Break the fake | Rezistența la dezinformare se învață
Articol de Vicentiu Andrei, 10 iunie 2026, 12:39
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit!
În lupta cu dezinformarea, se vorbește frecvent despre alfabetizarea media. Aceasta reprezintă unul dintre cele mai discutate și implementate instrumente pentru dezvoltarea rezilienței pe termen lung împotriva dezinformării. Acest concept include un ansamblu de competențe care îi ajută pe cetățeni să înțeleagă, să evalueze și să utilizeze informațiile într-un mod critic și responsabil. În prezent, alfabetizarea media și alfabetizarea digitală se suprapun tot mai mult în eforturile de combatere a dezinformării. Intervențiile de alfabetizare sunt implementate, de regulă, prin intermediul școlilor, cursurilor de formare sau programelor educaționale destinate comunităților.
Cercetările arată că intervențiile de alfabetizare media contribuie, în general, la creșterea nivelului de cunoștințe despre funcționarea mijloacelor de comunicare, la dezvoltarea capacității de evaluare critică a mesajelor media și publicitare și la o mai bună înțelegere a tehnicilor de persuasiune utilizate în comunicare. Astfel, acestea pot consolida capacitatea cetățenilor de a naviga într-un mediu informațional complex și de a recunoaște mai ușor conținutul înșelător sau manipulator.
Un exemplu recent al eficienței vine chiar din India, o țară care se confruntă cu probleme grave legate de dezinformare. La începutul anului trecut, în India existau aproximativ 806 milioane de utilizatori de internet, reprezentând 55,3% din populație. Totuși, această dezvoltare a fost însoțită și de proliferarea rapidă a dezinformării. În India, dezinformarea, amplificată de un ecosistem media tot mai fragil, influențează puternic alegerile, dezbaterea publică și încrederea în instituții.
Pentru a răspunde acestui fenomen, o echipă de cercetători în parteneriat cu o agenție guvernamentală din statul Bihar, India, au desfășurat un experiment de teren în 583 de sate, implicând 13.500 de elevi. Intervenția a constat într-un program educațional desfășurat pe parcursul a patru luni, conceput pentru a dezvolta cunoștințele și competențele necesare recunoașterii și respingerii dezinformării.
La finalul programului, elevii care au participat la intervenție au demonstrat o capacitate mai bună de a evalua și distribui informații, au devenit mai sceptici față de medicina alternativă și au evaluat mai corect credibilitatea surselor de informare. Efectele s-au menținut și la patru luni după încheierea programului.
Un rezultat important a fost faptul că elevii au reușit să distingă mai bine între știrile politice adevărate și cele false, deși acest subiect nu fusese inclus în curriculum. Acest lucru sugerează că abilitățile dobândite pot fi transferate și aplicate în alte contexte informaționale. De asemenea, părinții și tutorii elevilor participanți au obținut rezultate mai bune la evaluarea informațiilor, ceea ce indică faptul că astfel de intervenții educaționale pot produce efecte și la nivelul rețelelor sociale apropiate, cunoștințele fiind transmise dinspre copii către adulți.
Educația pentru media rămâne una dintre armele durabile în creșterea rezilienței populației și trebuie tratată cu seriozitate și în România.
Atât pentru azi, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.