Bucureștiul ca Parisul: trotinete electrice de închiriat!
Articol de Mircea Apostolescu, 30 mai 2019, 14:25
Au apărut și la noi trotinetele electrice de închiriat.
Consiliul General al Municipiului București a aprobat, astăzi, acordul de cooperare între Muncipiul București și SC Hub Work SRL în vederea implementării unui proiect pilot de transport alternativ de tipul Electric Scooter Sharing.
Potrivit acestui acord, firma va aduce 640 de trotinete electrice și va monta 320 de stații de încărcare lângă 13 stații de metrou.
În context, reamintim că, luna trecută, Consiliul General a mai aprobat un proiect asemănător privind asocierea cu un start-up american care oferă spre închiriere 1000 de trotinete care deja se pot utiliza în București.
Trotinetele electrice de închiriat au apărut, deja, în număr mare pe străzile Bucureștiului. Le poți vedea, ca la Paris, parcate pe trotuare prin tot centrul orașului, acolo unde le-au lăsat utilizatorii, așteptând alți clienți. Ele sunt utilizate, ca și în cazul “fratelui mai mare” al Bucureștiului, atât de către bucureșteni, cât și de către turiștii străini.
Cum e la Paris …
Trotinetiști electrici sunt, deja, o parte integrantă a peisajului parizian. Îi găsești peste tot, de la Arc de Triomphe, la Place de la Concorde, de la Jardin de Tuilleries, până pe Promenada Senei, de la Luvru până la Jardin du Luxembourg, de la Dome des Invaldes, până la Tour Eiffel, din Montparnase până în Montmartre.
Poți găsi trotinete parcate, unele civilizat, în locuri special amenajate, altele haotic sau chiar trântite pe jos pe toate marile bulevarde ale Parisului, dar și pe străduțele laterale.
Asta, pentru că, în Paris, există 10 firme care oferă spre închiriere o flotă de circa 15 000 de trotinete electrice.
Trotinetele electrice sunt folosite de către parizienii care merg la lucru sau la școală, în fiecare zi, dar și de către milioanele de turiști, care doresc să se plimbe prin Paris și cărora le este mult mai ușor să se deplaseze prin oraș și să admire monumentele cu ajutorul acestui mijloc de transport.
Această flotă ar urma să crească la 40 de mii de trotinete. Printre cele 10 companii se numără și giganții americani de la “Bird”, compania “Lime” și chiar cei de la “Uber”, care au stârnit, la noi, în București, o acerbă controversă în ceea ce privește serviciul de car-sharing.
Ce zic parizienii …
Numai că, așa cum notează Agenția France Presse (AFP), deși utilizatorul de trotinetă face parte din peisajul parizian, mulți dintre locuitorii marii metropole europene cer o reglementare mai strictă pentru folosirea acestor vehicule. Multe voci denunță pericolul pe care îl reprezintă utilizarea anarhică a acestui mijloc de transport, mai notează AFP.
Ce spun statisticile …
Cerințele parizienilor privind reglementarea transportului cu trotinetele electrice par a fi susținute de statistici. Astfel, în 2017, s-au înregistrat, în Paris, 284 de răniți și 5 decese cauzate de accidente provocate de către utilizatorii de trotinete electric și role. Și asta se întâmpla înainte de explozia flotei de trotinete electrice oferite spre închiriere de către marile firme despre care am pomenit.
Ce fac companiile care închiriază trotinete electrice …
Așa se face că, de curând, cele 10 companii care închiriază trotinete electrice s-au reunit la Primăria Parisului pentru a semna o “cartă de bună conduită pentru utilizarea durabilă a acestui mod de transport, precum și pentru respectarea spațiului public și a securității parizienilor”.
Autoritățile locale și centrale iau atitudine …
Mai mult decât atât, de curând, Consiliul Parisului a adoptat o serie de reglementări vizând trotinetele electrice și utilizarea acestora. Printre aceste reglementări se numără o amendă de 135€ pentru cei care circulă cu trotinetele electrice pe trotuar, precum și o amendă de 35€ pentru “staționarea sălbatică”.
Și Ministerul Francez al Transporturilor preconizează adoptarea unor reglementări care să pună capăt “legii junglei”, în ceea ce privește utilizarea trotinetelor electrice. Astfel, ar urma să fie interzise complet trotinetele electrice a căror viteză nu este limitată la maximum 25 km/h. Trotinetiștii vor fi obligați să circule numai pe pistele pentru bicicliști, iar casca va fi obligatorie pentru copiii până la 12 ani.
În Europa, unii spun nu trotinetelor electrice …
Alte orașe mari din Europa au adoptat chiar măsuri mai drastice. Astfel, Barcelona a interzis pur și simplu închirierea de trotinete electrice. Orașul este unul cu un mare aflux de turiști și a considerat prea periculos acest mijloc de transport, având în vedere marile aglomerări de persoane