RCA obligatoriu pentru trotinete electrice. Ce spune legea și ce ne arată statisticile din trafic
Mobilitatea urbană și responsabilitatea în trafic
Articol de Monica Liche, 30 octombrie 2025, 16:44
Polițele RCA devin obligatorii pentru trotinete și biciclete electrice.
Un nou proiect de lege, aflat în dezbatere, propune permis de conducere pentru utilizatorii acestor mijloace de transport, în contextul numărului tot mai mare de accidente.
Astăzi, de la ora 14:00, discutăm despre responsabilitate, legislație și siguranță rutieră cu Sorin Mititelu (vicepreședinte ASF), comisarul Claudiu Costea (purtător de cuvânt- Brigada Rutieră) și Mihai Deneș (GO4FUN), invitații lui Răzvan Ursuleanu #ÎnComunitate.
Mobilitatea urbană și clasificarea vehiculelor
Expansiunea rapidă a vehiculelor electrice ușoare a depășit ritmul reglementărilor legale. Între trotinete, biciclete electrice și noile modele de transport personal, apar tot mai multe zone gri care pun în dificultate atât utilizatorii, cât și autoritățile.
“În primul rând, aș vrea să vedem care este definiția acestor vehicule. Noi, în legislație, avem reglementat acum până la 25 de kilograme bicicleta pedelec, bicicleta electrică asistată și trotineta, și trotineta mecanică. Aici, mai mult, este vorba despre celelalte, așa zise vehicule, care încă nu sunt definite la noi în legislație, care prind peste 25 de km pe oră, dar depășesc și 45 de km pe oră, deci nu sunt nici măcar încadrabile, să zicem, la mopede. Este interzis în România să pui în vânzare niște, așa zise vehicule, care nu pot fi folosite, ele au apărut în piață, puse de anumiți distribuitori, au apărut în piață, dar nu pot fi folosite. Tocmai a apărut o reglementare pentru, așa zisul, RCA, pentru anumite vehicule, care sunt peste 25 de km pe oră, sau cu masă peste 25 de kg.” – Mihai Deneș – Asociația GO4FUN
Responsabilitatea pe două roți
Mobilitatea modernă aduce libertate, dar și obligații. Vehiculele ușoare, de la trotinete la biciclete electrice, au devenit parte integrantă a traficului rutier. Acest lucru vine la pachet cu responsabilitatea, inclusiv cea financiară. Cadrul european cere ca fiecare proprietar să-și asume consecințele utilizării acestor mijloace de transport, iar România începe să alinieze legislația la acest principiu.
“Tendința este de a vorbi despre aceste vehicule, dar, în fapt, vorbim de responsabilitatea proprietarului, al celui ce deține acel vehicul. În condițiile în care astfel de mijloace de transport sunt folosite pe drumurile publice, ei bine, acești proprietari au o responsabilitate în plus, nu numai față de propria persoană, pentru a-și proteja și propriul bun, dar și față de ceilalți care sunt în trafic, care sunt în domeniul public. Această responsabilitate, câteodată, din păcate, este și una financiară. Anume, cu vehiculul respectiv, se întâmplă să existe un eveniment rutier ce produce niște pagube, iar acelea trebuie plătite de cineva. Regula principală este că cel care este vinovat și cum acel incident este rezultatul folosirii unui vehicul, ei bine, proprietarul acelui vehicul este cel responsabil. Aceasta este regula generală și nu toți au mijlocele financiare necesare pentru a plăti orice valoare, ce trebuie plătită ca despăgubire. Aceasta este regula de bază.
(…) Este de fapt o inițiativă la nivelul întregului spațiu economic european, inițiativă ce a fost transpusă într-o directivă, directivă ce se transpune în fiecare legislație națională. Deci este un subiect de interes, nu doar național, ci european.” Sorin Mititelu, Vicepreședinte ASF
Orașul are nevoie nu doar de piste, ci și de conștiință rutieră
Trotinetele electrice au devenit parte din peisajul cotidian al Bucureștiului, un simbol al vitezei și al confortului modern. Însă, împreună cu cu popularitatea lor, au crescut și incidentele. Lipsa respectării regulilor de circulație transformă un mijloc de transport alternativ într-un factor de risc, iar cifrele arată că educația rutieră trebuie să țină pasul cu schimbarea.
”Cel puțin în București, vorbim de foarte mulți utilizatori de trotinete electrice personale, care și le-au achiziționat și le folosesc în scop personal, dar și societăți comerciale care pun la dispoziție aceste trotinete spre închiriere. Asta, bineînțeles că vine la pachet cu o serie de riscuri și, implicit statistici în sensul acesta, și aici mă refer la accidente rutiere grave. (…)53 de accidente rutiere grave în care au fost implicați utilizatorii de trotinete electrice, două persoane și-au pierdut viața, 51 au fost rănite grav și o persoană a fost rănită ușor, iar în primele 9 luni ale anului 2025, 36 de accidente rutiere grave, o persoană și-a pierdut viața, și-a fost cazul acela, de pe șoseaua Mihai Bravu, care s-a și mediatizat, 35 de persoane rănite grav și 5 persoane rănite ușor. Foarte important de precizat și abaterile, cele care au generat, practic, aceste accidente, viteza neadaptată, neasigurare la schimbarea direcției de mers, deci, practic, vorbim despre niște reguli, în esență, pe care conducătorii de vehicule trebuie să le respecte sau trebuie să le ia în seamă.” – Comisar Claudiu Costea- Purtător de cuvant – Brigada Rutieră
Vezi aici ce a avut de spus Mihai Deneș, de la Asociația Go4Fun, despre Directiva din 2017, care sunt soluțiile tehnice despre care a vorbit Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, și ce a spus despre prevenție, Comisarul Claudiu Costea, de la Brigada rutieră.
“Tendința este de a vorbi despre aceste vehicule, dar, în fapt, vorbim de responsabilitatea proprietarului, al celui ce deține acel vehicul. În condițiile în care astfel de mijloace de transport sunt folosite pe drumurile publice, ei bine, acești proprietari au o responsabilitate în plus, nu numai față de propria persoană, pentru a-și proteja și propriul bun, dar și față de ceilalți care sunt în trafic, care sunt în domeniul public. Această responsabilitate, câteodată, din păcate, este și una financiară. Anume, cu vehiculul respectiv, se întâmplă să existe un eveniment rutier ce produce niște pagube, iar acelea trebuie plătite de cineva. Regula principală este că cel care este vinovat și cum acel incident este rezultatul folosirii unui vehicul, ei bine, proprietarul acelui vehicul este cel responsabil. Aceasta este regula generală și nu toți au mijlocele financiare necesare pentru a plăti orice valoare, ce trebuie plătită ca despăgubire. Aceasta este regula de bază.
”Cel puțin în București, vorbim de foarte mulți utilizatori de trotinete electrice personale, care și le-au achiziționat și le folosesc în scop personal, dar și societăți comerciale care pun la dispoziție aceste trotinete spre închiriere. Asta, bineînțeles că vine la pachet cu o serie de riscuri și, implicit statistici în sensul acesta, și aici mă refer la accidente rutiere grave. (…)53 de accidente rutiere grave în care au fost implicați utilizatorii de trotinete electrice, două persoane și-au pierdut viața, 51 au fost rănite grav și o persoană a fost rănită ușor, iar în primele 9 luni ale anului 2025, 36 de accidente rutiere grave, o persoană și-a pierdut viața, și-a fost cazul acela, de pe șoseaua Mihai Bravu, care s-a și mediatizat, 35 de persoane rănite grav și 5 persoane rănite ușor. Foarte important de precizat și abaterile, cele care au generat, practic, aceste accidente, viteza neadaptată, neasigurare la schimbarea direcției de mers, deci, practic, vorbim despre niște reguli, în esență, pe care conducătorii de vehicule trebuie să le respecte sau trebuie să le ia în seamă.” – Comisar Claudiu Costea- Purtător de cuvant – Brigada Rutieră