Elevii din gimnaziu se confruntă cu vulnerabilități emoționale și riscuri semnificative, arată un raport recent
Articol de bucurestifm, 16 septembrie 2025, 14:54
Un raport publicat marți, realizat în cadrul proiectului „Politici și resurse pentru școli sigure și suportive”, evidențiază că elevii din învățământul gimnazial din România se confruntă cu vulnerabilități emoționale variate și riscuri semnificative, precum oboseală cronică, anxietate, supărare, îngrijorare excesivă, bullying, autovătămare și consum de substanțe psihoactive.
Studiul, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Ministerul Educației cu sprijinul UNICEF, arată că aproximativ 23% dintre elevi prezintă risc de tulburări emoționale în școală. Cele mai frecvente manifestări raportate sunt: oboseala persistentă (45%), agitația și neliniștea (33%), supărarea și îngrijorarea excesivă (31%).
Vulnerabilitățile sunt mai accentuate în rândul fetelor, elevilor din mediul urban, elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES), romilor și refugiaților. În plus, dezechilibrele emoționale cresc progresiv de la clasa a V-a la a VIII-a.
Sănătatea mintală și relațiile sociale
Raportul relevă că, deși aproximativ 70% dintre elevi consideră că se simt bine între colegi și au un echilibru socio-emoțional adecvat, doar 63% se simt respectați în școală și 60% protejați împotriva amenințărilor. Mai mult, doar 54% ar apela la consilierul școlar în cazul unei probleme, iar 40% nu se simt încurajați să își exprime opiniile.
Comportamentele de risc, cum ar fi bullying-ul, afectează stabilitatea emoțională a elevilor: 19% dintre elevi raportează experiențe frecvente de intimidare, 16% prezintă risc mediu sau ridicat de a fi fost victime ale bullying-ului, iar 15% au fost agresori. Auto-vătămarea și consumul de substanțe afectează aproximativ 11% dintre elevi, fenomen mai frecvent în rândul fetelor.
Concluzii și recomandări
Autorii raportului subliniază necesitatea intervențiilor psihoeducaționale specializate și adaptate pentru a preveni dezechilibrele emoționale și riscurile asociate. Aceștia recomandă măsuri sistematice pentru sprijinul elevilor, inclusiv consiliere școlară, programe de educație socio-emoțională și implicarea activă a colegilor și profesorilor în prevenirea agresiunii și bullying-ului.
Raportul oferă o imagine detaliată a stării de bine și a sănătății mintale a elevilor, evidențiind provocările crescânde generate de mediul digital, inegalitățile sociale și presiunea academică.