Normele metodologice privind organizarea olimpiadelor şi concursurilor şcolare, publicate în Monitorul Oficial
Articol de arionmihaela, 28 noiembrie 2025, 11:19
Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea competiţiilor şcolare – olimpiade şi concursuri şcolare – şi Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educaţie extraşcolară au fost publicate în Monitorul Oficial.
“Competiţiile reprezintă partea de excelenţă din educaţia românească. De aceea, dacă este să o tratăm serios, trebuie să avem standardele şi procedurile la acest nivel, altfel distorsionăm semnificaţia excelenţei. (…) Ţin ca standardele să fie adecvate excelenţei, procesul, cât mai transparent şi nebirocratic, iar recompensele să vină mai ales ca urmare a unei motivaţii intrinseci (primeşti recompense pentru că îţi place să înveţi şi eşti performant), nu extrinseci (nu înveţi ca să primeşti recompense). În plus, dezvoltarea competenţelor la nivel de competiţii şcolare şi extraşcolare nu trebuie să distorsioneze dobândirea la nivel funcţional a tuturor celor opt competenţe-cheie pe care le ţintim în procesul educaţional”, a transmis ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David.
Potrivit acestuia, MEC organizează concursuri extraşcolare şi competiţii şcolare la nivel de gimnaziu şi liceu, fără a interzice, însă, organizarea concursurilor extraşcolare şi la nivelul învăţământului primar, în funcţie de opţiunile specifice comunităţilor educaţionale.
Principalele modificări faţă de documentele în vigoare până la momentul publicării noilor reglementări în ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea competiţiilor şcolare – olimpiade şi concursuri şcolare – sunt:
– elevii vor putea participa la o clasă superioară celei în care sunt înscrişi în anul şcolar în care se desfăşoară competiţia, în interiorul aceluiaşi ciclu de învăţământ (gimnazial/liceal), iar cei cuprinşi într-o formă de şcolarizare în spital sau la domiciliu vor putea susţine probele etapelor olimpiadelor şcolare, cu excepţia probelor practice, în unitatea sanitară, respectiv la domiciliu, cu aprobarea comisiei responsabile de organizarea etapei respective a competiţiei şcolare;
– olimpiadele şcolare se vor putea desfăşura şi în format online, în funcţie de precizările din regulamentul specific, iar evaluarea lucrărilor la probele scrise se va putea face digitalizat;
– în perspectiva evaluării digitalizate a probelor scrise, la toate etapele olimpiadelor şcolare, indiferent de disciplină, rezultatele sunt apreciate prin punctaje de la 0 la 100, conform baremelor;
– punctajul minim pentru calificarea la etapa naţională este de 60 de puncte (incluzând 10 puncte din oficiu) din punctajul maxim de 100 de puncte (prin urmare, este necesar un punctaj minim de 60% din punctajul maxim posibil, faţă de minimumul de 40% necesar pentru calificare, în reglementările anterioare);
– elevii au dreptul de vizualizare a lucrării, înainte de depunerea contestaţiei, atât la etapa judeţeană, cât şi la etapele zonală şi naţională;
– în regulamentele fiecărei competiţii vor fi incluse criterii de departajare clare, nediscriminatorii şi suficiente pentru calificare pe locuri suplimentare la etapa naţională.
– a fost introdusă obligativitatea supravegherii audio-video a probelor de concurs din cadrul etapelor olimpiadelor şcolare.
În Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educaţie extraşcolară, categoria ‘Proiecte regionale’ a fost asimilată categoriei ‘Proiecte interjudeţene’, prin urmare, categoriile de proiecte de educaţie extraşcolară sunt: naţionale, interjudeţene, judeţene/ale municipiului Bucureşti.