Daniel Băluță: “Banii alocați primăriilor de sector se întorc tot către bucureșteni! Și sectoarele au proiecte importante”
Articol de Mircea Apostolescu, 11 februarie 2025, 11:48 / actualizat: 12 februarie 2025, 8:39
Banii alocați primăriilor de sector se întorc, sub formă de servicii și investiții, tot către bucureșteni, susține edilul Sectorului 4, Daniel Băluță.
Astfel, în ultimii patru ani, Primăria Sectorului 4 a derulat un amplu program de investiții ce include de la extinderea Magistralei M2 de metrou, până la construcția de spitale, a unui patinoar și a unui amfiteatru pentru Universitatea de Medicină și Farmacie, reabilitarea de unități școlare, reabilitarea termică a blocurilor de locuințe și, nu în ultimul rând, reconstrucția Planșeului Unirii.
Numai pentru acest obiectiv primăria de la George Coșbuc a obținut o finanțare din Programul Național “Anghel Saligny”, în valoare de 800 de milioane de lei, fără TVA.
Pentru toate aceste investiții, Autoritatea Locală a Sectorului 4 a trebuit, însă, să asigure cofinanțările necesare, a explicat Daniel Băluță.
Reporter: “A fost foarte viu dezbătută, în spațiul public, în perioada anterioară, teza potrivit căreia Guvernul ar fi împărțit inechitabil banii între Primăria Capitalei și primăriile de sector, Primăria Capitalei având prea multe atribuții și prea puțini bani, primăriile de sector având prea mulți bani și prea puține atribuții.
Dumneavoastră, la Primăria Sectorului 4, aveți atribuții care să justifice această împărțire? Sau, așa cum spune teza respectivă, se cheltuie banii pe panseluțe și pe borduri”?
Daniel Băluță: “Cred că această afirmație este ancorată profund în trecut.
Doar dacă ne uităm la exemplul Sectorului 4, vedem că, în 2020-2024, avem o extindere a Magistralei M2 de metrou, avem un spital nou, avem un patinoar, avem un amfiteatru pentru Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila, zeci de unități școlare reabilitate, avem sute de blocuri reabilitate. La toate aceste proiecte, am avut nevoie, de cele mai multe ori, și de cofinanțare. Banii aceștia sunt tot la bucureșteni, nu sunt în altă parte. În cele din urmă, este important ca toate aceste resurse să ajungă la bucureșteni”.
Și Primăria Sectorului 4 are în plan importante proiecte de investiții și pentru actualul mandat.
Printre acestea, se numără extinderea, în continuare, cu încă două stații, până în comuna Berceni, a Magistralei M2 de metrou, realizarea Magistralei M4 de metrou, până la Gara Progresul, finalizarea a încă două spitale, deja începute, construcția unui pasaj rutier peste Șoseaua Berceni și reconstrucția Planșeului Unirii.
Tot la capitolul investiții, vor continua extinderea parcurilor și a numărului de locuri de parcare, precum și reabilitarea termică a blocurilor și reabilitarea infrastructurii educaționale.
“Cele mai importante proiecte pe care le vizăm sunt realizarea Magistralei M4 de metrou Gara de Nord – Gara Progresul, extinderea Magistralei M2 de metrou, până în comuna Berceni, cu încă două stații față de Tudor Arghezi, de asemenea, finalizarea celor două spitale, pe care le-am început – Maternitatea Sfântul Ioan, cu o capacitate de 180 de paturi, Spitalul de Pneumoftiziologie Marius Nasta.
Avem, de asemenea, în lucru un pasaj rutier peste Șoseaua Berceni și lucrările, pe care sunt convins că le vom începe, în cel mai scurt timp, Planșeul Unirii, respectiv Pasajul Unirii.
Alături de ele, evident vom continua să dezvoltăm rețeaua de parcuri, din Sectorul 4. Ne așteptăm să extindem Parcul Tudor Arghezi, respectiv să începem lucrările la Parcul România 100.
Și, în paralel, extinderea numărului de locuri de parcare, reabilitarea termică a blocurilor, infrastructura școlară, infrastructura medicală, lucruri pe care deja le-am început”, a declarat Daniel Băluță, pentru București FM.
Și Primăria Sectorului 2 are, în afară de curățenie, investițiile în infrastructura educațională, reabilitarea spațiilor verzi și crearea de noi locuri de parcare, proiecte importante în ceea ce privește mobilitatea.
“Cele mai importante (…proiecte n.r.) sunt, fără îndoială, cele legate de infrastructura pentru mobilitate. Am avut, deja, întâlniri, la nivelul Ministerului Transporturilor pentru a discuta despre unele dintre aceste proiecte, cum ar fi extinderea metroului M2, până în zona Petricani, cum ar fi continuarea lucrărilor la rețeaua de metrou M5, dar și inițierea studiului de fezabilitate pentru metroul M7.
Adăugăm și proiectele cu privire la mobilitatea rutieră și mă refer la două pasaje extrem, extrem de necesare, cum ar fi pasajul de peste calea ferată, din zona Petricani, dar și un pasaj în zona Fundeni-Andronache-Gherghiței, care trebuie să descongestioneze acel nod rutier extrem, extrem de aglomerat”, a declarat pentru București FM edilul Sectorului 2, Rareș Hopincă.
Primăria Sectorului 6 investește masiv în infrastructura educațională, subdimensionată față de necesitățile cetățenilor, dar și in amenajarea de noi parcuri și spații verzi, în anveloparea termică a blocurilor de locuințe și în dezvoltarea infrastructurii rutiere din zone altădată periferice ale Sectorului 6, care, însă, în prezent, cunosc o dezvoltare accelerată, prin investiții imobiliare, care duc la apariția unor noi cartiere.
“Și, în cea mai mare parte, bugetul nostru se duce așa: in primul rând, pe zona de educație. Aici, investiții masive, semnificative, multe în unități de învățământ pe care le cream de la zero – școli noi, grădinițe noi, creșe noi, echipare, mobilier, dotări informatice.
A doua direcție a bugetului sunt spațiile verzi, parcurile, locuri în care să petrecem timp liber de calitate, în Sectorul 6.
A treia direcție sunt anvelopările. Pentru că continuăm programul de anvelopare și aceste lucruri sunt scumpe – acesta este adevărul, și ne iau o bună parte din buget.
Și aș zice că a patra direcție sunt aceste drumuri, pe care, iarăși, le facem de la zero sau pe care le aducem la un nivel de civilizație cu contemporaneitatea”, a explicat, pentru București FM, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu.
Primăria Sectorului 1 se confruntă cu problema salubrității și a datoriei uriașe către operatorul de salubritate – generată de neplata facturilor de către fosta Administrație din Banu Manta nr. 9.
“Vorbim de titluri executorii de peste 124 de milioane, generate în urma unor litigii cu compania care asigurăsalubrizarea.
Acestea au fost rezultatul unor procese -148 la număr, 148 de litigii, care au dus la decizii definitive din partea instanțelor ca noi să plătim acești bani”, anunță primarul Sectorului 1, George Tuță.
Tot Primăria Sectorului 1 trebuie să rezolve problema presantă a insuficienței infrastructurii educaționale, a lipsei locurilor în creșe și grădinițe și a supraaglomerării unor școli.
Ca și celelalte primării de sector, Primăria Sectorului 1 mai trebuie să rezolve problema creării unei infrastructuri de colectare selectivă a deșeurilor, așa cum o cere Strategia de salubritate a Municipiului București.
De asemenea, în Sectorul 1, există, încă, mulți cetățeni care trăiesc pe străzi de pământ, fără apă curentă și canalizare, iar Primăria din Banu Manta trebuie să asigure extinderea rețelei de apă-canal și modernizarea sistemului rutier al acestor străzi.
De asemenea, Autoritatea Locală a Sectorului 1 are de rezolvat problema consolidării clădirilor cu risc seismic – Sectorul 1 având un însemnat fond construit aflat în risc seismic I, și mai cu seamă a localurilor unităților de învățământ aflate în risc seismic.
“Este nevoie de un program al Sectorului 1 pentru consolidarea clădirilor cu risc seismic. Avem 11 școli care sunt, din 2022, în stadiu de proiectare, pentru că, clădirile sau corpuri de clădiri ale acestor școli sunt în risc seismic. Nu sunt finalizate proiectele. Am avut mai multe întâlniri și am solicitat să găsim soluții pentru fiecare în parte. Însă, în egală măsură, nu putem să consolidăm o școală cu copiii, în interior. Va trebui să găsim, prima dată, soluția unde vor învăța copiii”, explica primarul Sectorului 1, George Tuță.