Ascultă Radio București FM Live

Bucurestiul in cursa pentru “titlul mondial” la aglomeratie

Bucurestiul in cursa pentru “titlul mondial” la aglomeratie

Articol de Mircea Apostolescu, 22 februarie 2017, 13:15

Ne plangem zilnic ca orasul nostru este foarte aglomerat, ca pierdem ore in sir pe drum spre serviciu si de la serviciu spre casa, indiferent daca mergem cu masina personala sau cu autobuzul ori tramvaiul! Oare cat de aglomerat este orasul nostru? Chiar am ajuns la paroxism sau totul e doar in imaginatia noastra si ne place sa ne vaitam?

Ei bine, aglomeratia si blocajul nu sunt doar in mintile noastre! Un studiu al producatorului de sisteme de navigatie olandez Tom Tom plaseaza Bucurestiul pe locul 5 in lume, din punctul de vedere al aglomeratiei, cu un indice de congestie de 50% si cu o crestere a aglomeratiei de 7% fata de 2015.

Ne depasesc orase ca Chongqing din China, Jakarta, Bangkok si Mexico City, care se afla pe primul loc in lume, cu un indice de congestie de 65% si o crestere a aglomeratiei de 7% fata de 2015. Numai ca Mexico City are o populatie de 23,4 milioane de locuitori, adica mai mare decat populatia Romaniei, fiind al patrulea mare oras al lumii.

In schimb, noi, ca bucuresteni, putem sa ne “mandrim” cu faptul ca, in cursa pentru titlul mondial la categoria cel mai aglomerat oras, surclasam Istanbulul, care are o populatie de 14,8 milioane de locuitori, Rio de Janeiro, cu cei 15,4 milioane de locuitori ai sai, sau Beijingul, cu populatia sa de 22 de milioane de oameni. Surclasam aceste orase, adica aglomeratia din Bucuresti este mai mare!

Tot conform studiului Tom Tom, in timpul orelor de varf de dimineata, gradul de congestie al traficului bucurestean este de 90%, iar in timpul varfului de seara, acest grad de congestie ajunge la 98%. Olandezii mai spun ca un sofer bucurestean petrece, im medie, 57 de minute in plus, fata de durata normala a calatoriei, pe zi, in trafic, ceea ce inseamna 218 ore pe an din viata lui irosite in trafic.

Sigur ca exista solutii pentru a nu ne mai irosi vietile in blocaje rutiere. Dar aceste solutii sunt mai putin comode decat masina personala, fiindca inseamna sa folosim transportul public, sa mergem si pe jos sau cu bicicleta. Daca insa vom continua sa cumparam in disperare masini la mana a doua, ca acum s-a scos taxa pe rable, si sa incercam sa strabatem orasul in lung si-n lat cu ele si sa le parcam oriunde, fiindca nu sunt locuri de parcare, ma tem ca vom fi challangeri cu sanse mari la titlul mondial la aglomeratie, detinut, in prezent, de Mexico City.

Dar cum sa fie inlocuita masina personala cu mijloacele de transport in comun, daca si in aceasta privinta exista mari nemultumiri?

Am tot auzit, in ultimul timp, de la cunoscuti sau de la persoane complet straine, intalnite in statie sau in autobuz, comentarii de tipul ”autobuzele, tramvaiele si troleibuzele vin rar, sunt prea aglomerate, conditiile pe care le ofera RATB nu sunt bune, nu merge caldura iarna, sau aerul conditionat vara…”.

Altii spuneau: ”eu platesc, de ce sunt conditiile de calatorie atat de proaste, unde se duc banii mei?

Hai sa o lamurim! Sigur, aveti dreptate cu totii, cand spuneti ca orasul este blocat, ca RATB-ul merge prost, dar v-ati intrebat vreodata de ce este asa? In primul rand, trebuie sa stiti ca suma de 1,3 lei pe care o platim noi nu acopera nicidecum pretul unei calatorii. Asa ca Primaria Capitalei trebuie sa dea bani de la buget, pentru ca RATB sa functioneze.

Anul trecut, Municipalitatea a alocat, initial, vreo 534 de milioane de lei, pentru a subventiona diferenta intre tariful practicat de regia de transport si costul real al calatoriei, plus gratuitatile pentru diverse categorii de persoane. La acesti bani s-au mai adaugat, ulterior si altii, efortul financiar al primariei ajungand spre 700 de milioane de lei. Sigur, banii de la bugetul Primariei Capitalei sunt tot ai nostri, ai tuturor bucurestenilor, dar, daca tot dam atatia bani, ce rost are sa ne furam singuri caciula, neplatind cei 1,3 lei?

Pentru ca RATB sa poata sa ne ofere conditii mai bune in autobuze, tramvaie si troleibuze, regia are nevoie de bani!

Apropo, am luat ieri autobuzul 102 de la Aparatorii Patriei catre Autovit. In trei statii, niciunul dintre cei care au urcat nu a facut vreun gest catre validatorul de cartele. Sigur, era si foarte aglomerat…

Mai sunt si unii care ma tot intreaba zilnic: ”A promis doamna Firea ca ne aduce autobuze noi, de ce nu se tine de cuvant?”.

Pai, dragi preteni, cunoscuti sau necunoscuti, se tine de cuvant, dar procedura de achizitie publica, licitatia, dureaza, ca asa sunt caile legale la noi, lungi si intortocheate. De la momentul in care Primarul Capitalei spune “cumparati autobuze noi, pana la momentul in care acestea vor aparea pe strazile Bucurestiului, pot trece si doi ani. Pentru ca se face licitatia, castiga un producator, apoi urmeaza contestatiile si procesele…

Si mai trebuie sa stiti un lucru: nici un producator, oricat de mare ar fi, nu sta cu 400 de autobuze, 100 de troleibuze si 100 de tramvaie pe stoc, impachetate cu fundita rosie, asteptand sa fie expediate prin curier rapid la Bucuresti. Abia dupa ce castiga sigur, sigur licitatia, producatorul respectiv se apuca sa fabrice autobuzele, tramvaiele si troleibuzele.

Sigur ca un alt pas important ar fi acela de a-i trage la raspundere pe consilierii municipali, care s-au perindat, de-a lungul anilor pe la Primaria Capitalei, pentru felul in care sunt cheltuiti banii de la RATB. Pentru ca domnii consilieri numesc conducerea de la RATB. Si pentru ca, mandat de mandat, s-au complacut in jocul de a face din regia de transport o pusculita de partid, pentru a arunca apoi vina asupra primarului Capitalei, indiferent cine a fost acesta. Desigur, acesta este un pas pentru institutiile specializate ale statului, nu pentru noi, cetatenii de rand.

O alta chestie foarte importanta pentru bunul mers al transportului public ar fi ca bucurestenii nostri care au masini sa nu le mai parcheze oriunde le trece prin cap, blocand autobuzele, troleibuzele si tramvaiele! Spre exemplu, este strict interzisa parcarea pe linia de tramvai, sub reteaua de contact a troleibuzelor sau de asa maniera incat sa blochezi strada pe care circula autobuzele! Asta pentru cei care au uitat regulile de baza, invatate in timpul scolii de soferi…

Mai mult decat atat, putem cumpara 1000 de autobuze si tot pe atatea tramvaie si troleibuze ultramoderne, daca traficul va ramane la fel de aglomerat, aceste mijloace de transport tot nu vor avea cum sa ajunga la timp in statii, pentru a asigura un transport public civilizat. Ele vor sta blocate in ambuteiaje!

Cam asta e situatia reala. E un cerc vicios: nu platim, nu avem conditii, nu incercam sa mai lasam masinile acasa si sa folosim transportul public, iar orasul se blocheaza din ce in ce mai rau!

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:40

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!

Editura Litera a anunțat lista celor mai vândute titluri în cadrul târgului Gaudeamus 2025, ediția de toamnă. „Testamentul lui Abraham” –...

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!
VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:22

VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator

În primul episod din ediția de iarnă a emisiunii „Generația Z”, am avut-o alături pe Adina Săniuță – actual lector universitar și...

VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator
VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:12

VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?

Kilogramele în plus nu înseamnă doar o măsură mai mare la haine și un aspect mai “pufos” al purtătorului lor. Pot însemna multe...

VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?
Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:02

Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus

S-a încheiat ediția Gaudeamus 2025, un târg în care Editura Corint s-a regăsit în mijlocul cititorilor. Anul acesta, lista celor mai căutate...

Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 11:36

Rogobete: Continuăm verificările în reţeaua de apă pentru siguranţa oamenilor din Prahova

Verificările în reţeaua de apă continuă în judeţul Prahova pentru siguranţa cetăţenilor, a declarat ministrul Sănătăţii, Alexandru...

Rogobete: Continuăm verificările în reţeaua de apă pentru siguranţa oamenilor din Prahova
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 11:21

VIDEO| „Nu mă lăsa să mor” – un portret neo-horror al României pe care o ignorăm

În matinalul București FM, regizorul Andrei Epure și actrița Cosmina Stratan au vorbit despre „Nu mă lăsa să mor”, un lungmetraj profund...

VIDEO| „Nu mă lăsa să mor” – un portret neo-horror al României pe care o ignorăm
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 10:58

Lucrări ample la sistemul de termoficare din Capitală: peste 1.200 de blocuri afectate

Compania Municipală Termoenergetica București anunță o serie de lucrări de reparație, modernizare și remediere a avariilor pe rețeaua...

Lucrări ample la sistemul de termoficare din Capitală: peste 1.200 de blocuri afectate
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 10:17

Concerte imersive de neratat în decembrie la MINA 

Luna decembrie transformă spațiile MINA – Museum of Immersive New Art în adevărate lumi ale sărbătorilor, unde muzica, arta vizuală și...

Concerte imersive de neratat în decembrie la MINA