Siguranța elevilor devine prioritate națională. Prezența părinților contează mai mult ca oricând.
Siguranța în școli
Articol de Monica Liche, 1 octombrie 2025, 16:40
Amenințările recente către școli și instituții au adus siguranța școlară în prim-planul dezbaterii publice. Cum reacționează autoritățile, ce măsuri se iau și cum pot fi elevii și profesorii mai bine protejați? Am discutat despre prevenție, intervenție și siguranța din școli, cu Alexandru Leuțu Cotroceanu – director Direcția Siguranță Școlară, invitatul lui Răzvan Ursuleanu #ÎnComunitate.
Siguranța copiilor online începe acasă
Creșterea accesului la internet aduce beneficii educaționale și de conectare, dar și riscuri pe care părinții nu le pot ignora. Campaniile de conștientizare atrag atenția asupra responsabilității adulților atunci când pun în mâna copiilor dispozitive cu acces nelimitat la mediul online. Dincolo de tehnologie, rămâne esențială implicarea părinților, supravegherea atentă și stabilirea unor reguli clare de utilizare.
„Aș porni discuția de la ce știm noi despre ceea ce fac copiii în mediul online. Din fericire, Poliția Română are o reacție și, înainte chiar de acest eveniment, a pornit o campanie care se numește Setează siguranța copilului tău, despre siguranța în mediul online. Este vorba despre prietenii pe care copilul tău îi are în mediul virtual, de care s-ar putea să știi sau s-ar putea să nu știi. Părinții au, așadar, o responsabilitate uriașă: în momentul în care oferă un dispozitiv cu acces la internet copilului lor, trebuie să fie conștienți de implicațiile acestui gest. În primul rând, dacă vorbim despre un telefon mobil – dar nu numai – putem seta acel control parental.
Astăzi, la momentul la care discutăm, nu mai este atât de greu de utilizat sau de înțeles ca acum câțiva ani. Sunt foarte multe aplicații și mijloace prin care putem seta siguranța copilului nostru: să limităm accesul la diverse riscuri sau vulnerabilități, să restricționăm accesul la anumite aplicații sau site-uri și, astfel, să putem oferi copilului un mediu online mai sigur” – Alexandru Leuțu Cotroceanu – Director Direcție Siguranță Școlară
Adolescenții și răspunderea penală
Tema responsabilității penale la vârste fragede este una sensibilă și adesea înțeleasă greșit. Mulți părinți și chiar adolescenți nu cunosc exact de la ce vârstă un comportament ilegal poate atrage consecințe juridice serioase. În discuțiile cu elevii, specialiștii atrag atenția că orice faptă,fie ea minoră sau gravă, lasă urme și produce efecte.
„Răspunderea penală a adolescentului începe odată cu vârsta de 14 ani. Între 14 și 16 ani se verifică existența discernământului cu privire la faptele sale. Dacă acesta există, adolescentul răspunde conform prevederilor legale, cu încadrarea juridică de rigoare. După vârsta de 16 ani, discutăm deja despre răspundere penală deplină și asumarea responsabilității pentru faptele comise. În cazul atentatelor teroriste, de exemplu, legislația stabilește atât încadrarea juridică, cât și răspunderea privind consecințele. Eu atrag mereu atenția că nu există nicio faptă, indiferent de natura ei, care să nu producă repercusiuni. Orice gest, bun sau rău, generează o consecință și creează o undă de șoc în mediul nostru.”
Prezența reală în viața copilului, dincolo de gesturi formale
A fi prezent în viața copilului nu înseamnă doar a împărți același acoperiș sau aceleași rutine zilnice. Înseamnă să fii atent la ceea ce îl preocupă, la frământările și micile lui victorii, fără a cădea în capcana intruziunii. Sprijinul părinților este vital. Copilul are nevoie să simtă că lângă el există un partener de încredere.
„În primul rând, trebuie să fim prezenți în viața copilului. Și nu mă refer doar la o prezență fizică, atunci când ne întâlnim pe același hol dimineața, unul plecând la serviciu și altul la școală, ci la o implicare reală. Să știm care îi sunt preocupările, să știm ce îl îngrijorează, ce a făcut în ziua respectivă. Fără a fi intruzivi, mai ales în perioada adolescenței, când inevitabil apar tensiuni, este esențial ca el să ne simtă aproape, ca parteneri. Să simtă că se poate deschide în fața noastră și că îi putem fi sprijin.” – Alexandru Leuțu Cotroceanu – Director Direcție Siguranță Școlară
„În primul rând, trebuie să fim prezenți în viața copilului. Și nu mă refer doar la o prezență fizică, atunci când ne întâlnim pe același hol dimineața, unul plecând la serviciu și altul la școală, ci la o implicare reală. Să știm care îi sunt preocupările, să știm ce îl îngrijorează, ce a făcut în ziua respectivă. Fără a fi intruzivi, mai ales în perioada adolescenței, când inevitabil apar tensiuni, este esențial ca el să ne simtă aproape, ca parteneri. Să simtă că se poate deschide în fața noastră și că îi putem fi sprijin.” – Alexandru Leuțu Cotroceanu – Director Direcție Siguranță Școlară