Ministrul Educaţiei: Avem nevoie de universităţi cu profiluri diferite; încheiem modelul Bologna
Articol de arionmihaela, 5 iunie 2025, 15:26
Universităţile româneşti şi-au stabilit misiunea academică, structurându-se astfel o arhitectură transparentă a mediului universitar, a transmis ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, precizând că prin acest demers se încheie implementarea modelului Bologna în sistemul de învăţământ superior.
Astfel, conform Legii 199/2023 şi Ordinului de ministru nr. 3.027/2025, universităţile româneşti şi-au asumat prin Carta proprie una din cele trei misiuni: Educaţie, Educaţie şi Cercetare, Educaţie şi Cercetare Avansată, se arată într-un comunicat de presă al ministerului.
‘Prin acest demers, dublat de flexibilizarea organizării programelor academice într-o universitate prin eliminarea condiţionărilor administrative între acestea (licenţă-master-doctorat-postdoctorat), încheiem cu adevărat implementarea modelului Bologna în sistemul de învăţământ superior din România şi intrăm într-o logică a normalităţii, în care chiar dacă toate universităţile sunt importante, asta nu înseamnă că toate trebuie să fie (sunt) la fel. Ţara are nevoie de universităţi cu profiluri diferite’, a afirmat ministrul Daniel David, citat în comunicat.
El a spus că aşteaptă de la universităţile de educaţie să servească ‘dinamic’ mai ales nevoile locale/regionale prin formarea de resursă umană bine pregătită, inclusiv prin servicii de calitate pentru societate şi prin demersuri de educaţie duală şi antreprenorială în relaţie strânsă cu mediul socioeconomic local/regional şi cu autorităţile locale/regionale.
Daniel David mai aşteaptă de la universităţi şi o componentă de cercetare aplicativă relevantă local/regional/naţional.
Potrivit Ministerului Educaţiei şi Cercetării, tipul de misiune academică nu este un criteriu de clasificare pe bază de performanţă sau de ierarhie, clasificarea/ierarhia pe bază de performanţă putându-se stabili eventual ulterior prin evaluări riguroase în cadrul fiecărei misiuni.
‘În procesele de evaluare academică şi de asigurare a calităţii se va ţine cont de misiunea autoasumată de fiecare instituţie de învăţământ superior. Misiunea autoasumată acum nu reprezintă o confirmare a realizării acesteia, confirmarea realizându-se ulterior prin procese de evaluare academică şi de asigurare a calităţii’, susţine Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
* Universităţi de Educaţie – presupune organizarea exclusiv a activităţilor de predare, învăţare şi evaluare şi a celor de cercetare conexe proceselor de predare-învăţare, evaluarea misiunii instituţiei făcându-se după criterii şi indicatori naţionali/internaţionali, cu relevanţă academică locală/regională.
* Universităţi de Educaţie şi Cercetare – presupune organizarea activităţilor de predare, învăţare şi evaluare, precum şi de cercetare, evaluarea misiunii instituţiei făcându-se după criterii şi indicatori naţionali/internaţionali, cu relevanţă academică regională/naţională.
* Universităţi de Educaţie şi Cercetare Avansată – presupune organizarea activităţilor de predare, învăţare şi evaluare, precum şi de cercetare, cu impact în dezvoltarea cunoaşterii şi dezvoltarea economică şi tehnologică la nivel naţional şi internaţional, evaluarea misiunii instituţiei făcându-se după criterii şi indicatori internaţionali, cu relevanţă academică naţională/internaţională.