Cannes 2025: Palme d’Or pentru Jafar Panahi, ovații pentru Joachim Trier și tort pentru Irak
Articol de Marin Simona, 26 mai 2025, 11:11
La Cannes 2025, cinemaul și-a reafirmat forța de a vorbi lumii în momente de criză, dar și de a o atinge cu o tandrețe neașteptată. Palmaresul celei de-a 78-a ediții a Festivalului de Film a fost marcat de revenirea în forță a regizorului Jafar Panahi, ovațiile record pentru filmul norvegian Sentimental Value și o prezență românească notabilă în debutul premiat The President’s Cake.
Palme d’Or cu greutate: „It Was Just an Accident” de Jafar Panahi
Revenit la Cannes după ani de interdicții și încarcerare în Iran, Panahi a fost aplaudat nu doar pentru filmul său – o alegorie tensionată despre traume, vină și iertare –, ci și pentru tenacitatea cu care și-a păstrat vocea artistică vie. It Was Just an Accident este un thriller cu umor absurd, în care cinci foști deținuți cred că au dat peste fostul lor torționar – dar niciunul nu e sigur, fiind legați la ochi în timpul arestului.
Discursul lui Panahi, în care a chemat la unitate între iranienii cu opinii diferite, a fost unul dintre cele mai emoționante momente ale galei. Este pentru prima oară din 1997 încoace când un film iranian câștigă Palme d’Or.
15 minute de aplauze pentru „Sentimental Value” – cel mai aplaudat film din competiție
Deși a plecat „doar” cu Grand Prix-ul, filmul Sentimental Value al norvegianului Joachim Trier a fost, de departe, cel mai îndrăgit film de publicul de la Cannes – confirmat și de o ovație care a durat 15 minute, cea mai lungă din competiție.
Trier, împreună cu scenaristul său de încredere Eskil Vogt, aduce în prim-plan o dramă de familie construită cu finețe: un regizor norvegian (Stellan Skarsgård) încearcă să-și recupereze relația cu fiica sa actriță (Renate Reinsve, într-un rol magistral), oferindu-i un scenariu scris special pentru ea. Când este refuzat, o tânără actriță de la Hollywood (Elle Fanning) intră în ecuație – și reaprinde, în mod ironic, conflictul dintre artă și afecțiune.
Filmat într-o vilă istorică din Oslo care devine personaj în sine, Sentimental Value explorează felul în care uneori comunicarea eșuează în familie dar și rolul artei ca limbaj alternativ. Trier a rezumat la conferință: „Tenderness is the new punk”, explicând: „Eu și Eskil venim din zona punk, din contracultură — nu voiam să facem filme sentimentale. Dar, pe măsură ce am făcut tot mai multe filme, ne-am dat seama că am crescut, că ne-am maturizat. Iar cinemaul a devenit locul unde putem fi vulnerabili.”
The President’s Cake – un debut irakian cu o contribuție românească
Filmul The President’s Cake, regizat de irakianul Hasan Hadi, a fost distins cu Camera d’Or, premiul pentru cel mai bun debut, dar și cu Premiul Publicului în Quinzaine des Cinéastes. Un succes istoric pentru Irak, dar și o mică victorie pentru România: Tudor Panduru (director de imagine) și Andu Radu (editor & colorist) semnează imaginea și montajul acestui film ironic și subtil, care abordează absurditatea puterii printr-un scenariu cu umor sec și detalii vizuale memorabile.
Alte premii
- Premiul Juriului (ex aequo): Sirat – Oliver Laxe & Sound of Falling – Mascha Schilinski
- Regie: Kleber Mendonça Filho – The Secret Agent
- Cel mai bun actor: Wagner Moura – The Secret Agent
- Cea mai bună actriță: Nadia Melliti – Little Sister
- Scenariu: Frații Dardenne – Young Mothers
- Premiu special: Bi Gan – Resurrection
- Cel mai bun scurtmetraj: I’m Glad You’re Dead Now – Tawfeek Barhom
În secțiunea Un Certain Regard, câștigătorul a fost The Mysterious Gaze of the Flamingo (Diego Céspedes), iar premiul pentru regie le-a revenit fraților palestinieni Tarzan & Arab Nasser pentru Once Upon a Time in Gaza.