Creste deficitul comertului exterior
Articol de , 12 decembrie 2018, 16:19 / actualizat: 13 decembrie 2018, 9:15
Deficitul comertului exterior al Romaniei continua sa creasca. Asa cum arata datele publicate de Institutul National de Statistica, in luna octombrie acest an faţă de luna octombrie 2017, exporturile au crescut cu 10,0%, iar importurile au crescut cu 16,1%.
In primele 10 luni din acest an Romania a exportat bunuri de 57 de miliarde de euro ai a importat in valoare de 69 de miliarde de euro.
Economia creste, dece nu reusim sa echilibram balanta
Nu reusim tocmai pentru ca economia creste, iar cel mai vizibil exemplu este cel al autovehiculelor.
In primele 10 luni din acest am Romania a exportat «masini si echipamente de transport», confrom terminologiei INS, in valoare de 27 de miliarde de euro si a importat de 26 de miliarde de euro, deci chiar si in acest domeniu in care suntem pe plus, acest plus este mititel, pentru ca exportam mult, dar si importam mult.
Dupa cum afirma Producatorii si Importatorii de autovehicule, in primele 10 luni din acest an piata auto din Romania, adica si autoturisme si camioane, a crescut cu peste 20 de procente. Romanii au mai multi bani si cumpara mai multe masini, dar masinile de fabricatie romaneasca reprezinta sub o treime din piata, restul din import.
La randul lor firmele se dezvolta, isi modernizeaza parcul auto, sau il extind, cumpara si ele mai multe autoturisme, sau autoutilitare, sau camioane, sau autobuze. Daca la categoria autoturisme firmele mai gasesc ceva oferta in tara, la dubite, camioane, basculante, sau autobuze totul vine din import.
Situatia nu se va schimba in viitorul previzibil pentru ca uzina Dacia si-a atins capacitatea maxima de productie si nu se va mai extinde, asa cum a anuntat Renault, deci exporturile de Dacii nu vor aduce mai multi bani, iar productia Ford Craiova este inca timida.
In schimb, pe masura ce transportatorii rutieri isi cresc afacerile, vom avea din ce in ce mai multe achizitii de camioane, TIR-uri, autobuze, toate din import.
Diversificarea serviciilor de curierat si multiplicarea firmelor din acest domeniu este inca un semn de dinamism economic, ceea ce este foarte bine. Ce nu mai este foarte bine este faptul ca vehiculele utilizate pentru asemenea servicii sunt si ele in marea lor majoritate, aduse din import.
Pana si autobuzele noi din Bucuresti sunt din import, si la fel sunt si garniturile noi de metrou de pe viitoarea magistrala de metrou M5.
Ce putem face ca sa re-echilibram balanta comertului exterior
In unele domenii nu putem face nimic, de exemplu importurile de petrol, gaze si de carbune, pentru ca nu reservele nationala sunt linitate, iar inc azul carbunelui calitatea este mult mai slaba decat cea a carbunelui din import.
Putem sa reducem, insa, cererea. Studiile ICEMENERG arata ca daca am valorifica energetic toate resturile vegetale am economisi 7 milioane de tone de petrol pe an.
In alte domenii lucrurile au inceput sa se miste in directia buna, cum este re-inceperea productiei de tractoare agricole la Reghin, ca sa mai scada importurile .
In fine, exista domenii incare nimeni nu face absolut nimic ca sa re-echilibram balanta comerciala, de exemplu in comertul cu combustibili.
In 2016 Romania a importat benzina, motorina si lubrifianti de 3,8 miliarde de euro si a exportat de 2 miliarde de euro. Cu toate acestea rafinaria imensa de la Arpechim Pitesti ramane inchisa, pentru ca asa a decis proprietarul, OMV Petrom.
FleetMaster, Soluția completă pentru planificare și optimizare rute, te ține informat și îți prezintă zilnic pe 98,3 FM rubrica „Strada de business”!
