Ascultă Radio București FM Live

Ce planuri au Primăria Capitalei și primarii de sector cu pistele de biciclete?

Ce planuri au Primăria Capitalei și primarii de sector cu pistele de biciclete?
Foto: Foto: Nicusor Dan / Facebook

Articol de Mircea Apostolescu, 8 iulie 2025, 11:50

Primarii Sectoarelor 1 și 2, George Tuță, respectiv, Rareș Hopincă, salută elaborarea Masterplanului Velo al Capitalei iar după adoptarea acestuia de către Consiliul General al Municipiului București vor colabora cu Municipalitatea pentru implementarea acestuia.

Primăria din Banu Manta nr. 9 trebuie să investească, în primul rând, în amenajarea de trotuare, acolo unde acestea nu există, și în reabilitarea celor existente, apoi în piste și parcări pentru biciclete.
Educația în ceea ce privește regulile de circulație pe drumurile publice este și ea foarte importantă, susține edilul George Tuță.

“Și anume unde va fi cel mai mult de lucru, după cum vedeți pe hartă (… Masterplanul Velo n.r.) e Sectorul 1 și Sectorul 6 – avem puțină rețea principală și multă rețea secundară.
Sunt zone, dacă vă uitați, deasupra de pădurea de la Jandarmeriei, unde nu avem drumuri, dar este prevăzut un traseu (… de piste pentru biciclete n.r.).
Și, dacă vreți o prioritate în investiții, prima investiție trebuie făcută în trotuare pentru pietoni, după aceea, clar, în pistele acestea.
Pentru că noi vrem să investim în două alte lucruri. Și anume, infrastructura de garaje pentru biciclete. O parte mare dintre cetățenii Sectorului 1, care poate își permit să își ia o bicicletă și ar apela la acest mijloc de transport, nu au unde s-o lase sau sunt blocuri cu patru etaje, fără lift, nu au cum s-o ducă până pe balcon, n-au cum s-o lase în siguranță.
Dar și partea de educație. Și noi, aici, lucrăm împreună cu Academia de Poliție – pentru că, în curtea lor, având, acolo, și studenți de anul trei, care, deja, pot să fie niște instructori buni, în acest sens, vrem să crestem un microclimat care să ajute toate școlile din Capitală să învețe regulile de circulație, pentru că nu sunt, de fiecare dată, bine explicate și nu mai avem, prin școli, astfel de activități”, a declarat George Tuță.

Primăria Sectorului 2 are pregătite studiile de fezabilitate pentru 47 de kilometri de piste pentru biciclete, dintre care 30 de kilometri de rețea principală și 17 kilometri de rețea secundară, spune edilul Rareș Hopincă.

“Sectorul 2 are studiile de fezabilitate deja realizate pentru 47 de kilometri de piste de biciclete – 30 reprezintă rețelele principale și 17 reprezintă rețelele secundare.
Asta înseamnă că ne putem apuca, după aprobarea Masterplanului (… Velo n.r.), după ce Primăria Capitalei ne emite certificatele de urbanism, ne putem apuca de proiectare și de licitațiile pentru execuție.
De asemenea, eu văd acest proiect (… Masterplanul Velo n.r.) ca fiind foarte important, pentru că va duce la regenerarea urbană a unor zone destul de importante din Capitală. Vorbim de marile bulevarde, vorbim de străzile principale, dintre care unele nu au mai fost reabilitare, probabil, de la proiectarea și construirea inițială, din perioada comunistă”, a declarat Rareș Hopincă, pentru București FM.

Finanțarea pentru cei 47 de kilometri se pistă pentru biciclete din Sectorul 2 va fi asigurată din fonduri guvernamentale, explică edilul Rareș Hopincă.

“Pentru aceste proiecte avem și finanțare. Au fost depuse, inițial, pe PNRR, ulterior, mutate pe finanțare națională.
Dar, la acest moment, este asigurată finanțarea. Desigur, avem și disponibilitatea de a contribui din bugetul local, pentru astfel de proiecte.
Repet, le priortizăm și îmi doresc să le facem, dar trebuie să depășim aceste bariere birocratice, pentru că stăm, deja, de aproape un an și jumătate după certificatele de urbanism.
Sper eu să se urgenteze toată această procedură după aprobarea de către Consiliul General a Masterplanului”.

Crearea de piste pentru biciclete trebuie să fie echilibrată de respectarea obiceiurilor de mobilitate ale celor care își folosesc mașinile personale, crede primarul Sectorului 2.

Reporter: “Nu vă este frică de faptul că îi veți supăra pe șoferi, pe cei care își parchează mașinile, dacă veți începe să faceți piste pentru bicicliști”?

Rareș Hopincă: “Eu, întotdeauna, am considerat că trebuie foarte mult echilibru și discernământ, în administrație, inclusiv în aplicarea unor măsuri.
Orice măsură ce privește anumite restricții trebuie să vină complementar cu măsuri de suport, măsuri de susținere pentru cei care au alte obiceiuri de mobilitate sau alte nevoi de utilizare a spațiului public.
Prin urmare, dacă, de exemplu, va trebui să desființăm anumite locuri de parcare, va trebui să venim, în contrapartidă și cu înființarea unor parări rezidențiale supraetajate. Va trebui, inclusiv, să cumpărăm terenuri cu această destinație. Pentru că, vrem nu vrem, obiceiurile de Mobilitate, în București, sunt, încă, unele destul de concrete și clare. Oamenii preferă mașina. Preferă mașina și din nevoie, dar și din opțiune. Nici transportul în comun, de multe ori, nu este o alternativă viabilă.
Și, atunci, va trebui să ne gândim la toate aceste aspecte.
Dar, sunt anumite zone, în care putem începe proiectele de piste de biciclete, fără să deranjăm foarte multă lume.
Și, în paralel, trebuie să ne punem problema creării unor locuri de parcare rezidențiale, supraterane și subterane, care să absoarbă cât mai multe dintre aceste parcări stradale, pe care le vedem, astăzi”.

În context, trebuie amintit faptul că, aseară, cu prilejul dezbaterii publice a Masterplanului Velo al Capitalei, primarul general al Capitalei, Stelian Bujduveanu, a declarat că rețeaua de piste pentru biciclete va fi implementată de către Primăria Municipiului București în colaborare cu primăriile celor șase sectoare.

“Și, atunci, trebuie să ne gândim să le priortizăm, noi, Capitala, dar împreună cu sectoarele.
Pentru că noi avem toată deschiderea ca aceste investiții să fie preluate de către primarii de sector, atâta timp cât avem un Masterplan aprobat și agreat de către toate forțele politice și de către toți primarii de sector.
Deci, aș spune, în funcție de disponibilitatea primarilor de sector, veți avea o competiție, veți avea o grabă între dânșii și între noi, care le vom oferi tot suportul, din punct de vedere al avizării, al autorizării, ca aceste piste să se întâmple.
Unde ține de Primăria Capitalei – și vorbim de arterele principale, cele mari, cu siguranță, dacă vom avea disponibilitatea financiară, noi vom ataca aceste proiecte sau în parteneriat cu primarii de sector.
Pentru că n-ar fi primul proiect pe care-l facem împreună. Și veți vedea, în perioada următoare, că vom face cât mai multe proiecte împreună, cu Sectorul 1, cu Sectorul 2, cu Sectorul 3, cu Sectorul 4, cu 5 și cu 6. Deci, această deschidere există”, a declarat Bujduveanu.

În același context, ar mai trebui menționat și faptul că Masterplanul Velo este un document strategic care prevede amenajarea a 155 de kilometri de rețea principală și 415 kilometri de rețea secundară de piste pentru biciclete, precum și traseele de principiu ale acestora și recomandări privind parametrii tehnici pentru piste.

După aprobarea Masterplanului de către Consiliul General al Municipiului București, vor trebui elaborate proiectele tehnice, pentru fiecare traseu în parte – proiecte care ar putea schimba traseu, în funcție de realitatea din teren, și, apoi, găsite surse de finanțare pentru implementarea proiectelor.

Video: Încă o seară de proteste pentru independența justiției, în Piața Victoriei
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 19:49

Video: Încă o seară de proteste pentru independența justiției, în Piața Victoriei

Câteva sute de persoane protestează în Piața Victoriei şi cer independenţa justiţiei, dar şi demisia sau demiterea celor pe care-i...

Video: Încă o seară de proteste pentru independența justiției, în Piața Victoriei
Diana Buzoianu: România are cea mai numeroasă populaţie de urşi din Europa
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 19:20

Diana Buzoianu: România are cea mai numeroasă populaţie de urşi din Europa

Această estimare a fost stabilită prin proiectul „Implementarea Planului naţional de acţiune pentru conservarea populaţiei de urs brun din...

Diana Buzoianu: România are cea mai numeroasă populaţie de urşi din Europa
Duminică, 14 decembrie, intră un vigoare noul Mers al Trenurilor
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 18:46

Duminică, 14 decembrie, intră un vigoare noul Mers al Trenurilor

Programul aduce modificări în circulaţia feroviară atât pe rutele interne, cât şi pe cele internaţionale. În medie peste 1150 de trenuri vor...

Duminică, 14 decembrie, intră un vigoare noul Mers al Trenurilor
Lege promulgată/ Ordinul de protecţie provizoriu se prelungeşte până la soluţionarea în primă instanţă a cererii
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 18:17

Lege promulgată/ Ordinul de protecţie provizoriu se prelungeşte până la soluţionarea în primă instanţă a cererii

Procurorul comunică acest lucru de îndată unităţii de poliţie care a înaintat ordinul de protecţie provizoriu, care ia măsuri pentru...

Lege promulgată/ Ordinul de protecţie provizoriu se prelungeşte până la soluţionarea în primă instanţă a cererii
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 17:57

Meteo: Bucureștiul nu scapă de ceață

La noapte, cerul va fi temporar noros, iar mai ales spre dimineaţã se va semnala ceaţã. Vântul va sufla slab pânã la moderat. Temperatura...

Meteo: Bucureștiul nu scapă de ceață
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 17:31

Proiectul privind taxe şi impozite locale mărite, supus dezbaterii publice pe site-ul PMB

Acesta ţine cont de rata inflaţiei aferentă anului 2024 de 5,6%. De asemenea, apar majorări la valoarea impozabilă a clădirilor. Conform...

Proiectul privind taxe şi impozite locale mărite, supus dezbaterii publice pe site-ul PMB
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 17:26

Expoziția ”Natural Bond 1–5.  Retrospectiva 2021–2025” a ajuns la final

Expoziția ”Natural Bond 1–5. Retrospectiva 2021–2025”, găzduită de TNB, are sâmbătă, 13 decembrie, întâlnirea finală cu publicul....

Expoziția ”Natural Bond 1–5.  Retrospectiva 2021–2025” a ajuns la final
Actualitate vineri, 12 decembrie 2025, 16:51

ANPC a aplicat amenzi de peste 14 milioane de lei în urma unor controale la peste 1.700 de operatori economici

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat 2.029 de amenzi contravenţionale, de peste 14,4 milioane de lei, şi a dat...

ANPC a aplicat amenzi de peste 14 milioane de lei în urma unor controale la peste 1.700 de operatori economici