Ascultă Radio București FM Live

Atenţie sporită la comenzile online de Black Friday!

Atenţie sporită la comenzile online de Black Friday!

Articol de arionmihaela, 6 noiembrie 2025, 12:45

În perioada dedicată ofertelor promoţionale de Black Friday, ANCOM recomandă utilizatorilor să acorde o atenţie sporită opţiunilor şi condiţiilor de livrare, precum şi autenticităţii informaţiilor de-a lungul întregului proces de achiziţie online.

Pe lângă analizarea ofertei din perspectiva preţului, a autenticităţii produselor, a condiţiilor de returnare sau a verificării identităţii comercianţilor, utilizatorii ar trebui să aibă în vedere şi următoarele aspecte:

– opţiunile de livrare oferite de magazinul online, inclusiv disponibilitatea comerciantului de a oferi servicii suplimentare de siguranţă, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată.
– modalitatea de livrare (la adresă, punct de lucru, la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor); mai multe informaţii despre livrarea la un sistem automat sunt disponibile aici.
– modalităţile de plată a bunului la livrare (numerar, POS).
– termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în mod obişnuit; creşterea numărului de comenzi în perioada campaniilor promoţionale poate afecta capacitatea de procesare şi transport a furnizorilor de servicii poştale.
– condiţiile de livrare pentru produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Atenţie! Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poştal, ci a unui serviciu de transport marfă.
– procedura de soluţionare a reclamaţiilor privind integritatea produsului.
– starea ambalajului la primirea coletului; dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, utilizatorul poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau poate refuza coletul.

ANCOM atrage atenţia utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poştale prin care se solicită accesarea unui link şi completarea de informaţii personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înşelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poştale şi să se adreseze organelor de poliţie pentru începerea investigaţiilor.

În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online, înainte de achitarea sumei de bani solicitate.

În situaţiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online este necesar şi eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online. Mai multe detalii despre livrarea comenzilor online sunt disponibile aici.

În lipsa unei soluţionări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa:
– Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României;
– reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluţionarea reclamaţiilor se desfăşoară conform menţiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv.

Este esenţial ca utilizatorii să păstreze documentele care dovedesc achiziţia (factură, bon fiscal, formular de livrare).

ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poştale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza şi, după caz, sancţiona conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislaţiei din domeniul serviciilor poştale. Astfel de încălcări pot fi semnalate Autorităţii aici.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenţei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotaţie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţii ultrarapide. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa şi monitoriza calitatea serviciului de internet, accesaţi www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităţilor, drumurilor naţionale şi judeţene din România, accesaţi www.aisemnal.ro.

Etichete:
Centrala electrică Brazi a fost repornită
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 13:44

Centrala electrică Brazi a fost repornită

Centrala electrică Brazi a fost repornită după două zile şi jumătate de întrerupere a activităţii, şi începe să injecteze 300 de...

Centrala electrică Brazi a fost repornită
Salvamont România – recomandări în contextul deschiderii pârtiilor de schi
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 13:21

Salvamont România – recomandări în contextul deschiderii pârtiilor de schi

Salvamontiştii fac mai multe recomandări în contextul deschiderii, în perioada următoare, a unei părţi din pârtiile de practicare a...

Salvamont România – recomandări în contextul deschiderii pârtiilor de schi
Arafat: Acordul cu Serviciul Elveţian de Salvare Aeriană va îmbunătăţi modul de lucru în zonele dificile
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 12:38

Arafat: Acordul cu Serviciul Elveţian de Salvare Aeriană va îmbunătăţi modul de lucru în zonele dificile

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a declarat  că semnarea acordului de parteneriat cu Serviciul Elveţian de...

Arafat: Acordul cu Serviciul Elveţian de Salvare Aeriană va îmbunătăţi modul de lucru în zonele dificile
Sondaj ARA- Diferență de 2% între Daniel Băluță și Ciprian Ciucu pentru Primăria București
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 12:28

Sondaj ARA- Diferență de 2% între Daniel Băluță și Ciprian Ciucu pentru Primăria București

Un sondaj realizat de ARA Public Opinion în perioada 25 noiembrie – 2 decembrie 2025 arată o luptă electorală extrem de strânsă pentru...

Sondaj ARA- Diferență de 2% între Daniel Băluță și Ciprian Ciucu pentru Primăria București
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 11:47

A fost depusă moțiunea de cenzură la adresa Guvernului

Moţiunea de cenzură “România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care se cere demisia...

A fost depusă moțiunea de cenzură la adresa Guvernului
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 11:13

Vlad Cristache a refuzat prelungirea mandatului de manager interimar

Aseară, Vlad Cristache a anunțat pe contul său de socializare că nu a acceptat propunerea de prelungire a mandatului de manager interimar al...

Vlad Cristache a refuzat prelungirea mandatului de manager interimar
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 11:09

Vreme închisă, intensificări temporare ale vântului şi ploi slabe în Bucureşti, vineri şi sâmbătă

Vremea va fi închisă, cu intensificări temporare ale vântului şi ploi slabe, în Bucureşti, pe parcursul zilelor de vineri şi sâmbătă,...

Vreme închisă, intensificări temporare ale vântului şi ploi slabe în Bucureşti, vineri şi sâmbătă
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 11:04

Restaurarea completă a catedralei Notre-Dame are nevoie de încă 140 de milioane de euro din donaţii

Restaurarea completă a catedralei Notre-Dame din Paris are nevoie de încă 140 de milioane de euro din donaţii, a anunţat joi instituţia...

Restaurarea completă a catedralei Notre-Dame are nevoie de încă 140 de milioane de euro din donaţii