„Noul Babilon” (URSS, 1929), filmul mut care răsună și în vremurile noastre
O revoluție înăbușită, o luptă ce continuă
Articol de Marin Simona, 22 februarie 2025, 14:29
Filmul „Noul Babilon” (URSS, 1929), realizat de Grigori Kozințev și Leonid Trauberg va fi proiectat sâmbătă, 22 Februarie, de la ora 16, la Cinemateca Eforie din București.
Este cea de-a treia proiecție din cadrul proiectului „Mut”, proiect inițiat de UNATC „Ion Luca Caragiale”, prin Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, în colaborare cu Cinemateca Română. Proiecția va fi urmată de o discuție între regizoarea Catinca Drăgănescu și Andrei Rus.
Filmul este mult mai mult decât o dramă istorică – este o poveste despre lupta clasei muncitoare, sacrificiu și nedreptate socială, teme care rămân surprinzător de actuale și astăzi. Inspirat de evenimentele tragice ale Comunei din Paris din 1871, un eveniment de referință pentru mișcarea comunistă, fiind considerată prima încercare reală de instaurare a unei guvernări proletare, filmul surprinde spiritul unei revoluții și prețul pe care îl plătesc cei care îndrăznesc să schimbe lumea.
Povestea o urmărește pe Louise, o tânără vânzătoare din luxosul magazin „ Noul Babilon”, care se alătură cauzei Comunei. În contrast, iubitul ei, Jean, un soldat simplu, ajunge să lupte împotriva revoluționarilor. Tragedia relației lor reflectă lupta de clasă mai largă, punând accent pe inegalitate, trădare și revoluția condamnată la eșec. Filmul critică decadența capitalismului, evidențiată de contrastul puternic dintre suferința muncitorilor și burghezia indiferentă, cufundată în lux.
„Cele opt episoade ale sale nu sunt, însă, preocupate să reconstituie în detaliu desfășurarea acțiunilor care au dus la înăbușirea posibilei prime revoluții socialiste a lumii, și nu constituie – din acest motiv – o sinteză prea nuanțată a principalelor evenimente ale Comunei din Paris.
În schimb, sunt construite, în mare măsură, din asocieri spectaculoase și repetate între medii diverse frecventate de clase sociale distincte (la un moment dat, sunt prezentate în paralel personaje din nu mai puțin de 7 locații). Iar legăturile dintre ele sunt realizate, de cele mai multe ori, prin continuarea, între cadre sau secvențe alăturate, a unor gesturi, mimici sau posturi similare, actorii fiind surprinși mai tot timpul în planuri foarte strânse, care abstractizează sau ascund spațiul unde se află – ceea ce mută accentul dinspre inteligibilitatea factuală și cauzală, de tip „cine”, „de ce” și „unde” face acțiunea – spre una de natură ideatică.” scrie Andrei Rus pe pagina de Facebook a evenimentului.
Inspirat de teoria montajului lui Eisenstein, filmul utilizează tăieturi rapide și juxtapuneri care subliniază opoziția dintre luxul burghez și suferința proletariatului. Magazinul „Noul Babilon” reprezintă consumerismul capitalist și exploatativ, în timp ce Comuna simbolizează lupta colectivă și speranța.
Un motiv în plus pentru a viziona filmul este coloana sonoră experimentală compusă de Dmitri Șostakovici, caracterizată prin ritmuri discordante, ironie și haos. Muzica amplifică intensitatea emoțională și apăsarea politică a filmului, în special în secvențele finale.
Inițial cenzurat în URSS pentru portretizarea sa sumbră a înfrângerii Comunei, „Noul Babilon” este acum recunoscut drept o capodoperă a avangardei cinematografice. Este un exemplu remarcabil de montaj sovietic, combinând propaganda politică cu o estetică inovatoare.
Proiectul „Mut” organizează, la Cinemateca Eforie, proiecții lunare cu filme mute din Arhiva Națională de Filme. Proiectul își propune să prezinte spectatorilor o perioadă a istoriei filmului internațional mai puțin cunoscută și promovată în zilele noastre.