Cum învățăm să conducem defensiv? Silviu Toma: “Suntem pe locul 1 în Europa la accidente rutiere mortale din 2012 încoace.”
Totul despre conducerea defensivă
Articol de Monica Liche, 3 noiembrie 2025, 16:37
Responsabilitatea în trafic, reflexele bune și deciziile luate în fracțiuni de secundă sunt elemente de bază în conducerea defensivă. Astăzi, la ora 14:00, vorbim despre ce înseamnă să fii un șofer bun, despre modificările din Codul Rutier și despre educația rutieră care salvează vieți, cu Silviu Toma, fondatorul Romania Driving Experience,invitatul lui Răzvan Ursuleanu #ÎnComunitate.
Educația rutieră începe pe trotuar
Siguranța în trafic nu se învață la școala de șoferi, ci mult mai devreme, din gesturile mărunte ale adulților pe care copiii îi observă zilnic. Fiecare traversare grăbită sau semafor ignorat devine un gest care poate avea consecințe grave. Responsabilitatea se formează în familie, în parc și pe trecerea de pietoni, cu mult înainte de primul permis.
“Totul pleacă de la educație, și când vorbesc de educație, vorbesc de educația pe care o primești în primii ani de viață, atunci când mergi cu bunica și cu bunicul în parc și traversezi. Da, văd deseori în jurul meu atât părinți, cât și bunici, care traversează cu copiii care au 3, 4, 5, 6 ani. Chiar dacă traversează pe trecerea de pietoni, nu se asigură sau traversează pe trecerea de pietoni când semaforul pentru pietoni este roșu ori traversează pe la colțul intersecției. Tot așa, hai că e departe mașina sau nu vine. Evident că în momentul ăsta îi construiești o mentalitate copilului, care duce la ce se întâmplă astăzi pe drumurile patriei.”- Silviu Toma, fondator Romania Driving Experience
Reflexul greșit la volan poate costa vieți
Într-o fracțiune de secundă, instinctul devine diferența dintre control și dezastru. În trafic, reflexele neantrenate pot trăda. Condusul defensiv nu ține de experiență, ci de pregătire. E o disciplină care se formează prin antrenament.
“Când ești pe picioarele tale, atingi pământul, atingi solul, poți să iei niște decizii instinctive corecte pentru că simți forțele într-un fel diferit. Doar că atunci când te-ai urcat într-o mașină, fizica acționează de multe ori împotriva ta. Tu simți ce se întâmplă cu acele forțe destul de târziu și majoritatea șoferilor iau instinctiv decizii greșite, când se află la volan. Și îți dau un exemplu : când mașina pleacă într-un derapaj, cei mai mulți șoferi tind să frâneze. Când mașina acvaplanează, cei mai mulți șoferi tind să frâneze și să vireze mai mult către direcția în care își doreau să ajungă. Pentru a ajunge să iei decizii corecte instinctiv, la volan, trebuie să te antrenezi pentru treaba asta. Ca să te antrenezi trebuie fie să mergi la cursuri, fie să fii pasionat de condus și să mergi la circuit să faci tot felul de exerciții.”- Silviu Toma, fondator Romania Driving Experience
Permisul îți dă dreptul să conduci, nu și abilitatea de a face asta
Între dreptul de a conduce și abilitatea de a stăpâni o mașină e o diferență periculoasă. România rămâne în topul european al accidentelor mortale, semn că sistemul produce șoferi cu acte, dar nu neapărat pregătiți pentru realitatea din trafic.
“Când treci prin școala de șoferi capeți dreptul să conduci o mașină pe drumul public, iar pentru foarte mulți oameni asta este tot. Am căpătat, și tu ai dreptul și eu am dreptul, toată lumea. Indiferent de experiența noastră, toți suntem șoferi, suntem la fel, cu toții avem aceleași drepturi, dar nu cu toții avem aceleași abilități, din păcate,și asta se vede, așa cum am spus, în statistici. Adică, suntem pe locul 1 în Europa la accidente rutiere mortale din 2012 încoace. Doar în 2023 ne-au depășit bulgarii cu un deces la un milion de locuitori”- Silviu Toma, fondator Romania Driving Experience
Reflexele nu se schimbă peste noapte. Se antrenează
Conducerea defensivă nu înseamnă instinct, ci disciplină repetată. Fiecare gest greșit la volan e un obicei format în timp, care cere răbdare și exercițiu ca să fie corectat. Consecvența va genera progresul și va transforma prudența în reflex.
“Am început să mă antrenez, pur și simplu ,pe stradă. Ce înseamnă să mă antrenez? Nu mergeam tare pe stradă, dar am început să renunț la vechile obiceiuri, care erau greșite și să introduc obiceiuri noi , ca apoi să devină reflexe. Dar treaba asta a durat câteva luni, 5-6 luni. Ei bine, oricine ar vrea să modifice ceva, are nevoie de zeci, sute de ore, ca să schimbe un obicei. Asta este provocarea supremă pentru noi, ca instructori de conducere defensivă.”- Silviu Toma, fondator Romania Driving Experience
Vezi aici ce a spus Silviu Toma despre prioritatea în sensul giratoriu.
“Am început să mă antrenez, pur și simplu ,pe stradă. Ce înseamnă să mă antrenez? Nu mergeam tare pe stradă, dar am început să renunț la vechile obiceiuri, care erau greșite și să introduc obiceiuri noi , ca apoi să devină reflexe. Dar treaba asta a durat câteva luni, 5-6 luni. Ei bine, oricine ar vrea să modifice ceva, are nevoie de zeci, sute de ore, ca să schimbe un obicei. Asta este provocarea supremă pentru noi, ca instructori de conducere defensivă.”- Silviu Toma, fondator Romania Driving Experience