Break the fake: „Poveștile” care dezinformează
Articol de Vicentiu Andrei, 24 septembrie 2025, 09:34
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit la „Break the fake”!
Astăzi vorbim despre storytelling – o tehnică ce ne poate vinde nu doar produse, ci și idei. Oamenii au spus povești dintotdeauna, și noi am ajuns să le iubim. Relatarea unei povești face informația mult mai memorabilă. Poveștile (storytelling-ul) sunt esențiale pentru construirea sensului în lumea în care trăim. De aceea, sunt folosite foarte frecvent în marketing și branding.
În același timp, storytelling-ul poate deveni o formă eficientă de dezinformare. Să luăm un exemplu de acum câțiva ani: afirmațiile, demontate de către specialiști, conform cărora irvemectina tratează eficient COVID-19. O treime dintre cele 26 de studii majore privind utilizarea medicamentului antiparaziți pentru Covid conțin erori grave sau semne de posibilă fraudă. Iar celelalte nu prezintă dovezi convingătoare ale eficienței ivermectinei. Autoritățile de sănătate din SUA, Marea Britanie și UE au constatat că nu există dovezi suficiente pentru utilizarea medicamentului împotriva Covid, însă mii de susținători, mulți dintre ei activiști anti-vaccin, au continuat să facă o campanie intensă pentru folosirea lui.
Ca formă de storytelling, susținătorii acestui tratament neautorizat au pretins că sunt implicați în dezvăluirea „adevărului” ascuns de cei „aflați la putere”. Pentru audiențe, această retorică intensifică reactivitatea, înrolându-i de „partea binelui” aparent. Din perspectiva structurii narative, acest tip de poveste activează două cadre de bază: transformarea și descoperirea.
Ca poveste de transformare, povestitorul se prezintă ca un „erou” care spune adevărul, depășind obstacolele ridicate de „ei”, cei care nu ar vrea ca publicul să știe – deși nu oferă nicio dovadă despre cine ar fi acei „ei” misterioși. Ca poveste de descoperire, recurge la schema dezvăluirii unui element cotidian cu utilizări neașteptate, ascunse, miraculoase.
În general, narațiunile sunt discursuri („povești”) cu o ordine secvențială clară, care conectează evenimente într-un mod semnificativ și oferă perspective asupra lumii și/sau experiențelor oamenilor. Ele furnizează o meta-explicație a realității, sunt bazate pe valori și includ afirmații cauzale și verdicte morale (bun-rău, corect-greșit). Atunci când dezinformează, narațiunile se bazează pe afirmații lipsite de dovezi sau neverificabile, conectate foarte superficial între ele pentru a forma un ansamblu aparent coerent, și fac apel frecvent la argumente de tipul teoriilor conspirației.
Vestea bună este că aceleași tehnici de storytelling funcționează și pentru combatere și demontare.
Literatura de specialitate privind persuasiunea narativă oferă diverse explicații pentru motivul pentru care corecțiile narative (bazate pe storytelling) pot fi mai eficiente decât alte tipuri. În primul rând, prin furnizarea unei experiențe emoționale cititorului, o narațiune poate declanșa identificarea cu povestea și personajul. În al doilea rând, narațiunile sunt persuasive deoarece, în general, sunt mai ușor de înțeles. Tendința de a contra-argumenta este redusă prin imersiunea audienței în poveste. Corecțiile narative își mențin eficiența mai bine în timp decât alte abordări, în funcție de modul în care sunt formulate.
Rămâi cu BucureștiFM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.