Ministrul Educaţiei şi Cercetării reglementează temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar
Articol de arionmihaela, 5 decembrie 2025, 16:31
Astăzi, ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a semnat Ordinul privind temele pentru acasă în învăţământul preuniversitar.
Între aspectele reglementate, menţionăm următoarele:
Art. 2. Tema pentru acasă este necesar să fie stabilită diferenţiat, după cum urmează:
(1) Tema obligatorie, care are un nivel mediu de dificultate, pentru toţi elevii clasei.
(2) Tema suplimentară, care este facultativă, cu caracter general sau individual-diferenţiată, pentru activităţi de recuperare sau de pregătire pentru performanţă.
Art. 3. (1) La nivelul educaţiei timpurii şi la clasa pregătitoare nu se dau teme pentru acasă.
(2) Timpul total alocat la învăţământul primar pentru temele obligatorii va fi de maximum 1 oră.
(3) Directorul unităţii de învăţământ preuniversitar, pe baza analizei proprii şi a feedbackului elevilor/părinţilor, monitorizează şi ia măsuri pentru respectarea prevederilor alin. (1) şi (2), în urma consultării cu responsabilul şi membrii Comisiei pentru curriculum.
(4) Pentru toate celelalte niveluri de învăţământ preuniversitar temele obligatorii pentru acasă nu pot depăşi 2 ore.
(5) Dirigintele, pe baza analizei proprii şi a feedbackului elevilor/părinţilor, monitorizează şi informează directorul unităţii de învăţământ preuniversitar care dispune măsuri în vederea respectării prevederilor alin. (4), în urma consultării cu responsabilul şi membrii Comisiei pentru curriculum.
(6) Tema pentru acasă pentru o disciplină, având drept finalitate realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe interval de învăţare (modul).
Art. 4. (1) În perioada vacanţelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial.
(2) Temele de vacanţă sunt teme de tip suplimentar.
Art. 8. În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariţia unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului faţă de învăţare (din cauza cantităţii, dificultăţii sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică şi emoţională, reducerea timpului liber destinat unor activităţi recreative (activităţi sportive, artistice, gospodăreşti, lectură etc.), adâncirea diferenţelor dintre elevii performanţi şi cei aflaţi în dificultate.
Art 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciţii repetitive), precum şi solicitarea realizării/parcurgerii unor activităţi de învăţare/conţinuturi, care necesită o abordare sistematică în clasă şi nu pentru a fi realizate/parcurse individual, ca temă pentru acasă.
Art. 10. (1) Anual se va colecta feedbackul elevilor şi al părinţilor faţă de utilitatea şi eficienţa temelor pentru acasă.
(2) Directorul, pentru învăţământul primar, şi dirigintele clasei, pentru celelalte niveluri ale învăţământului preuniversitar, sunt responsabili pentru colectarea feedbackului, care va fi analizat în consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare, care vor lua măsuri atât pentru eficientizarea educaţiei prin teme, cât şi pentru creşterea gradului de satisfacţie al elevilor şi părinţilor.
Ordinul urmează a fi publicat în Monitorul Oficial.