Primăria Sectorului 1 achită datoriile lăsate de fosta administraţie, dar, în acelaşi timp, construieşte un sistem eficient şi responsabil pentru salubrizare
Articol de arionmihaela, 18 iulie 2025, 14:37
Prioritatea administraţiei locale a Sectorului 1 o reprezintă rezolvarea problemelor grave privind salubritatea, cu respectarea deciziilor instanţelor şi aplicarea legii, dar şi cu implementarea unor măsuri clare pentru a evita repetarea acestor situaţii în viitor. Scopul final este asigurarea curăţeniei în sector şi intrarea în legalitate a administraţiei publice.
În acest scop, în şedinţa de luni, Consiliul Local va analiza şi vota un pachet de măsuri care are rolul de a reorganiza activitatea de salubrizare, foarte importantă pentru orice comunitate, pentru sănătatea populaţiei şi nivelul de trai.
Primăria Sectorului 1 plăteşte acum datoriile acumulate în anii anteriori
În mandatul 2020-2024, s-a adunat o datorie a administraţiei locale a Sectorului 1 către compania de salubritate Romprest în valoare totală de 134 milioane de lei. Din această sumă, Administraţia a achitat, sub conducerea fostei primăriţe, Clotilde Armand, 60 milioane de lei.
Pentru restul de 73 milioane de lei, administraţia locală şi compania Romprest au apelat la instanţă pentru mediere. Astfel, există mai multe hotărâri judecătoreşti care obligă Primăria să achite această sumă operatorului de salubritate. Ultima decizie a instanţelor, sosită chiar astăzi, creşte această sumă cu încă 6 milioane de lei.
La această datorie se adaugă penalităţi de întârziere pentru neplată (din 2021-2022) în valoare de 100 milioane de lei, penalităţi pe care Primăria Sectorului 1 este obligată să le plătească, conform legii.
Achitarea acestor sume, obligatorie prin decizia instanţei, îngreunează foarte mult bugetul local. Pentru a evita blocajul administrativ şi paralizarea activităţilor esenţiale ale Primăriei, în şedinţa Consiliului Local din 21 iulie 2025 se va propune eşalonarea plăţii acestei datorii de 79 milioane de lei către Romprest.
‘Respectarea legii şi a deciziilor instanţelor nu reprezintă lucruri negociabile pentru mine şi pentru administraţia Sectorului 1. Este regretabil faptul că trebuie să plătim datorii făcute de alţii în dispreţ faţă de viaţa şi sănătatea cetăţenilor, dar şi faţă de banii acestora. Dar nu este ceva opţional. Singurul lucru pe care îl putem face este să respectăm legea şi să ne asigurăm că serviciile oferite de administraţie de aici înainte vor fi cele corecte pentru oamenii din Sectorul 1’, a declarat George Tuţă, primarul Sectorului 1.
Primăria ia măsuri concrete pentru eficientizarea serviciului de salubrizare
Administraţia actuală nu se limitează la stingerea datoriilor vechi. Se lucrează activ la reformarea sistemului de salubrizare, astfel încât Sectorul 1 să fie curat, iar cheltuielile publice să fie eficientizate, justificate şi transparente.
De la începutul anului, a fost realizată o analiză completă a prestaţiei operatorului de salubritate, a fost introdus un sistem de control asupra serviciului prestat şi s-a cerut eficientizarea activităţilor şi eliminarea risipei. Rezultat concret: au fost obţinute economii de 15 milioane de lei din bugetul local, prin controlul aplicat asupra serviciilor prestate (nu s-au mai plătit lucrări care nu se efectuau).
Mai mult, pentru o mai bună gestionare a banilor cetăţenilor s-a constatat că se impune schimbarea modelului de colaborare pentru salubrizarea sectorului: reguli noi, tarife corecte şi transparenţă.
Astfel, în şedinţa de Consiliu Local de luni, 21 iulie 2025, vor fi dezbătute şi supuse aprobării măsuri esenţiale pentru reorganizarea serviciului de salubrizare, printre care:
* Regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului public de salubrizare;
* Programul local de acţiuni pentru curăţenia Sectorului 1;
* Eliminarea tarifului de staţionare/aşteptare şi ajustarea tarifelor în funcţie de activitatea reală;
* Aprobarea noilor suprafeţe măsurate (carosabil şi trotuare), în baza cărora se facturează serviciile;
* Actualizarea programului de prestaţie, astfel încât activitatea operatorului să fie monitorizată, eficientă şi predictibilă;
* Acordul de plată eşalonată pentru stingerea creanţelor contractuale, cu respectarea obligaţiilor legale şi fără periclitarea investiţiilor publice.
‘În ultimele luni am lucrat intens la recalibrarea serviciilor de salubritate pe principiile pe care eu le consider cele mai importante: eficientizarea cheltuielilor şi obţinerea celui mai bun randament cu resursele existente. Şi asta sper că se va resimţi în întreg sectorul în următoarele luni şi vom putea în final să reintrăm în normalitatea pe care oamenii o merită şi o aşteaptă de la noi. Curăţenia în Sectorul 1 trebuie să însemne şi curăţenie în modul de cheltuire a banului public’, este mesajul primarului Sectorului 1, George Tuţă.