Prima mașină blindată tactică 4×4 construită integral în România, prezentată la Moreni
Articol de bucurestifm, 11 decembrie 2025, 12:12
La Moreni a fost finalizată prima mașină blindată tactică 4×4 concepută și construită integral în România, un proiect considerat istoric pentru industria națională de apărare. Vehiculul, denumit VLAH, este rezultatul unui parteneriat public-privat între Automecanica Moreni și Blue Space Technology, scrie Monitorul Apărării și Securității. Este primul blindat tactic ușor realizat de țara noastră și, totodată, primul echipament militar construit de la zero în ultimii 30 de ani.
Caracteristici tehnice și capabilități
VLAH are o greutate de 7 tone și poate transporta încă 2,5 tone de echipamente sau personal. Protecția balistică este de nivel minim 2, conform standardelor NATO, iar viteza maximă pe care o poate atinge este de 110 km/h, cu o autonomie de 600 km.
Blindatul a fost proiectat pentru a opera în condiții dificile. Poate traversa cursuri de apă cu o adâncime de un metru, poate trece peste obstacole de jumătate de metru și este pregătit pentru integrarea unor sisteme antidronă, o cerință tot mai importantă în conflictele moderne.
Vehiculul va putea fi dotat cu o turelă cu mitralieră sau tun rapid și poate fi configurat într-o gamă largă de versiuni: de la platformă pentru aruncător de proiectile până la vehicul pentru evacuare medicală.
Un proiect care poate schimba industria de apărare din România
Reprezentanții companiilor implicate spun că VLAH este un vehicul complet modular, capabil să fie adaptat rapid în funcție de solicitările unei brigăzi, ale Forțelor pentru Operații Speciale sau ale altor structuri militare. Prototipul se află încă în dezvoltare, dar poate fi livrat „la cheie”, testat de armate din România sau din alte țări și personalizat în funcție de necesități.
Interes european și potențial strategic
Compania românească a propus deja ca vehiculul VLAH să fie inclus în programul SAFE al Uniunii Europene, ceea ce ar putea deschide accesul la finanțări europene și la o piață foarte competitivă.
România a achiziționat în ultimii ani peste 1.000 de vehicule blindate Cobra 2 din Turcia, însă necesarul Armatei depășește 4.000 de vehicule. În Europa, doar patru sau cinci companii produc astfel de platforme, iar cererea este foarte mare, ceea ce face ca apariția unui producător român să fie un avantaj strategic.
Un pas major pentru autonomia industrială militară
Construcția blindatului VLAH marchează o schimbare de paradigmă: până acum, România doar asambla vehicule militare, fără a deține licențele necesare pentru producție. Proiectul de la Moreni demonstrează că industria națională poate reveni în prim-plan, într-un moment în care contextul global face ca autonomia în domeniul apărării să devină esențială.
Dacă VLAH va intra în producția de serie și va fi adoptat de Armata Română, acesta ar putea deveni primul vehicul militar românesc modern cu potențial real de export, readucând Moreniul pe harta europeană a tehnicii de luptă.
Autor: Cornel Munteanu