Echivalarea competenţelor asistentelor medicale are caracter urgent!

Articol de arionmihaela, 26 iunie 2025, 13:01
Conform prevederilor Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de sănătate pentru perioada 2023-2030, Guvernul are în vedere introducerea obligativităţii studiilor superioare pentru asistentele medicale, până în anul 2030 (a se vedea Anexa nr. 1).
Asta ar putea însemna că cele cca. 70.000 de asistente medicale absolvente de postliceală din sectorul public de sănătate riscă să-şi piardă locurile de muncă dacă nu ajung la nivelul de studii superioare/nu urmează facultatea de asistente medicale.
La ora actuală există cadrul juridic necesar pentru a putea aplica o soluţie mult mai eficientă şi mai rapidă: recunoaşterea competenţelor dobândite în cadre formale, non-formale şi informale sub forma creditelor transferabile (aplicarea prevederilor Ordinului ME nr. 6768/2023, modificat şi completat în anul 2024), adică ceea ce numim echivalarea competenţelor.
Pentru a aplica cea mai bună soluţie la această problemă, Federaţia ‘Solidaritatea Sanitară’ din România (FSSR) a reluat demersul privind echivalarea competenţelor asistentelor medicale absolvente de postliceală, primul pas fiind Scrisoare deschisă adresată autorităţilor competente, solicitând adoptarea unei soluţii echitabile şi eficiente.
Demersul vizează corectarea unei inechităţi sistemice şi recunoaşterea meritelor şi competenţelor profesionale ale acestor asistente medicale, care reprezintă o componentă esenţială a sistemului sanitar din România. Acţiunea are în vedere şi faptul că zeci de mii de cadre medicale sunt afectate de lipsa unei reglementări clare şi juste privind echivalarea formării lor, ceea ce le limitează accesul la mobilitate profesională şi dezvoltare în carieră.
Scrisoarea deschisă poate fi găsită pe platforma publică care centralizează susţinerea acestui demers, oferind informaţii detaliate şi permiţând exprimarea sprijinului din partea profesioniştilor din domeniul medical. Scrisoarea deschisă şi iniţiativa de echivalare a competenţelor au fost elaborate pe baza consultărilor cu asistenţii medicali, specialişti în educaţie şi dreptul muncii, şi reflectă realităţile sistemului sanitar românesc.
La mai puţin de 48 de ore de la lansare, peste 7000 de asistente medicale absolvente de postliceală au semnat deja Scrisoarea deschisă, indicând guvernanţilor nevoia unei intervenţii rapide.
Principalele solicitări ale Federaţiei ‘Solidaritatea Sanitară’ din România sunt:
Aplicarea efectivă a mecanismului legal de recunoaştere a competenţelor/rezultatelor învăţării şi calificărilor dobândite în mod formal, non-formal şi informal prin transformarea lor în credite de studii transferabile, cu evaluare reală şi transparentă a dosarelor profesionale, respectiv a cunoştinţelor, deprinderilor şi abilităţilor deţinute.
Crearea accesului asistentelor medicale academic de scurtă durată, prin care asistentele medicale cu studii postliceale să poată obţine diploma de licenţă doar completând competenţele lipsă, respectiv dobândind formarea pentru creditele suplimentare necesare.
Emiterea unui cadru metodologic clar, aplicabil unitar la nivel naţional, care să oblige instituţiile de învăţământ şi angajatorii să respecte dreptul asistentelor medicale absolvente de postliceală şi care deţin diploma de bacalaureat la recunoaşterea competenţelor/rezultatelor învăţării şi calificărilor dobândite în mod formal, non-formal şi informal prin transformarea lor în credite de studii transferabile.
Elaborarea unui program naţional de sprijinire a asistentelor medicale care optează pentru echivalarea competenţelor pentru a parcurge traseul formativ necesar completării diferenţelor de credite necesare, respectiv a traseului academic de scurtă durată.
FSSR face apel la Preşedintele României, la Ministerul Sănătăţii, la Ministerul Educaţiei, la Ministerul Muncii şi la toţi parlamentarii să trateze cu responsabilitate şi urgenţă această situaţie, care afectează mii de cadre medicale şi calitatea serviciilor de sănătate.
FSSR atenţionează guvernanţii şi asupra impactului financiar al intervenţiei pe care o propunem: aplicarea procedurii de echivalare a competenţelor asistentelor medicale absolvente de postliceală în contextul obligativităţii studiilor superioare ar determinat o economie la bugetul de stat estimată la aproape 600.000.000 euro (mai exact 594.916.667 euro).