Ascultă Radio București FM Live

Se poate realiza centura feroviară a Capitalei?

Se poate realiza centura feroviară a Capitalei?
Foto: arhiva

Articol de Mircea Apostolescu, 20 martie 2021, 16:31

Nicușor Dan vrea să repună în funcțiune centura feroviară a Bucureștiului…

Ieri, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, anunța, pe pagina sa de socializare, ca de multe ori, de altfel: “Cel mai mare proiect pentru cea mai mare problemă a Capitalei”, respectiv trenul metropolitan. Conform edilului șef, acesta “va avea o contribuție importantă la rezolvarea chestiunii traficului în București”.

“Pentru realizarea trenului metropolitan pe infrastructura existentă a CFR, am propus finanțarea prin PNRR a 9 proiecte complementare, 8 dintre ele dedicate modernizării celor 8 linii de cale ferată și unul dedicat achiziției de trenuri”, mai scrie Nicușor Dan .

Conform primarului Capitalei, lucrările de modernizare a căilor ferate ar urma să includă reparații capitale ale șinelor, reabilitarea stațiilor existente și construirea de noi stații, modernizarea trecerilor la nivel, pasaje rutiere, electrificarea liniilor, iar, în privința, mijloacelor de transport achiziția a 50 de trenuri electrice.

“Vom avea în final 8 tronsoane de cale ferată modernă în jurul Capitalei: Gara Obor – Chiajna – Gara de Vest (primul tronson), Gara de Nord / Basarab – Gara de Vest – Progresul (al doilea tronson), Gara de Vest – Stația Vasile Milea (al treilea tronson), Gara de Nord – Chitila – Scroviștea (al patrulea tronson), Gara Obor – Brănești – Islaz (al cincilea tronson), Gara de Nord – Chiajna – Grădinari (al șaselea tronson), Gara de Nord – Mogoșoaia – Grădiștea (al șaptelea tronson) și Gara de Nord – Săbăreni (al optulea tronson)”, declară Nicușor Dan .

Valoarea totală a acestor 9 proiecte ar fi de circa 530 de milioane de euro, iar în realizarea trenului metropolitan Primăria Capitalei ar urma să colaboreze cu Ministerul Transporturilor, cu Consiliul Județean Ilfov și cu primăriile mai multor localități învecinate Capitalei.

“E o investiție de mare anvergură, care va avea un impact pozitiv atât asupra mobilității în București și Ilfov, cât și asupra calității mediului”, mai spune Nicușor Dan, în postarea sa.

Care este realitatea de pe teren?

Desigur, repunerea în funcțiune a centurii feroviare a Capitalei poate părea o idee bună. Pe pagina de socializare a primarului general al Capitalei Nicușor Dan au fost postate și niște desene foarte frumoase.
Însă, se poate realiza și ar fi utilă, cu adevărat, această centură feroviară?

Pentru a găsi un răspuns cu privire la utilitatea investiției, trebuie să ne amintim că această Centură feroviară a fost concepută, într-o altă epocă, în scopul de a asigura aprovizionarea cu materii prime a marilor întreprinderi din București, care astăzi nu mai există. Ea are o formă circulară și penetrații către locațiile fostelor fabrici comuniste.

Pentru a fi utilă ca mijloc de transport de călători, pentru a contribui la mobilitatea forței de muncă, la diminuarea traficului și a poluării generate de către acesta, rețeaua feroviară ar trebui să aibă o structură radială, asigurând legătura între localități din vecinătatea mai apropiată și mai îndepărtată a Bucureștiului, pe o rază de circa 100 de kilometri, și terminale intermodale din oraș.

Și, pentru a rămâne ancorați în realitate, trebuie să menționăm că trenul care face legătura între Gară de Nord și Aeroportul Otopeni circulă în mare măsură gol.

Care este realitatea din teren?

Dacă linia ar putea fi relativ ușor refăcută între Jilava și intersecția Strada Veseliei cu Șoseaua Progresului, nu la fel stau lucrurile și pe această din urmă arteră. Aici mai există porțiuni dintr-o linie cu un singur fir, care, așa cum spuneam, a fost concepută pentru a asigura aprovizionarea cu materii prime a fostei întreprinderi “Vulcan”. Astăzi, fabrica nu mai există. Pe locul ei, s-a dezvoltat Mall Vulcan. Aici, în dreptul centrului comercial, calea ferată a fost scoasă și fostul ei amplasament acoperit.

Realitatea juridică…

Infrastructura feroviară se află în proprietatea Ministerului Transporturilor care o administrează prin CFR Infrastructură.
Deci, dacă se pune problema reabilitării și refuncționalizării centurii feroviare a Capitalei, proiectele, chiar și finanțate din Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) trebuie inițiate de către proprietarul acestei infrastructuri.
Altfel, ar fi ca și cum Primăria Capitalei ar iniția și depune proiecte pentru modernizarea și extinderea rețelei de metrou, pe care nu o are în proprietate.

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:38

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo. La dispoziţia...

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo
TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:34

TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”

Pentru a permite desfăşurarea lucrărilor de construire a staţiei de metrou de pe Magistrala 6, din incinta Aeroportului Internaţional...

TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”
Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:31

Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar

Astăzi,  ministrul Educaţiei şi Cercetării,  Daniel David, a semnat Ordinul privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar....

Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar
Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:30

Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus

În ediția de colecție de vineri, 5 decembrie 2025, a emisiunii De 10xRomânia, Răzvan Petre a stat de vorbă cu Flavia Voinea, manager București...

Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:29

Bolojan: Foarte posibil ca din această seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din Prahova

Premierul Ilie Bolojan a afirmat că este foarte posibil ca de vineri seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din...

Bolojan: Foarte posibil ca din această seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din Prahova
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:01

Noul Spital de Pneumoftiziologie, finanțat din PNNR, intră în linie dreaptă!

Noul Centru de Diagnostic, Tratament și Cercetare a Tuberculozei, destinat bolnavilor de tuberculoză cu rezistență la tratamentul cu antibiotice....

Noul Spital de Pneumoftiziologie, finanțat din PNNR, intră în linie dreaptă!
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 15:57

Autoritatea Electorală Permanentă- Încheierea campaniei electorale pentru alegerile locale parţiale din 7 decembrie 2025

Autoritatea Electorală Permanentă reaminteşte că, potrivit calendarului electoral, campania electorală pentru alegerile locale parţiale din 7...

Autoritatea Electorală Permanentă- Încheierea campaniei electorale pentru alegerile locale parţiale din 7 decembrie 2025
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 15:46

Bucharest Opera Christmas Market se deschide de Moș Nicolae

Primăria Municipiului București, prin CREART, anunță deschiderea târgului de Crăciun „Bucharest Opera Christmas Market”, pe 6 decembrie,...

Bucharest Opera Christmas Market se deschide de Moș Nicolae