Break the fake: Românii, printre cei mai mari „fani” ai influencerilor
Articol de Vicentiu Andrei, 26 noiembrie 2025, 08:15
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit!
România este una dintre țările membre UE cu cel mai mare interes față de influenceri, arată Social Media Survey 2025, un sondaj de tip Eurobarometru, publicat de Parlamentul European.
Sondajul analizează atitudinile legate de mai multe teme-cheie: obiceiurile de informare și sursele folosite pentru știri sociale și politice, modul în care oamenii utilizează rețelele sociale și preferințele lor pentru informații de actualitate, încrederea în diferiți comunicatori, relația cu influencerii și creatorii de conținut.
Ca medie europeană, mai mult de o treime dintre respondenți (37%) urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe rețelele sociale (de exemplu YouTube, Instagram, TikTok etc.). Topul pe țări este condus de Malta (51%) și Cipru (50%), Irlanda (49%), Ungaria (47%), România (47%) și Bulgaria (46%). Pe de altă parte, în 11 state membre, cel puțin 40% dintre respondenți spun că, deși folosesc rețele sociale, nu urmăresc niciun influencer sau creator de conținut; acest lucru este valabil, de exemplu, pentru Grecia (51%), Croația (48%), Estonia (44%), Lituania (44%) și Letonia (43%).
Deloc surprinzător, cei tineri sunt cei mai înclinați să urmărească influenceri sau creatori de conținut pe rețelele sociale: 74% dintre respondenții cu vârste între 15 și 24 de ani raportează acest comportament, comparativ cu 61% dintre cei între 25 și 34 de ani, 36% dintre cei între 40 și 54 de ani și doar 14% dintre cei de 55 de ani și peste. De asemenea, respondenții care încă studiază (69%) sunt mai predispuși decât cei care și-au încheiat studiile (30%–36%) să declare că urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe rețelele sociale.
De ce urmăresc oamenii creatorii de conținut? Pentru aproximativ patru din zece persoane sunt importante recenziile (de exemplu, produse, cărți, locuri etc.) (39%), comentariile despre actualitatea socială și politică (38%) și materialele de tip tutorial (38%). Urmează conținutul care arată viața de zi cu zi a creatorilor (36%) și conținutul motivațional (31%).O proporție mai mică dintre urmăritori, aproximativ unul din cinci (19%), preferă promoțiile și publicitatea pentru produse comerciale.
În cazul românilor, mediul digital este o sursă importantă de informare, cu procente peste media europeană: motoarele de căutare sunt utilizate de 52% dintre respondenți, rețele sociale de către 48%, platformele video, de 38%. Pentru tinerii între 15 și 24 de ani, rețelele sociale sunt chiar prima sursă de informare.
Toate aceste rezultate, interpretate împreună sugerează că mediul digital se individualizează tot mai clar, și în special pentru generațiile tinere, ca o sursă importantă de informare. România are, în general, un consum mai ridicat decât media europeană al rețelelor sociale, când vine vorba de actulitate. Remarcăm rolul în creștere al creatorilor de conținut ca sursă de informare și interpretare în problemele sociale și politice. De aceea, este esențială profesonalizarea riguroasă a meseriei de creator de conținut (sau influencer), cu stabilirea unor principii etice clare și a unor mecanisme de sancționare a tentativelor deliberate de dezinformare sau fraudă.
Atât pentru azi, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.