Break the fake: Trenduri digitale în 2025
Articol de Vicentiu Andrei, 22 octombrie 2025, 11:55
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit la „Break the fake”!
„Big Tech” este un termen care desemnează un grup de companii care dețin sau controlează platforme digitale importante, cum ar fi Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta (fostă Facebook) și Microsoft. Ce face aceste companii atât de puternice? Răspunsul are legătură cu creșterea în importanță, an după an, a mediului digital.
În acest sens, iată care sunt principalele tendințe digitale în anul 2025, așa cum au fost ele surprinse în raportul „Digital 2025: Global Overview”, realizat de DataReportal, folosind date statistice complexe.
Astfel, la nivelul lunii februarie 2025:
-
Lumea este mai conectată decât a fost vreodată. La nivel global, oamenii care folosesc internetul sunt de două ori mai mulți decât cei care nu îl folosesc. Dintr-o populație totală de 8,2 miliarde de oameni, 67,9% folosesc internetul și 63,9% au identități de utilizator pe rețelele sociale.
-
„Găsirea de informații” rămâne principalul motiv pentru care oamenii accesează internetul (62,8% dintre utilizatorii adulți). De asemenea, peste 6 din 10 utilizatori de internet afirmă acum că „menținerea legăturii cu prietenii și familia” reprezintă o motivație digitală de top. Pentru tinerii cu vârste între 16 și 34 de ani, interacțiunile sociale au devenit acum principalul motiv pentru a accesa mediul online.
-
Timpul pe care îl petrecem online crește din ce în ce. În prezent, un utilizator de internet adult petrece, în medie, 6 ore și 36 de minute online. Tinerii cu vârste între 16 și 24 de ani alocă cel mai mult timp internetului: 7 ore și 35 de minute în cazul femeilor, și 7 ore și 11 minute în cazul bărbaților.
-
La nivel global, motoarele de căutare rămân principala sursă de informare despre mărci pentru consumatorii conectați din întreaga lume, 32,8% dintre respondenți afirmând că descoperă noi branduri și produse prin intermediul căutărilor online. În schimb, tinerii cu vârste între 16 și 34 de ani descoperă branduri, produse și servicii în principal din reclamele de pe rețelele sociale.
-
În aceste condiții, nu este deloc de mirare că publicitatea digitală este cel mai important segment în prezent. Specialiștii în marketing din întreaga lume au cheltuit aproape 1,1 trilioane de dolari pe publicitate în anul 2024. Din această sumă, peste 790 de miliarde au fost alocate publicității online (căutări și reclame pe rețelele sociale) – ceea ce echivalează cu 72,7% din totalul cheltuielilor cu publicitatea de orice timp.
Prin urmare, puterea Big Tech și a platformelor digitale derivă din efectul de rețea: cu cât există mai mulți utilizatori ai platformelor și serviciilor digitale, cu atât este mai mare numărul potențial de cumpărători și vânzători, și devine mai ușor pentru aceștia să se găsească reciproc, făcând platformele mari mai atractive și generând, în consecință, piețe monopoliste. Platformele le permit, de asemenea, companiilor de tehnologie să colecteze date în timp real pentru a estima preferințele utilizatorilor și a le prezice comportamentele, facilitând astfel strategii de promovare țintite și extinderea către alte piețe complementare (de exemplu, sănătate, educație, transport sau dispozitive inteligente).
Atât pentru azi, rămâi cu BucureștiFM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.