Break the fake: Cât de bine ne cunosc rețelele sociale?
Articol de Vicentiu Andrei, 17 decembrie 2025, 19:30
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit!
Astăzi intrăm în culisele unui experiment jurnalistic privind algoritmul Instagram. O jurnalistă de la canalul australian ABC s-a înarmat cu un telefon de rezervă și un nume fals pentru a afla în ce măsură sistemul de recomandări al rețelelor sociale ne ghicește corect personalitatea și interesele.
După crearea unui cont nou, de pe un telefon nou, Prianka a începu să scroleze, așa cum face orice utilizator de Instagram. La început, conținutul a fost afișat aleator – algoritmul nu știa mai nimic despre noul utilizator. În schimb, majoritatea utilizatorilor intră pe platformă având deja prieteni și rețele formate, ceea ce permite Instagramului să le anticipeze preferințele cu o precizie rezonabilă, ținând cont (și de) grupul social din care aceștia fac parte.
Este foarte interesant că, deși jurnalista a încercat să ofere cât mai puține indicii despre ea însăși – de exemplu, acordând o atenție egală tuturor sugestiilor de conținut, aplicația a manifestat eficiență în a face anumite deducții, unele mai ușor, altele mai greu de explicat:
-
Accesarea locației telefonului, pentru a sugera conținut cu relevanță locală
-
Clipuri despre bucătăria indiană, reflectând originea etnică a Priankăi
-
Clipuri cu pisici, după ce a vizitat prieteni care aveau un astfel de animal de companie
Coincidențe sau nu? Având acces la datele noastre de localizare, platformele de social media ne recomandă profiluri și conținut nu doar în funcție de locul în care ne aflăm, ci și de persoanele cu care suntem. Prin asocieri automatizate de date, putem ajunge să vedem ce văd și ei – un exemplu perfect de bulă de filtrare. Astăzi, platformele folosesc inteligență artificială și metode de deep learning, antrenând sisteme pe volume uriașe de date pentru a optimiza feed-urile ca să ne țină cât mai mult timp „lipiți” de aplicație.
După săptămâni în care Prianka a refuzat să interacționeze explicit cu conținutul recomandat (cum ar fi să apese like sau follow), platforma a început să furnizeze conținut la granița cu pornografia. O potențială explicație este că, în lipsă de indicii, Instagram s-a orientat către un conținut care este deja popular la modul general (după cum știm că ”sexul vinde”). O asemenea posibilitate ridică riscuri pentru minorii care au cont pe aceste platforme, în special cei aflați la vârste foarte fragede.
Mai apoi, Prianka s-a jucat cu multiple identități fictive, sugerând prin conținutul preferat și aplicațiile folosite că este o tânără mamă, apoi un băiat adolescent. De fiecare dată, Instagram s-a reorientat rapid în sistemul de recomandări, pentru a o inunda cu conținut specific. Când așa-zisul băiat adolescent a început să manifeste interesele unui bărbat tânăr vag radicalizat în idei, algoritmul l-a inclus treptat într-o bulă ideologică tot mai extremă- conținut misogin, diete extreme, dezinformare anti-vaccin, conținut hipermasculin, teorii ale conspirației.
Concluzia nu este să ieșim cu toții de pe rețelele sociale. Dar este important să înțelegem în ce mod acțiunea algoritmului ne limitează sau ne radicalizează viziunea despre viață, și ne ține lipiți de ecrane. Dacă simți că nu te poți desprinde de rețelele sociale, ai putea fi dependent. Nu ezita să ceri ajutor specializat.
Atât pentru azi, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.