6,9 pe scara Richter – comedie cu bulină roşie
Articol de , 3 martie 2017, 20:43
Filmele lui Nae Caranfil sunt aşteptate de public. Drept dovadă stă faptul că în primul său week-end, cea mai recentă realizare a sa, comedia cu note dramatice şi momente de musical „6,9 pe scara Richter” a strâns nu număr semnificativ de spectatori pentru o producţie românească. Cineastul a descris pe scurt filmul său astfel: „«6,9 pe scara Richter» este o promisiune a unei comedii în care unul dintre actanţi este cutremurul. Este vorba de un cutremur în viaţa personală a protagonistului. E vorba de cum te adăposteşti de aceste cutremure care pot apărea oricând în viaţa noastră personală, cum poţi să treci peste ele, cum poţi să supravieţuieşti. Dar, sigur că există şi cutremurul de pământ, pe care-l aşteptăm cu toţii. Dar care nu a venit şi sper să nici nu vină. Care, în film, este o plăsmuire a imaginaţiei sau oniricului personajului meu principal.”

Nae Caranfil şi Laurenţiu Bănescu
Conceput pentru publicul românesc, ale cărui probleme şi temeri se regăsesc în poveste, dar şi inspirat de universalul dans al relaţiei dintre femeie şi bărbat, „6,9 pe scara Richter” are ca personaj central pe Tony, un actor de teatru jucat de unul de stand-up comedy, Laurenţiu Bănescu, căsătorit de 5 ani cu Kitty, designer de interior, rămasă fără job şi depresivă, interpretată de Maria Obretin, care exagerează latura geloziei.
Tony, care visează cutremure sub manipularea mediatică a „experţilor” ce anunţă unul devastator, află că blocul unde tocmai a cumpărat un apartament e însemnat cu bulină roşie, cu doar câteva zile înainte de premiera unui muzical, în care regizorul, jucat de Gelu Colceag, îi încredinţează rolul principal pentru că, cităm: „seriozitatea şi perseverenţa compensează uneori lipsa talentului”. În cazul lui Laurenţiu Bănescu afirmaţia este parţial adevărată, acesta având probleme cu vocea, nu tocmai potrivită cu un musical. Tony joacă pe un Orfeu modern, care, cu chitara în mână trebuie să salveze din imperiul morţii stăpânit de Hades pe frumoasa Euridice, întrupată de preferata directorului teatrului.
Viaţa lui Tony este complicată mai mult de apariţia lui Edi, tatăl aviator care l-a părăsit când avea 5 ani şi vrea să aplice acum legea compensaţiei în relaţia cu fiul: în contul anilor de pensii alimentare plătite, acesta trebuie să îi găzduiască câteva zile aventurile amoroase cu o mult mai tânără viitoare psiholog, bine interpretată de Maria Simona Arsu. Teodor Corban are cea mai bună performanţă din distribuţie, el fiind un tată infantil, dar manipulator, cu porniri hedoniste.
Şi, de parcă problemele nu ar fi fost suficiente, în peisaj mai apare şi un vecin ce deţine mai multe apartamente în blocul lor, care, pentru a le putea vinde, dă şpagă la primărie ca să fie ridicată bulina roşie şi cu care Kitty se combină. Aşa că Tony trebuie să-şi recucerească soţia, precum personajul său pe Euridice. Aici intervine primul moment amplu de musical, Nae Caranfil fiind şi compozitorul filmului, a cărui calitate este ridicată de imaginea semnată de Vivi Drăgan Vasile.