Metodologia de organizare a Evaluărilor naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a aduce două noutăţi
Articol de arionmihaela, 24 septembrie 2025, 15:09
Metodologia de organizare şi desfăşurare a Evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a pentru actualul an şcolar, aprobată prin ordin de ministru, aduce două noutăţi, care, potrivit Ministerului Educaţiei şi Cercetării, sunt în beneficiul copiilor.
Faţă de anii anteriori, sarcinile de evaluare/itemii testelor trebuie să vizeze mai accentuat aspecte concrete – cunoştinţe, deprinderi, atitudini, valori, aplicabile, conectate la viaţa de zi cu zi a elevilor şi se oferă posibilitatea de a extinde competenţele evaluate pentru o relevanţă curriculară mai mare.
Conform unui comunicat al MEC, s-a accentuat rolul formativ al acestor evaluări prin impactul asupra şcolii şi asupra educaţiei personalizate la nivelul fiecărui copil, inclusiv cu implicarea părinţilor în asimilarea comprehensivă a rezultatelor.
În anul şcolar 2025 – 2026, în cadrul Evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a se vor pilota itemi care vizează competenţe de alfabetizare funcţională cu aplicaţii practice, inclusiv din alte arii curriculare, a explicat ministerul.
Potrivit ministerului, această abordare adaptată nivelului de vârstă al elevilor ţinteşte nu doar rezultate şi o mai bună performanţă sistemică la studiile comparative internaţionale la care participă România, precum OECD-PISA, IEA-TIMSS, IEA-PIRLS, ci şi concentrarea programatică pe responsabilizarea pentru propria învăţare, pe conştientizarea punctelor tari şi a celor ce necesită efort pentru propria dezvoltare, pentru atingerea propriului potenţial, pe internalizarea principiului învăţării pe tot parcursul vieţii, pe orientarea către o carieră şi o viaţă împlinită.
Evaluarea naţională la finalul clasei a II-a va începe pe 12 mai anul viitor cu proba scrisă la Limbă şi comunicare. Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine pe 12 mai proba scrisă la Limba maternă. Proba de citit la Limba română va fi susţinută pe 13 mai, iar cea la Limba maternă în aceeaşi zi. Proba la Matematică şi Explorarea mediului se va susţine pe 14 mai, iar proba la Limbă şi comunicare – scris – citit – Limba română pentru minorităţile naţionale va avea loc pe 15 mai.
Elevii din clasa a IV-a vor susţine proba la Limbă şi comunicare – Limba română/Limba română pentru minorităţile naţionale pe 19 mai, cea la Matematică şi Ştiinţe ale naturii – pe 20 mai. Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine proba de Limbă şi comunicare – Limba maternă pe 21 mai.
Evaluarea Naţională de la finalul clasei a VI-a va începe cu proba la Limbă şi comunicare – Limba română/Limba română pentru minorităţile naţionale, care are loc pe 26 mai. Aceasta va fi urmată de proba la Matematică şi Ştiinţe pe 27 mai, iar elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine pe 28 mai proba de comunicare în Limba maternă.