Ascultă Radio București FM Live

UPDATE: Bucureștenii aleg noul Primar General!

UPDATE: Bucureștenii aleg noul Primar General!

Articol de bucurestifm, 7 decembrie 2025, 06:31 / actualizat: 7 decembrie 2025, 10:07

UPDATE 10:00

Prezența la urne în București a depășit 3.5%, 65.000 din totalul de 1.803.728 de alegători din Capitală alegându-și noul Primar General în primele trei ore de vot.

Prezență vot sectoare ora 10:00

Sectorul 1: 3,95%

Sectorul 2: 3,85%

Sectorul 3: 3%

Sectorul 4: 3,99%

Sectorul 5: 3,6%

Sectorul 6: 4,3%

_______________

UPDATE: Ieri si pe parcursul noptii structurile Ministerului de interne au fost sesizate cu privire la 10 posibile fapte nelegale in legatura cu procesul electoral.
Purtatorul de cuvant al ministerului, Monica Dajbog mai spune ca 7 sesizari se refera la continuarea propagandei electorale.

UPDATE 09:00

Prezența la urne în București continuă să fie modestă, mai puțin de 2% dintre alegători alegându-și noul Primar General în primele două ore de vot.

Astfel, doar 34.000 de locuitori ai Capitalei dintre cei 1.803.728 de alegători înscriși pe listele permanente și complementare au votat, adică o prezență de 1.89%

________________

UPDATE 08:00

Prezența la urne în București este relativ modestă, în prima oră mai puțin de 1% dintre locuitorii cu drept de vot din Capitală exercitându-și opțiunea de alegere a noului Primar General.

Astfel, dintre cei 1.803.728 de alegători înscriși pe listele permanente și complementare, doar puțin peste 15.900 se prezentaseră la urne până la ora 08:00, ceea ce înseamnă un procent de 0.88% prezență la vot.

________

Scrutinul este organizat după ce fostul primar Nicușor Dan a câștigat alegerile prezidențiale din mai 2025 și a demisionat din funcție.

Votarea are loc între orele 07.00 și 21.00.

Alegătorii pot vota numai la secția de votare la care sunt arondați cu domiciliul sau reședința.

Cetățenii români pot vota cu un act de identitate valabil în ziua votării, emis de statul român, respectiv:

– cartea de identitate model 1997, cartea de identitate simplă;

– cartea electronică de identitate;

– carte de identitate provizorie;

– buletinul de identitate

– paşaportul diplomatic;

– paşaportul diplomatic electronic;

– paşaportul de serviciu;

– paşaportul de serviciu electronic;

– și carnetul de serviciu militar în cazul elevilor din şcolile militare.

Alegătorii care sunt cetățeni ai altor state membre ale Uniunii Europene și care au reşedinţa sau domiciliul în București  votează în baza actului de identitate însoțit de documentul care atestă adresa din Capitală sau certificatul de înregistrare ori cartea de rezidență permanentă, după caz.

Cetățenii românii care vor vota cu cartea electronică de identitate nu trebuie să facă dovada domiciliului sau a reședinței pentru că în momentul scanării documentului prin intermediul Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, adresa de domiciliu sau de reședință se va afișa automat.

Deci, cetățenii care au carte electronică de identitate vor prezenta documentul operatorului de calculator al biroului electoral al secției de votare pentru scanare și verificare prin intermediul SIMPV, la fel cum ar fi făcut cu vechiul tip de act de identitate.

Cetățenii care doresc să voteze, dar nu dețin un act de identitate valabil, au posibilitatea de a solicita o carte de identitate provizorie, majoritatea structurilor de evidență a persoanelor din județul Buzău, din București și din localitățile de care aparțin circumscripțiile electorale unde au loc alegeri asigurând program cu publicul atât astăzi, cât și mâine.

Pentru detalii cu privire la documentele necesare obținerii cărții de identitate provizorie, precum și cu privire la orele exacte de program în aceste zile, recomandăm consultarea site-urilor respectivelor autorități publice.

Autoritatea Electorală Permanentă reaminteşte că, potrivit calendarului electoral, campania electorală pentru alegerile locale parţiale din 7 decembrie 2025 s-a încheiat sâmbătă, 6 decembrie a.c., la ora 07:00.

Din acel moment şi până la închiderea secţiilor de votare în ziua de 7 decembrie 2025, la ora 21:00, este interzisă continuarea propagandei electorale, prin orice mijloace şi în orice formă.

Autoritatea Electorală Permanentă face apel la competitorii electorali să respecte cu stricteţe prevederile legale în vigoare şi să nu continue propaganda electorală, în vederea asigurării desfăşurării corecte şi transparente a procesului electoral.

Informaţiile privind contribuţiile depuse şi cheltuielile electorale angajate de către competitorii electorali pentru finanţarea campaniei electorale la alegerile locale parţiale, declarate Autorităţii Electorale Permanente, pot fi consultate pe pagina de internet www.finantarepartide.ro

Mandatul atribuit şi validat în urma scrutinului din data de 7 decembrie 2025 va fi exercitat până la următoarele alegeri locale generale.

Votarea în cele 1.771 de secţii de votare organizate pentru acest scrutin începe duminică, 7 decembrie 2025, ora 07:00 şi se încheie la ora 21:00.

Datele privind prezenţa la vot vor putea fi vizualizate în timp real, odată cu deschiderea secţiilor de votare, prin afişarea pe pagina de internet a Autorităţii Electorale Permanente – https://prezenta.roaep.ro, pentru fiecare secţie de votare, a numărului de alegători care s-au prezentat la vot pe categorii de vârstă, mediu şi gen. Rezultatele înscrise în procesele-verbale întocmite de către birourile electorale ale secţiilor de votare vor putea fi consultate pe aceeaşi pagină, imediat după încheierea şi transmiterea digitală a acestora.

Informaţii suplimentare despre procesul electoral pot fi consultate pe pagina web a Autorităţii Electorale Permanente, www.roaep.ro, şi pe paginile de social media ale instituţiei.

Procesul de numărare a buletinelor după terminarea votării pentru desemnarea noului primar general al Capitalei va fi înregistrat audio-video în fiecare secţie, iar urnele se desigilează pe rând.

Potrivit Biroului Electoral Municipal, după încheierea votării şi închiderea localului secţiei de votare, preşedintele biroului electoral al secţiei se va asigura că operatorul de calculator va apăsa în aplicaţie butonul de închidere a secţiei de votare, numai după ce au fost validate în sistem datele persoanelor care îşi exercită dreptul constituţional prin intermediul urnei speciale şi/sau după ce au fost preluate şi validate datele alegătorilor menţionate în ‘Formularul de înscriere a CNP-urilor alegătorilor care se prezintă la vot pe durata disfuncţionalităţii SIMPV’.

Operatorul de calculator va aşeza tableta într-un loc, astfel încât să asigure o imagine cât mai clară asupra întregului proces de numărare a voturilor şi va începe înregistrarea audio-video a operaţiunilor din secţia de votare.

El va lua măsurile tehnice necesare pentru asigurarea continuităţii înregistrării audio-video a operaţiunilor din secţia de votare.

Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare va lua măsuri pentru ca înregistrarea audio-video a operaţiunilor realizate de la încheierea votării şi până la transmiterea în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal a formularului de verificare a corelaţiilor să decurgă în mod neîntrerupt, fără a fi obstrucţionată de către nicio persoană prezentă în secţie, arată BEM.

Totodată, urnele se desigilează pe rând. După desigilarea urnei, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare numără voturile găsite în urnă şi citeşte cu voce tare, la deschiderea fiecărui buletin de vot, numele şi prenumele candidatului pentru funcţia de primar care a fost votat şi arată buletinul celor prezenţi.

Buletinele de vot deschise sunt aşezate în funcţie de partide politice, alianţe electorale şi de candidaţi independenţi şi sunt numărate şi legate separat.

Sunt considerate voturi valabil exprimate, potrivit BEM, buletinele găsite în urnele pe care opţiunile alegătorilor au fost exprimate în oricare dintre următoarele modalităţi:

* ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ este aplicată în interiorul unui singur patrulater;

* ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ depăşeşte limitele patrulaterului, dar opţiunea alegătorului este evidentă;

* ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot sunt înscrise olograf diverse menţiuni ale alegătorului (votul este considerat valabil indiferent de menţiunile înscrise pe buletinul de vot);

* ştampila cu menţiunea’VOTAT’ este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletinul de vot alegătorul a aplicat una sau mai multe ştampile fără să atingă vreun alt patrulater.

Sunt considerate voturi nule, următoarele buletine de vot găsite în urne:

* buletinul de vot pe care nu a fost aplicată ştampila de control a secţiei de votare;

* buletinul de vot care are alt model decât cel legal aprobat;

* buletinul de vot pe care a fost aplicată o ştampilă cu menţiunea ‘VOTAT’ care are alt model decât cel legal aprobat;

* buletinul de vot pe care nu a fost aplicată ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’;

* buletinul de vot pe care ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ este aplicată în două sau mai multe patrulatere;

* buletinul de vot pe care ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ este aplicată în două sau mai multe patrulatere, chiar dacă unele ştampile au fost tăiate/anulate de alegător;

* buletinul de vot pe care ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ a fost aplicată în exteriorul patrulaterelor şi nu atinge niciun patrulater;

* buletinul de vot pe care ştampila cu menţiunea ‘VOTAT’ atinge două sau mai multe patrulatere.

Informaţiile privind prezenţa alegătorilor la vot, cele rezultate în urma verificării corelaţiilor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării, precum şi procesele-verbale scanate vor fi disponibile pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente, https://prezenta.roaep.ro/.

În vederea asigurării exercitării dreptului de vot la alegerile locale parțiale pentru Primarul General al Municipiului București din data de 07.12.2025, Primăria Municipiului București, prin Direcția Generală de Evidență a Persoanelor a Municipiului București, îndrumă și coordonează activitatea serviciilor publice comunitare locale de evidență a persoanelor ale sectoarelor 1-6 și asigură condițiile optime necesare desfășurării procesului electoral, venind în sprijinul cetățenilor municipiului București, prin preluarea cererilor pentru eliberarea actelor de identitate, cu prioritate, persoanelor care nu dețin sau sunt în posesia unui act de identitate deteriorat ori expirat.

Întrucât actele de identitate nu pot fi personalizate în aceeași zi, se aplică dispozițiile art. 20 alin. (1) lit. d) și alin. (2) lit. b) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sens în care la depunerea cererii și a documentelor necesare emiterii actelor de identitate, la cererea cetățeanului, se eliberează Carte de Identitate Provizorie cu valabilitate de 45 de zile.

În vederea eliberării cărții de identitate provizorii, cetățenii trebuie să prezinte 2 fotografii tip ¾ cu bandă albă de 7 mm în partea de jos a acestora, respectiv, documentul cu care face dovada achitării contravalorii acestuia.

Serviciile Publice Comunitare de Evidență a Persoanelor ale Municipilui București asigură un program de lucru cu publicul, în intervalul orar, astfel:

• 08.00 -16.00, în data de 06.12.2025

• 07.00 – 21.00, în data de 07.12.2025

– SECTORUL 1

Direcția Publică de Evidență a Persoanelor și Stare Civilă Sector 1, prin Serviciul 1 de evidență a persoanelor – Piața Amzei nr. 13 și Serviciul 2 de evidență a persoanelor – P-ța Mureș nr. 18-24;

– SECTORUL 2

Direcția Publică de Evidența Persoanelor și Stare Civilă Sector 2, prin Serviciul Evidență Persoane – str.Ziduri Moși nr. 23 (incinta Mall Veranda);

– SECTORUL 3

Direcția Generală de Evidența Persoanelor Sector 3, prin Serviciul de Evidență Persoane nr.1 -str. Matei Basarab nr. 32 și Serviciile de Evidență Persoane 2 și 3 – Str. Nerva Traian nr. 1, tronson II, bl. K6;

– SECTORUL 4

Direcția Generală de Evidență a Persoanelor Sector 4, prin Serviciul nr. 1- B-dul Metalurgiei nr. 12-18, etaj 1 – Centrul Comercial Grand Arena și Serviciul nr. 2 – str.Străduinței nr. 1;

– SECTORUL 5

Direcția Generală de Evidența Persoanelor Sector 5, prin Serviciul Evidența Populație – str. George Coșbuc nr. 36-38, sector 5;

– SECTORUL 6

Direcția Locală de Evidență a Persoanelor Sector 6, prin Serviciul Evidența Persoanelor nr. 1 – Drumul Taberei nr.18 (Orizont) și Serviciul Evidența Persoanelor nr. 2- B-dul Iuliu Maniu nr. 19 (Centrul Comercial Supernova Lujerului);

 DIRECȚIA GENERALĂ DE EVIDENȚĂ A PERSOANELOR – MUNICIPIUL BUCUREȘTI, prin ghișeul de relații cu publicul din str. Bibescu Vodă, nr.1, sector 4.

Cetățenii au posibilitatea achitării contravalorii actelor de identitate, astfel :

Direcția Publică de Evidentă a Persoanelor și Stare Civilă Sector 1

– on-line, pe site-ul Ghișeul.ro / transfer bancar/ Internet Banking, stații de plată SelfPay;

– la următoarele instituții publice: filialele CEC Bank, Bănci, Oficii Poștale, Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 1, Centrele de Impozite si Taxe Locale Sector 1;

Direcția Publică de Evidentă Persoane și Stare Civilă Sector 2

– prin SMS, apelând numărul scurt 7530, cu textul S2CI1 pentru CIP urmat de CNP;

– la oficiile poştale, la filialele CEC Bank, stații de plată SelfPay;

Direcția Generală de Evidența Persoanelor Sector 3

– online, pe site-ul Ghiseul.ro;

– la ghişeele serviciilor de evidenţă a persoanelor sector 3;

– la filialele CEC Bank, stații de plată SelfPay;

Direcția Generală de Evidentă a Persoanelor Sector 4

– on-line pe site-ul propriu (www.deps4.ro), automatele SelfPay;

– la oficiile poştale și Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 4, la filialele CEC Bank;

Direcția Generală de Evidența Persoanelor Sector 5

– prin SMS, apelând numărul scurt 7530;

-la oficiile poştale, la filialele CEC Bank, la Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 5;

Direcția Locală de Evidentă a Persoanelor Sector 6 – la orice automat din rețeaua națională SelfPay, filialele CEC Bank;

Direcția Generală de Evidență a Persoanelor -Municipiul București – la ghișeul de relații cu publicul, filialele CEC Bank, stații de plată SelfPay.

Biroul Electoral de Circumscripţie Nr. 42 – Municipiul Bucureşti a acreditat ca observatori interni la alegerile pentru Primăria Capitalei două asociaţii şi o fundaţie, iar din partea presei străine – reprezentanţii BTA.

Potrivit BEM, au fost acreditate pentru a avea observatori interni la alegerile de duminică Asociaţia Funky Citizens, Fundaţia ”Pentru o Românie Modernă” şi Asociaţia Expert Forum.

Totodată, din partea presei străine a fost acreditată Bulgarian News Agency (BTA).

Acreditările emise de Biroul Electoral de Circumscripţie Nr. 42 sunt valabile, în original sau în copie, la toate secţiile de votare de pe raza municipiului Bucureşti.

Acreditarea permite accesul şi staţionarea titularului în locurile publice din zona de votare şi în localul de vot, precum şi să asiste la operaţiunile electorale, inclusiv la numărarea voturilor şi la întocmirea proceselor-verbale.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale informează că a pregătit sistemele informatice şi de comunicaţii pentru desfăşurarea în condiţii sigure şi transparente a alegerilor locale parţiale care vor avea loc, duminică, în Bucureşti, în judeţul Buzău, precum şi în alte 12 oraşe şi comune din ţară.

‘STS a implementat cerinţele operaţionale stabilite de Autoritatea Electorală Permanentă şi Institutul Naţional de Statistică, în vederea utilizării aplicaţiilor şi sistemelor informatice de monitorizare a prezenţei la vot, de prevenire a votului ilegal şi de centralizare a proceselor-verbale.

Şi cu ocazia acestui scrutin, în data de 7 decembrie 2025, începând cu ora 7:00, pe site-ul https://prezenta.roaep.ro cetăţenii interesaţi vor putea urmări în timp real prezenţa la vot, precum şi rezultatele cumulate, imediat după închiderea secţiilor, pe măsură ce sunt centralizate datele din procesele-verbale’, a precizat STS, sâmbătă, într-un comunicat transmis AGERPRES.

Conform sursei citate, echipa de dezvoltare software a realizat integrarea cu sistemul de evidenţă a persoanelor al Ministerului Afacerilor Interne, pentru a permite consultarea domiciliului şi a reşedinţei pentru votanţii care deţin carte electronică de identitate (CEI). Aceştia nu trebuie să prezinte altă dovadă a domiciliului sau a reşedinţei pentru verificarea dreptului de vot.

La nivelul infrastructurii IT&C utilizate la alegeri au fost aplicate măsuri proactive de prevenire şi contracarare a riscurilor de securitate cibernetică şi a eventualelor disfuncţionalităţi tehnice, subliniază Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

‘Reamintim că sistemele informatice puse la dispoziţia AEP de către STS nu numără voturile; această operaţiune este realizată exclusiv de membrii birourilor electorale. Sistemele IT au rolul de a semnala posibile situaţii de vot ilegal şi de a asigura transparenţa prin afişarea publică a rezultatelor’, arată sursa citată.

Pentru organizarea alegerilor locale parţiale, STS a instruit aproximativ 3.000 de persoane desemnate de Autoritatea Electorală Permanentă să activeze în birourile secţiilor de votare şi a pus la dispoziţie infrastructura tehnică necesară – sisteme informatice securizate, echipamente de telecomunicaţii, tablete şi telefoane.

Pe durata alegerilor, la nivelul STS va funcţiona centrul de suport tehnic, destinat preşedinţilor secţiilor de votare şi operatorilor de calculator, pentru acordarea de asistenţă în timp real pe întreaga durată a procesului electoral.

Dezbatere electorală > DAN TRIFU, în fața bucureștenilor | VIDEO
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 18:33

Dezbatere electorală > DAN TRIFU, în fața bucureștenilor | VIDEO

București FM îți prezintă dezbaterea electorală cu Dan Trifu, candidat la funcția de Primar General al Municipiului București. Discuția face...

Dezbatere electorală > DAN TRIFU, în fața bucureștenilor | VIDEO
Cărți de identitate provizorii pentru alegeri
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:56

Cărți de identitate provizorii pentru alegeri

În vederea asigurării exercitării dreptului de vot la alegerile locale parțiale pentru Primarul General al Municipiului București din data de...

Cărți de identitate provizorii pentru alegeri
TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:38

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo. La dispoziţia...

TPBI prelungeşte programul a trei linii de transport în comun, pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB – Dinamo
TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:34

TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”

Pentru a permite desfăşurarea lucrărilor de construire a staţiei de metrou de pe Magistrala 6, din incinta Aeroportului Internaţional...

TPBI: liniile 100 şi 442 – reorganizate în zona Aeroportului “Henri Coandă”
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:31

Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar

Astăzi,  ministrul Educaţiei şi Cercetării,  Daniel David, a semnat Ordinul privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar....

Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:30

Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus

În ediția de colecție de vineri, 5 decembrie 2025, a emisiunii De 10xRomânia, Răzvan Petre a stat de vorbă cu Flavia Voinea, manager București...

Flavia Voinea, manager București FM în De 10xRomânia: proiectul „România, a doua casă”, lansat la Târgul de Carte Gaudeamus
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:29

Bolojan: Foarte posibil ca din această seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din Prahova

Premierul Ilie Bolojan a afirmat că este foarte posibil ca de vineri seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din...

Bolojan: Foarte posibil ca din această seară să înceapă alimentarea cu apă în localităţile afectate din Prahova
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 16:01

Noul Spital de Pneumoftiziologie, finanțat din PNNR, intră în linie dreaptă!

Noul Centru de Diagnostic, Tratament și Cercetare a Tuberculozei, destinat bolnavilor de tuberculoză cu rezistență la tratamentul cu antibiotice....

Noul Spital de Pneumoftiziologie, finanțat din PNNR, intră în linie dreaptă!