Când se va produce fuziunea Elcen-Termoenergetica, ce nedreptate i se face Capitalei, când și cum vom avea o capitală curată și un trafic decent? Răspunde Stelian Bujduveanu
Proiecte pentru București
Articol de Monica Liche, 9 septembrie 2025, 16:47
Trenul Metropolitan, rețeaua de termoficare, fonduri europene pentru transport, traficul bucureștean, mobilitatea urbană și pregătirile pentru începerea școlii , sunt câteva dintre proiectele aflate pe agenda administrației Capitalei. Am discutat despre stadiul acestor proiecte, ce urmează concret și ce înseamnă toate acestea pentru locuitorii orașului, cu Stelian Bujduveanu, primarul interimar al Bucureștiului, invitatul Ioanei Brușten #InComunitate.
Trec CET-urile în patrimoniul Primăriei Capitalei?
Situația termoficării în București a fost explicată de Primarul interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu. Acesta a precizat că Bucureștiul plătește, de ani de zile, sume mari către compania Elcen pentru apa caldă și căldura furnizate de CET-uri, în timp ce orașul se adâncește în datorii. Situația ar putea începe să se schimbe în curând.
“În momentul de față Municipiul București cumpără apa caldă de la CET-uri, de la Elcen așa se numește compania și, de ani de zile, este captivă în acest cerc vicios, în care acea companie face profituri de sute de milioane anual și noi municipiul București ne înfundăm în datorii de sute de milioane.
(…)Guvernul României împreună cu Coaliția au fost de acord ca, în sfârșit, după mulți ani de zile, aceste CET-uri să treacă în patrimoniul Municipiului București.”
Transportul public ca opțiune reală, nu impusă
Discuția despre mobilitatea urbană a adus în prim-plan nevoia de eficiență, nu de constrângere. Stelian Bujduveanu a subliniat că bucureștenii nu pot fi forțați să renunțe la mașină, dar pot fi convinși să aleagă transportul public dacă acesta devine o alternativă funcțională și rapidă.
“Noi putem duce cât mai mulți participanți la trafic, în transportul în comun, dar nu îi putem duce cu forța și ar fi o abordare greșită.
Trebuie să convingem locuitorii Bucureștiului că transportul în comun este o alternativă reală și eficientă la mașina, la utilizarea mașinii de zi cu zi. Asta am încercat să facem în ultimul mandat, când am fost viceprimar general, ne-am ocupat de partea de transport și toate benzile unice pe care le vedeți au fost făcute pe acel mandat.
(…)Dacă autobuzul de la Casa Presei până la Arcul de Triumf stătea în trafic și făcea peste 30 de minute, alături de ceilalți participanți, cu banda unică pe centrul bulevardului Regele Mihai, sunt 5 minute. Cele 25 de minute au fost redate bucureștenilor.”
Investiții europene pentru infrastructura Capitalei
Proiectele de modernizare a rețelei de termoficare și a infrastructurii de tramvai nu se realizează din bugetul local, ci din fonduri europene, a precizat Stelian Bujduveanu. Acest aspect este important nu doar pentru eficiența investițiilor, ci și pentru faptul că eliberează resurse locale ce pot fi direcționate către alte nevoi urgente ale orașului. Accesarea banilor europeni devine astfel un mecanism esențial pentru dezvoltarea echilibrată a Bucureștiului, iar fondurile economisite pot fi folosite în alte soluții de modernizare.
“Toate lucrurile care se fac în Municipiul București pe schimbare de țeavă și pe schimbare de șină de tramvai nu se fac din banii bucureștenilor. Se fac din banii europeni și acest lucru ne bucură pentru că avem bani să continuăm cu celelalte investiții.”
Vezi aici ce a declarat Stelian Bujduveanu despre problema trotinetelor, despre redarea bucuriei de a te plimba într-un parc civilizat sau despre programul Primăriei Capitalei, care vine în sprijinul fluidizării traficului.