VIDEO| Revoluția Sustenabilității: Dragoș Tuță Mihaylov despre cât de eco-friendly este Generația Z, Black Friday și cum evităm greenwashing-ul
Articol de eugenvrabie, 10 noiembrie 2025, 14:01
În episodul de vineri al emisiunii „Generația Z” din 7 noiembrie, am discutat despre sustenabilitate și ce schimbări reale putem aduce, alături de Dragoș Tuță Mihaylov, fondatorul Ambasadei Sustenabilității din România.
Sustenabilitatea cuprinde trei dimensiuni foarte mari: impactul asupra mediului înconjurător, societății și economiei. „Ea este o știință tânără, nouă, asemănătoare contabilității, doar că aici vorbim despre a calcula niște costuri care sunt oarecum ascunse, despre care nu am vorbit până acum, cum ar fi poluarea sau impactul social atunci când vorbim de inegalități de gen, șanse sau de rasă.”
Dragoș spune că „această știință este într-o continuă dezvoltare, inclusiv instituțiile care o reglementează, deoarece ne aflăm într-o revoluție economică foarte asemănătoare cu cea agrară, tehnologică sau revoluția internetului. Suntem la începutul ei, dar cu siguranță copiii voștri vor citi în cărți despre asta.”
Despre fenomenul de greenwashing, adică acele companii care pretind că sunt sustenabile, dar în realitate nu este așa, invitatul nostru este de părere că: „De multe ori și noi facem confuzii care duc la greenwashing. La nivel cetățenesc ne place foarte mult să purtăm tricouri cu „eu nu arunc gunoi pe stradă” și totuși să mai facem excepții. (…) Sunt foarte dese astfel de cazuri, dar nu toate sunt făcute cu rea intenție sau din imoralitate.”
El susține că în România sunt foarte puține cazuri de greenwashing și nu le consideră făcute cu intenție: „Foarte mult timp oamenii din companii au crezut că rolul lor este să facă lucrurile verzi sau să spună că plantează copaci și, dacă plantează copaci, activitatea lor economică e mai verde, dar nu e așa.”
Responsabilitatea față de mediu și sustenabilitate înseamnă să: „ne uităm foarte atent la activitățile noastre și reducem poluarea, ideal să schimbăm procesele poluante sau care au un impact social negativ.”
„Sustenabilitatea este o știință care vorbește despre impactul activităților antropice, adică ale noastre ca oameni.” Responsabilitatea pentru protejarea mediului este atât a companiilor, cât și a consumatorului, dar impactul major este al activităților economice, afirmă invitatul nostru. Totodată, „Rolul companiilor este să nu pună pe piață produse și servicii care să nu fie responsabile cu planeta și cu oamenii. Rolul cetățenilor este să nu achiziționeze produse și servicii care fac rău planetei, să nu susțină companii și organizații care fac rău planetei în mod intenționat.”
E mai greu să ne dăm seama dacă o companie este sustenabilă, însă, în principal, dacă este preocupată de problemă, face măsurători ale nivelului de impact asupra tuturor categoriilor necesare și indicatorilor, cu ajutorul unui standard de măsurare. Cei care fac asta publică rapoartele de sustenabilitate pe site. Totuși, „Cine nu vorbește deloc despre acest subiect, fiți convinși că nu face nimic”, este de părere Dragoș.
Educația în sustenabilitate este foarte importantă, de aceea invitatul spune că „Anul acesta e prima dată când am lansat un lanț de astfel de proiecte educaționale și vorbim de proiecte prin care inserăm și prezentăm corect conceptul de sustenabilitate economică încă de la nivelul anilor de grădiniță, la ciclul primar și gimnazial. Urmează să pregătim lucruri pentru elevii de liceu și chiar în zona de studii universitare.”
În legătură cu Black Friday, fondatorul Ambasadei Sustenabilității în România consideră că este dăunător mediului pentru că promovează consumerismul, la fel cum se întâmplă și în perioada Crăciunului, deoarece „apare această presiune de a cumpăra din timp, de a lua cadouri, care ne duce într-o zonă în care achiziționăm lucruri de care nu avem nevoie și care se vor transforma în deșeuri foarte rapid.”
Un sfat al lui Dragoș pentru a proteja mediul și a susține sustenabilitatea este să mergem mai mult pe jos sau cu bicicleta, iar astfel ne putem bucura și de natură.
În a doua parte a emisiunii am aflat de la studenți că ei reciclează și fac gesturi eco mici, precum stinsul becului când pleacă din cameră, dar și că reciclarea unei singure doze de aluminiu economisește energie cât să ții un laptop pornit cinci ore.
Dacă vrei să afli mai multe despre cât de eco-friendly este Generația Z și cum poți ajuta la protejarea planetei, urmărește canalul nostru de YouTube – București FM. Ne găsești și pe Instagram, Facebook și TikTok, unde te așteptăm cu sesiunea noastră de Speed Questions.