„Improving Civics in VET” by Funky Citizens: Elevii din școlile profesionale cer o educație civică practică și conectată la viața reală
Articol de arionmihaela, 21 noiembrie 2025, 15:17
Funky Citizens lansează două cercetări despre modul în care este predată educația civică în școlile profesionale, tehnologice și vocaționale (VET) din România, Croația și Germania, în cadrul proiectului „Improving Civics in VET”, finanțat prin Erasmus+.
Cele două studii arată că elevii își doresc o educație civică practică și relevantă, bazată pe metode interactive (simulări, dezbateri, vizite la instituții), iar profesorii confirmă lipsa resurselor și a timpului necesar pentru a acoperi temele civice în profunzime. Lucrătorii de tineret și experții subliniază lipsa unei strategii naționale coerente.
Printre recomandările formulate:
-
ore dedicate de educație civică în școlile profesionale;
-
formare continuă pentru profesori;
-
metode practice și non-formale;
-
parteneriate între școli, ONG-uri și comunități;
-
conectarea educației civice cu drepturile lucrătorilor și piața muncii.
În contextul deficitului de forță de muncă din Europa, școlile profesionale s-au concentrat pe formarea rapidă a competențelor tehnice, neglijând educația civică.
Pentru mulți tineri, acestea reprezintă ultimul contact cu educația formală, ceea ce face esențială consolidarea competențelor civice: gândire critică, alfabetizare media, cunoașterea drepturilor muncii și educație financiară.
Fără educație civică solidă, riscăm să formăm o generație de lucrători fără voce în fața angajatorilor și fără instrumentele necesare pentru a participa activ în democrație”, declară Ana Mocanu, Directoare Executivă la Funky Citizens. Cercetări și evenimente „Improving Civics in VET”.
În prima fază a proiectului, a fost derulat un studiu comparativ despre educația civică în România, Croația și Germania, completată de exemple din Austria, Anglia, Italia și Norvegia.
Studiul analizează structurile educaționale din cele șapte țări, tipurile de școli profesionale, durata studiilor, atractivitatea socială și raportul dintre educația generală și pregătirea tehnică.
“În continuarea primului studiu, am publicat o cercetare calitativă, care include trei studii de caz asupra modului în care educația civică este implementată în școlile din Croația, România și Germania. Pentru această cercetare, au fost derulate focus grupuri, chestionare online și
interviuri cu patru grupuri țintă: profesori, elevi, lucrători de tineret și experți, la care au participat peste 100 de persoane.
Elevii își doresc o educație civică practică, relevantă și conectată la realitatea de zi cu zi, bazată pe metode interactive și competențe de viață.
Profesorii consideră că educația civică trebuie sădezvolte gândirea critică și alfabetizarea politică, însă lipsa resurselor și a timpului îngreunează predarea aprofundată.
Lucrătorii de tineret și experții subliniază necesitatea unei strategii naționale coerente și a unei discipline distincte de educație civică, bazată pe metode non-formale și pe dezvoltarea competențelor.
Recomandările trasate în urma cercetării includ:
● Introducerea sistematică și coerentă a educației civice în școlile profesionale
– Asigurarea de ore dedicate și resurse adaptate nivelului și intereselor elevilor.
● Formare continuă pentru profesori, cu accent pe metode interactive.
● Promovarea de metode practice: simulări electorale, dezbateri, vizite la instituții,
voluntariat.
● Legarea educației civice de drepturile lucrătorilor și piața muncii, pentru relevanță
sporită.
● Consolidarea parteneriatelor între școli, ONG-uri și comunități locale.
● Sprijin instituțional și financiar stabil, pentru a nu depinde de proiecte temporare.
Cele două studii pentru ca organizațiile de tineret și ONG-urile care lucrează cu tineri să fie informați despre starea educației civice în școlile profesionale sunt disponibile pe website-ul Funky Citizens”, transmit reprezentantii Funky Citizens .