Ascultă Radio București FM Live

Transport public civilizat, ce fac vienezii și ce nu facem noi

Transport public civilizat, ce fac vienezii și ce nu facem noi

Articol de Stefania Grigore, 5 martie 2015, 09:37 / actualizat: 5 martie 2015, 11:03

Schienenersatzverkehr U1 Linie 68Întotdeauna, când vine vorba despre viața noastră cotidiană, tindem să facem comparații cu ceea ce se întâmplă în țările de largă respirație democratică, partenerii noștri din Uniunea Europeană.
La fel ca și acestea, ne-am propus și noi să îmbunătățim calitatea vieții de zi cu zi, să încurajăm folosirea transportului public, pentru a reduce ambuteiajele din trafic și pentru a diminua poluarea. Numai că între principiile enunțate și realitate, intre ” realitatea lor” și “realitatea noastră” diferențele sunt uriașe.

Astfel, regia de transport bucureșteană a avut, anul trecut, o flotă funcțională de doar 69 de tramvaie, 176 de troleibuze și 719 autobuze, dintre cele 1000, pe care le-a primit începând cu anul 2008. Majoritatea acestora sunt uzate in proporție de 65-90%. Sindicatele din RATB au atras, in mod constant, atenția asupra deteriorării gradului de confort și de siguranță al călătorilor, din cauza lipsei pieselor de schimb. Cu acest parc rulant, RATB a putut asigura 106 linii de autobuz, 17 linii de troleibuz și 23 de linii de tramvai.

Prin comparație, compania de transport public din Viena, “Liniile Vieneze” , care operează și metroul, dispune de 150 de trenuri de metrou, pentru cele cinci magistrale, aproximativ 500 de tramvaie și cam tot pe atâtea autobuze. Capitala Austriei are, pe lângă cele cinci linii de metrou, 150 de linii de autobuz, inclusiv cele de noapte, și 29 de linii de tramvai.

Diferențe apar și în ceea ce privește încasările transportului public din cele două orașe. Astfel, RATB a avut, anul trecut, încasări din vânzarea titlurilor de călătorie de circa 36 de milioane de euro și nu are nici măcar o estimare a numărului de călători care circulă cu transportul public. Tot anul trecut, regia bucureșteană de transport a avut un buget total de aproximativ 900 de milioane de lei, dintre care peste 500 de milioane au provenit din subvenția pentru diferență de tarif și gratuități alocată de către Primăria Capitalei.

Mai bine de 500 de milioane de lei din bugetul RATB au reprezentat cheltuielile de personal ale regiei, care are peste 10 mii de angajați, dintre care 10% personal TESA. Cu restul de bani, regia a trebuit să achiziționeze combustibil, energie electrică, să cumpere piese de schimb, să își asigure parcul rulant și să plătească taxele și impozitele către stat, inclusiv pentru gratuitățile acordate. Așa se face că, anul trecut, regia de transport a investit în parcul rulant doar prin achizitionarea celor două tramvaie produse de către uzina RATB, URAC. Pentru modernizarea parcului, RATB ar avea nevoie de 300 de milioane de euro, in următorii patru ani.

Spre comparație, anul trecut, regia vieneză de transport a încasat din vanzarea titlurilor de călătorie circa 500 de milioane de euro. Asta deoarece 39% dintre deplasările din Viena se fac cu transportul public. La finalul anului trecut, “Liniile Vieneze” se puteau mândri cu 650 mii de abonamente anuale aflate în circulație. Acest lucru a fost posibil printr-o decizie strategică din 2012, când vienezii au hotărât să scumpească tariful pentru o călătorie, la 2.20 euro, și să ieftinească tariful pentru abonamentele anuale. Astfel, abonamentul anual poate fi achiziționat la prețul de un euro pe zi, adică 365 de euro pe an. Trebuie spus că prețul abonamentelor cumulate la RATB și metrou, pe un an ajunge la 300 de euro, dar regia de transport din București se confruntă cu un număr mare de călători fără bilete. Anul trecut, au fost întocmite 82 de mii de procese verbale pentru călătorii fără bilet.

Rămâne să așteptăm, in continuare, o strategie privind dezvoltarea transportului public in București, care să ducă la prioritizarea acestuia, în raport cu cel individual, la eficientizarea regiei de transport, la dezvoltarea transportului electric, mai puțin poluant decât cel auto. Cel mai important lucru pe care trebuie să îl aibă in vedere cei chemați să elaboreze o asemenea strategie este acela că, pentru a-i determina pe bucureșteni să renunțe la mașina personală in favoarea transportului public, acesta trebuie să se transforme intr-o alternativă reală, atât în ceea ce privește condițiile de confort, cât si cele de celeritate și mobilitate pe care trebuie să le ofere călătorilor.

Datele despre sistemul public de transport din Viena, Liniile Vieneze, au fost prezentate, la seminarul pe tema serviciilor publice de catre Patronatul Roman in colaborare cu Primaria din Viena.
La acest seminar, Bucuresti FM a fost partener media.
In cadrul seminarului privind serviciile publice a sustinut o prezentare domnul Kurt Puchinger – fost sef al Directiei de Planificare Urbana a Primariei din Viena. De asemenea, a sustinut o interventie telefonica si domnul Klemens Himpele, actualul sef al Unitatii de Planificare si Sinteza a Primariei Viena.

Text: Mircea Apostolescu

 

Expoziţia “De la realismul socialist la comunismul naţional”, deschisă la Palatul Suţu
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 15:32

Expoziţia “De la realismul socialist la comunismul naţional”, deschisă la Palatul Suţu

Muzeul Municipiului Bucureşti invită publicul la vernisajul expoziţiei tematice “De la realismul socialist la comunismul naţional”, care...

Expoziţia “De la realismul socialist la comunismul naţional”, deschisă la Palatul Suţu
Șoferul care a ucis o femeie pe trecerea de pietoni în Berceni a fost trimis în judecată
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 14:43

Șoferul care a ucis o femeie pe trecerea de pietoni în Berceni a fost trimis în judecată

Șoferul de 20 de ani care, în luna octombrie, a lovit mortal o femeie pe o trecere de pietoni de pe șoseaua Berceni și a rănit grav copilul...

Șoferul care a ucis o femeie pe trecerea de pietoni în Berceni a fost trimis în judecată
CMB speră ca noul primar general să gestioneze eficient şi transparent spitalele din subordinea PMB
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 14:07

CMB speră ca noul primar general să gestioneze eficient şi transparent spitalele din subordinea PMB

Preşedinta Colegiului Medicilor din Municipiul Bucureşti, Cătălina Poiană, l-a felicitat luni pe Ciprian Ciucu pentru alegerea sa în funcţia...

CMB speră ca noul primar general să gestioneze eficient şi transparent spitalele din subordinea PMB
Noul Mers al Trenurilor 2025-2026 intră în vigoare din 14 decembrie, cu schimbări pe rutele interne și internaționale
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 13:52

Noul Mers al Trenurilor 2025-2026 intră în vigoare din 14 decembrie, cu schimbări pe rutele interne și internaționale

CFR Călători anunță că, începând cu 14 decembrie 2025, va intra în vigoare noul Mers al Trenurilor 2025-2026, valabil până la 12 decembrie...

Noul Mers al Trenurilor 2025-2026 intră în vigoare din 14 decembrie, cu schimbări pe rutele interne și internaționale
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:40

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!

Editura Litera a anunțat lista celor mai vândute titluri în cadrul târgului Gaudeamus 2025, ediția de toamnă. „Testamentul lui Abraham” –...

Top 10 cele mai vândute cărți Litera la Gaudeamus 2025!
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:22

VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator

În primul episod din ediția de iarnă a emisiunii „Generația Z”, am avut-o alături pe Adina Săniuță – actual lector universitar și...

VIDEO| Adina Săniuță la Generația Z: „Când nu ai motivație, îți trebuie disciplină” – lecții de viață de la un antreprenor și fost senator
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:12

VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?

Kilogramele în plus nu înseamnă doar o măsură mai mare la haine și un aspect mai “pufos” al purtătorului lor. Pot însemna multe...

VIDEO| Când, de ce și cum slăbim?
Actualitate luni, 8 decembrie 2025, 12:02

Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus

S-a încheiat ediția Gaudeamus 2025, un târg în care Editura Corint s-a regăsit în mijlocul cititorilor. Anul acesta, lista celor mai căutate...

Istoria recentă domină topul Corint de la Gaudeamus