De două ori mai mulți oameni folosesc AI pentru informare decât anul trecut
Articol de Vicentiu Andrei, 15 octombrie 2025, 10:03
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit la „Break the fake”!
Ce cred oamenii despre inteligența artificială și cum o folosesc? Această întrebare și-au pus-o și cercetătorii de la Reuters Institute, în parteneriat cu Universitatea Oxford, care au implementat pentru al doilea an consecutiv un sondaj de opinie despre AI, în șase țări: Argentina, Danemarca, Franța, Japonia, Marea Britanie și SUA.
Iată cele mai interesante rezultate:
Utilizarea AI de către public a crescut semnificativ în ultimul an. În prezent, 61% dintre participanții la sondaj afirmă că au folosit inteligența artificială generativă, cum este ChatGPT, comparativ cu 40% în 2024. De două ori mai mulți oameni decât anul trecut folosesc AI în fiecare săptămână (34%), iar ChatGPT este cel mai popular sistem, cu o utilizare săptămânală de 22%.
Și gradul de conștientizare a crescut spectaculos de la un an la altul. În prezent, 90% dintre respondenți au auzit despre cel puțin un instrument AI.
Utilizarea inteligenței artificiale generative este dominată de tineri. În categoria de vârstă 18–24 de ani, 59% au folosit un instrument de AI generativă în ultima săptămână, comparativ cu doar 20% dintre cei de peste 55 de ani.
În ceea ce privește modurile în care instrumentele AI sunt folosite, aflăm că principalul mod de utilizare în prezent este căutarea de informații. Folosirea inteligenței artificiale pentru informare a crescut de la 11% la 24% (săptămânal), depășind crearea de conținut media (care a atins 21%). Interacțiunea socială prin AI este încă la început: 7% la nivel general, cu un vârf de 13% în rândul tinerilor de 18–24 de ani.
Obținerea știrilor prin intermediul AI rămâne o practică minoritară. Utilizarea săptămânală a AI pentru știri crescut de la 3% la 6%; este cea mai ridicată în Argentina și SUA, precum și în rândul tinerilor de 18–24 de ani (8%), fiind totodată mai frecventă în rândul persoanelor cu studii superioare. Printre utilizatorii care apelează la AI pentru știri, cele mai comune scopuri sunt accesarea „celor mai recente informații” (54%) și asistența la rezumarea, evaluarea sau rescrierea conținutului.
Tinerii tind să folosească AI-ul mai mult pentru a-i ajuta să înțeleagă știrile: 48% dintre cei de 18–24 de ani folosesc AI pentru a oferi claritate, față de doar 27% dintre cei peste 55 de ani.
Încrederea în aceste instrumente depinde mult de cum sunt utilizate și de brandul în cauză. În medie, 29% dintre respondenți spun că au încredere în ChatGPT, urmat de Gemini (18%), Copilot (12%) și Meta AI (12%); celelalte branduri sunt de obicei sub pragul de 10%, în principal pentru că oamenii nu au auzit de ele.
Utilizatorii apreciază viteza și capacitatea inteligenței artificiale de a agrega informații, dar nivelul de încredere depinde și de miză. În domenii sensibile, precum sănătatea sau politica, mulți aleg să verifice răspunsurile primite de la AI prin surse tradiționale, considerate mai sigure.
Atât pentru azi, rămâi cu BucureștiFM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.