îmbunătăţi starea de sănătate. “Lipsa oricărei diferenţe între rezultatele obţinute după evaluarea sănătăţii participanţilor este în concordanţă cu alte studii care arată că suplimentele de vitamine sau minerale nu îmbunătăţesc starea generală de sănătate în rândul populaţiei adulte”, a concluzionat dr. Manish Paranjpe.

Consultații medicale gratuite pe litoral: în ce stațiuni pot fi evaluați turiștii până pe 15 august
Actualitate luni, 10 august 2026, 14:58

Consultații medicale gratuite pe litoral: în ce stațiuni pot fi evaluați turiștii până pe 15 august

Turiștii aflați pe litoralul românesc pot beneficia, în perioada 10-15 august, de consultații și evaluări medicale gratuite în cadrul...

Consultații medicale gratuite pe litoral: în ce stațiuni pot fi evaluați turiștii până pe 15 august
Caniculă în București: temperaturile ajung la 36 de grade
Actualitate luni, 10 august 2026, 13:26

Caniculă în București: temperaturile ajung la 36 de grade

Vremea se menține călduroasă în București în următoarele zile, iar temperaturile vor crește până la 36 de grade Celsius. Disconfortul...

Caniculă în București: temperaturile ajung la 36 de grade
Ciucu: Bucureștenii ar putea rămâne oricând fără apă caldă din cauza tehnologiei vechi a ELCEN. Situația Termoenergetica este mai gravă decât cea a STB
Actualitate luni, 10 august 2026, 12:13

Ciucu: Bucureștenii ar putea rămâne oricând fără apă caldă din cauza tehnologiei vechi a ELCEN. Situația Termoenergetica este mai gravă decât cea a STB

Bucureștenii ar putea rămâne oricând fără apă caldă, din cauza unor avarii ce pot surveni, în orice moment, la CET-urile Electrocentrale...

Ciucu: Bucureștenii ar putea rămâne oricând fără apă caldă din cauza tehnologiei vechi a ELCEN. Situația Termoenergetica este mai gravă decât cea a STB
VIDEO| De la furie sau panică, la prezență și conectare
Actualitate luni, 10 august 2026, 11:15

VIDEO| De la furie sau panică, la prezență și conectare

Alina Costache, psiholog clinician și psihoterapeut ne propune o călătorie prin interiorul nostru, pe traseul nervului vag. Cum reacționăm la...

VIDEO| De la furie sau panică, la prezență și conectare
Actualitate luni, 10 august 2026, 10:48

Alertă MAE în Valencia: risc extrem de incendii pe 12 august

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) avertizează românii care se află sau intenționează să călătorească în Comunitatea Valenciană că...

Alertă MAE în Valencia: risc extrem de incendii pe 12 august
Actualitate luni, 10 august 2026, 10:04

Unde poți face sport gratuit în Sectorul 6. Peste 70 de terenuri sunt deschise în vacanța de vară

Locuitorii Sectorului 6 pot folosi, pe durata întregii vacanțe de vară, terenurile de sport amenajate în curțile unităților de...

Unde poți face sport gratuit în Sectorul 6. Peste 70 de terenuri sunt deschise în vacanța de vară
Actualitate luni, 10 august 2026, 08:50

Încep probele scrise ale examenului de Bacalaureat!

Probele scrise ale sesiunii de toamnă a Bacalaureatului încep astăzi, cu testarea la Limba şi literatura română, potrivit calendarului aprobat...

Încep probele scrise ale examenului de Bacalaureat!
Actualitate duminică, 9 august 2026, 18:24

Vreme frumoasă, dar călduroasă în Capitală

Luni, în Capitală, vremea va fi frumoasă, dar călduroasă, anunță Administrația Națională de Meteorologie. Cerul va fi mai mult senin,...

Vreme frumoasă, dar călduroasă în Capitală