Omul care transformă plăcile de parchet în artă: Mircea Roman, perspectivele unui artist
Articol de bucurestifm, 27 octombrie 2025, 16:34
De-a lungul istoriei artei, observăm că lemnul este un material des întâlnit. Sculptura în lemn poartă mereu o dimensiune organică: urmele uneltelor, fibra, culoarea și mirosul său fac parte din expresia finală a lucrării.
Lucrările lui Mircea Roman se construiesc în jurul lemnului, un material pe care artistul îl folosește nu doar pentru calitățile sale plastice, ci și pentru încărcătura lui simbolică.
Artistul reușește să transforme materia primă într-un limbaj al expresiei umane, dând formă emoției, vulnerabilității și forței interioare. Lemnul devine un simbol al memoriei și al continuității, un material care poartă urmele timpului, dar renaște în sculpturi ce respiră tăcere, tensiune și frumusețe.
Mircea Roman este una dintre vocile distincte ale sculpturii românești contemporane. Absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca (promoția 1984), acesta s-a impus pe scena artistică internațională în anii ’90, printr-un stil inconfundabil, în care materia brută devine purtătoare de sensuri profunde.
În 1992, câștigă Marele Premiu la Trienala de Sculptură de la Osaka, una dintre cele mai prestigioase competiții internaționale din domeniu. Trei ani mai târziu, reprezintă România la Bienala de la Veneția (1995) și beneficiază de o rezidență artistică la Delfina Studio din Londra, perioade care îi consolidează vizibilitatea și maturitatea artistică.
Lucrările sale fac parte din colecții publice importante, precum Muzeul Național de Artă Contemporană din București sau Centrul de Artă și Cultură Contemporană din Osaka.
Astăzi, trăiește și lucrează în București, continuând să transforme lemnul, bronzul și spiritul în forme care vorbesc despre condiția umană, despre echilibrul fragil dintre forță și vulnerabilitate. Mai multe detalii despre viața de artist sculptor, din materialul de mai jos.
Autor: Rareș Vrăbieș








