Alimentele, cosmeticele și produsele pentru copii sunt cele mai des cumpărate produse sustenabile. Prețurile și lipsa de informații îi descurajează însă pe români | AUDIO
Articol de Vicentiu Andrei, 17 septembrie 2025, 09:31
Peste jumătate dintre români (52%) declară că adoptă un comportament sustenabil în viața de zi cu zi iar 53% afirmă că achiziționează frecvent produse sustenabile, relevă un studiu realizat de Bucharest Center for Economy & Society (CES Bucharest).
Potrivit cercetării, cele mai căutate produse sustenabile sunt:
> Alimentele, menționate de aproape 6 din 10 respondenți (57%);
> Articolele de cosmetică și îngrijire personală (30%);
> Produsele pentru copii (28%);
> Electronicele și electrocasnicele (26%);
> Îmbrăcămintea și încălțămintea (16%).
Dintre cei care aleg constant produse sustenabile, 25% le achiziționează de 1-3 ori pe lună, 19% optează mereu pentru astfel de produse, iar 9% cumpără de 5-10 ori pe lună.
Principalele obstacole în calea unui consum sustenabil sunt:
> Prețul ridicat – menționat de 42% dintre respondenți;
> Lipsa de informații – semnalată de 28%;
> Disponibilitatea limitată a acestui tip de produse pe piața locală.
Cum înțeleg românii sustenabilitatea
Majoritatea respondenților asociază conceptul de sustenabilitate cu reciclarea (36%).
Alte percepții includ „un set de comportamente care au ca scop diminuarea impactului negativ asupra mediului și societății” (31%).
Cele mai frecvente acțiuni sustenabile menționate sunt:
> Reciclarea (51%);
> Evitarea risipei alimentare (37%);
> Utilizarea energiei verzi (31%);
> Protejarea biodiversității (25%).
Românii vor mai mult de la companii
Studiul CES Bucharest arată că responsabilitatea companiilor cântărește tot mai mult în ochii consumatorilor:
> 60% consideră că mediul privat trebuie să se implice în protejarea mediului;
> 26% cred că firmele ar trebui să susțină producătorii locali;
> 23% menționează utilizarea responsabilă a resurselor;
> 21% așteaptă proiecte de responsabilitate socială pentru comunități.
Totuși, modul în care companiile comunică pe subiecte de sustenabilitate este privit cu scepticism: doar 16% dintre români apreciază această comunicare drept „bună”, iar 24% drept „foarte bună și clară”.
O piață cu potențial ridicat
Cercetarea evidențiază o discrepanță clară între intențiile declarate și comportamentul de consum. Deși sustenabilitatea are un grad ridicat de dezirabilitate socială, barierele precum prețul și lipsa de informații limitează expansiunea acestui tip de consum.
Soluția?
O abordare integrată: educarea consumatorilor și, în paralel, diversificarea și accesibilizarea ofertei de produse sustenabile.
Următorul pas: CES ESG Conference 2025
Concluziile studiului vor fi prezentate și dezbătute la CES ESG Conference 2025, organizată de CES Bucharest pe 18 septembrie, la Palatul Parlamentului. Evenimentul va aduce în prim-plan soluțiile prin care mediul privat poate răspunde mai bine așteptărilor consumatorilor și poate accelera tranziția spre o economie circulară.