Poate Primaria Capitalei sa preia metroul si Soseaua de Centura?
Articol de Mircea Apostolescu, 28 martie 2017, 09:21
Pe ordinea de zi a sedintei Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) de miercuri, 29 martie, se va afla un proiect prin care se solicita Guvernului sa treaca Metrorex in patrimoniul Capitalei – “Proiect de hotarare privind solicitarea catre Guvernul Romaniei de a emite un act normativ pentru transferul pachetului de actiuni ale S.C. Metrorex S.A. din proprietatea privata a statului in proprietatea privata a Municipiului Bucuresti”.
Aceasta idee este, in principiu, una foarte fireasca. Asa se intampla si in alte mari orase europene, spre exemplu la Viena, unde Municipalitatea gestioneaza intreg sistemul de transport public, de la cel de suprafata, pana la metrou si chiar transportul pe calea ferata. De altfel, trecerea Metrorex in subordinea Primariei Capitalei nu este o tema noua. Ea a fost una dintre promisiunile facute la intalnirea din primavara lui 2013 dintre premierul de atunci, Victor Ponta, si primarul general al vremii, Sorin Oprescu. Tot atunci s-a vorbit, pentru prima data, de trecerea ELCEN la Primaria Capitalei.
Ambele idei au ramas la stadiul de discutii, pana in ziua de astazi, dar din motive diferite. In vreme ce, in cazul ELCEN, a fost vorba despre impotrivirea acerba a baietilor destepti de la Ministerul Energiei, in ceea ce priveste Metrorex-ul a fost vorba si despre bani. Si sindicatele de la metrou, al caror lider are radacini adanci in PSD, s-au impotrivit trecerii in subordinea Municipalitatii, dar principala problema au fost costurile.
Astfel, desi premierul Ponta promisese ca Guvernul va continua sa finanteze metroul spre Drumul Taberei si extinderea Magistralei 4, ramanea obstacolul subventiei pentru metrou. Ca si la RATB, tariful de calatorie, platit de cei peste 600.000 de calatori care folosesc zilnic metroul, nu acopera costul real al calatoriei. De aceea, Ministerul Transporturilor trebuie sa aloce bani, anual, pentru a subventiona transportul subteran din Bucuresti. Conform datelor de acum doi ani, din primavara lui 2015, cand a avut loc ultima crestere a tarifelor de calatorie cu metroul, pretul real al unei calatorii ar fi de 4 lei, iar suma alocata de catre Ministerul Transporturilor, drept subventie pentru Metrorex, era de 328 de milioane de lei, in scadere cu 60 de milioane fata de 2014, ceea ce a dus si la cresterea tarifelor de calatorie.
Intrebarea logica este: isi permite Primaria Capitalei, care subventioneaza deja transportul public de suprafata si termoficarea, sa mai ia in spinare inca un sac foarte greu, Metrorex-ul? Poate bugetul Bucurestiului sa mai suporte si subventia pentru metrou? A facut cineva calculele acestea, inainte de a cere trecerea transportului subteran la Primaria Capitalei? Asta in conditiile in care Guvernul isi va asuma, in continuare, finantarea magistralei M5 si a extinderii magistralei M4. In caz contrar, bugetul Bucurestiului va intra, cu siguranta, in colaps.
Acesta a precizat ca nici macar nu stie cum sa voteze la aceasta propunere.
Pe ordinea de zi a sedintei CGMB de miercuri se afla si un proiect prin care Primaria ar urma sa solicite Guvernului sa-i dea in administrare Soseaua de Centura a Capitalei.
“O problema majora cu care se confrunta municipiul Bucuresti o reprezinta aglomeratia din trafic generata si de lipsa unei alternative ocolitoare, Bucurestiul fiind unul dintre putinele orase care nu are o sosea de centura la parametri, de cel putin, drum expres”, au scris expertii de renume mondial ai Primariei in expunerea de motive a Proiectului de hotarare privind solicitarea catre Guvernul Romaniei de emitere a unei hotarari pentru trecerea imobilului Centura Bucuresti din domeniul public al statului si administrarea Ministerului Transporturilor – Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere in patrimoniul Municipiului Bucuresti.
Problema cu Soseaua de Centura este aceea ca aceasta se afla in afara ariei administrative a Bucurestiului. Asa se face ca Primaria Capitalei nu poate finanta lucrarile la Soseaua de Centura, fara a fi penalizata de catre Curtea de Conturi. Acesta este si motivul, spre exemplu, pentru care pasajul peste Centura spre Domnesti a ramas in sarcina CNADNR, astazi CNAIR, din 2013 pana azi. Asa ca nu vad cum anume, din punct de vedere juridic, s-ar putea face trecerea Centurii in administrarea Municipalitatii, pentru a duce la investitii directe ale Bucurestiului in aceasta sosea…?