Caravana Festivalului Filmului European (FFE) 2025
Articol de Marin Simona, 26 mai 2025, 13:16
Caravana Festivalului Filmului European (FFE) 2025 a pornit la drum, aducând în prim-plan o selecție remarcabilă de peste 40 de filme europene, dintre care 28 sunt prezentate în premieră națională. Ediția din acest an, a 29-a, se desfășoară în perioada 8 mai – 1 iunie și ajunge în zece orașe din România, marcând o extindere fără precedent a festivalului.
Orașe gazdă și program
Festivalul a debutat la București pe 8 mai, cu o gală de deschidere la Sala Luceafărul, urmată de proiecții la Cinema Elvire Popesco și Cinemateca Eforie. În continuare, caravana va ajunge în următoarele orașe:
- Botoșani: 22–25 mai
- Deva: 23–25 mai
- Iași: 23–25 mai
- Târgu Mureș: 23–25 mai
- Chitila: 30 mai – 1 iunie
- Târgu Jiu: 30 mai – 1 iunie
Filme și tematici
Selecția din acest an, curatoriată de criticul de film Cătălin Olaru, explorează teme precum empatia, identitatea, memoria și inechitatea socială. Printre filmele remarcabile se numără:
- „O neașteptată întrezărire a unor lucruri mai profunde” (r. Mark Cousins) – un documentar despre pictorița scoțiană Wilhelmina Barns-Graham, care a deschis festivalul la București și Timișoara.
- „Banzo” și „Yvone Kane” (r. Margarida Cardoso) – două filme ale regizoarei portugheze invitate speciale ale ediției.
- „L’île rouge” (r. Robin Campillo) – o reflecție asupra trecutului colonialist.
- „Youth” (părțile 2 și 3, r. Wang Bing) – o explorare a inechităților sociale.
- „Sophia Antipolis” și „Cent mille milliards” (r. Virgil Vernier) o poveste intensă despre identitate, dorință și fragilitatea adolescenței filme care analizează relația individului cu societatea contemporană.
- „Langue Étrangère” – o poveste intensă despre identitate, dorință și fragilitatea adolescenței
De asemenea, festivalul include o selecție de scurtmetraje BAFTA și filme pentru copii, precum „Mica prințesă Itty Bitty”.
Ambasadorul ediției
Ediția din 2025 o are ca ambasadoare pe cineasta Ioana Mischie, cunoscută pentru proiectele sale transmedia care îmbină filmul, realitatea virtuală și media interactivă. Cea mai recentă creație a sa, „Human Violins: Prelude”, a fost selectată în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, secțiunea oficială „Cannes Immersive”, fiind considerată printre cele mai bune opt experiențe VR din lume.
Acces și informații suplimentare
Accesul la proiecțiile din cadrul festivalului este, în general, gratuit sau la prețuri accesibile, în funcție de locație. Pentru programul complet al proiecțiilor și detalii despre filme, puteți vizita site-ul oficial al festivalului: ffe.ro/2025/program-filme.
Festivalul Filmului European 2025 continuă să fie o platformă esențială pentru promovarea cinematografiei europene și pentru stimularea dialogului intercultural în România.
Un film de neratat: „Langue Étrangère”
Prezentat în cadrul Festivalului Filmului European 2025, filmul „Langue Étrangère” regizat de Claire Burger aduce în prim-plan o poveste intensă despre identitate, dorință și fragilitatea adolescenței. Fanny, o adolescentă franceză din Strasbourg, fuge de hărțuire și alienare printr-un program de schimb internațional, care o poartă în Leipzig, Germania, în casa corespondentei ei, Lena. Ceea ce începe ca o prietenie timidă între două fete radical diferite se transformă într-o legătură pasională, dar și profund destabilizatoare.
Fanny, marcată de traume emoționale și un comportament manipulator, inventează povești pentru a atrage atenția și compasiunea. Lena, activistă idealistă cu un puternic simț al dreptății, devine fascinată de intensitatea colegei sale de schimb. Împreună, cele două încep să experimenteze nu doar intimitatea, ci și revolta, sfidând convențiile, părinții și societatea. Pe măsură ce povestea se mută în Franța, dinamica dintre ele devine și mai tensionată, cu accente de thriller psihologic și o constantă ambiguitate morală.
Claire Burger nu oferă doar o poveste queer de coming-of-age, ci o reflecție profundă asupra decalajului cultural dintre Franța și Germania, dar și asupra modului în care adolescenții de azi, crescuți în post-pandemie, se raportează la adevăr, identitate și radicalizare. Lena cochetează cu mișcări de protest de tip Antifa, în timp ce Fanny – fiica unei mame franceze și a unui tată arab – întruchipează tensiunile latente ale societății franceze față de diversitate.