Break the fake: Ce îi învățăm pe copiii noștri despre inteligența artificială?

Articol de Vicentiu Andrei, 25 iunie 2025, 10:36 / actualizat: 26 iunie 2025, 13:51
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit!
Utilizatorii de internet sunt din ce în ce mai tineri. Datele UNESCODatele UNESCO arată că unul din trei utilizatori de internet este copil. Ca societate, avem obligația să asigurăm, pentru tinerele generații, accesul la informație nepoluată, pentru ca tinerii să poată lua decizii informate, care respectă principiile etice. De aceea, tot mai multe țări din întreaga lume depun eforturi pentru a integra educația pentru media și informare (MIL) în sistemele lor de învățământ.
În ciuda acestor progrese, mulți tineri se confruntă în continuare cu dificultăți și pericole în mediul online, precum dezinformarea, discursul instigator la ură și alte tipuri de conținut online dăunător.
În plus, apar în mod constant tehnologii noi, al căror impact negativ uneori îl putem anticipa într-o foarte mică măsură. De exemplu, conform UNESCOconform UNESCO, 80% dintre tinerii cu vârste între 10 și 24 de ani folosesc inteligența artificială de mai multe ori pe zi pentru educație, divertisment și alte scopuri.
Ce ar trebui să îi învățăm pe tineri despre utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale?
Conform ghidului UNESCO privind universul educațieighidului UNESCO privind universul educației pentru media și informare, pe măsură ce inteligența artificială devine tot mai răspândită, este esențial să dezvoltăm modalități prin care să o folosim în mod etic și să ne asigurăm că drepturile noastre fundamentale sunt protejate.
Primul pas este să îi facem să înțeleagă cât de răspândit este conținutul generat de AI în mediul online. Studiile arată că, până în 2026, până la 90% din conținutul de pe internet ar putea fi generat artificial. Această realitate schimbă complet percepția asupra ideii de real și artificial; în curând, unele interacțiuni online s-ar putea să nu mai implice deloc ființe umane.
În plus, tinerii trebuie să dezvolte tehnici specifice de analiză a conținutului generat cu AI. Acestea includ:
• Verificarea inconsecvențelor. Detalii neobișnuite sau neconcordanțe în text, imagine sau video. Discrepanțe care nu corespund realității.
• Analiza stilului de scriere. Conținutul generat de AI poate părea lipsit de naturalețe umană: prea formal, repetitiv sau fără expresivitate.
• Examinarea imaginilor. Eventualele artefacte vizuale sau zone neclare, mai ales la margini, iluminarea și umbrele nenaturale.
• Verificarea metadatelor, adică datele despre fișierul digital, acolo unde sunt disponibile. Acestea pot oferi indicii despre originea sa și dacă a fost creat artificial.
Depinde de educatori și de părinți să ajutăm tinerii să țină pasul cu evoluțiile în domeniul tehnologiei generative!
Până la noi misiuni educative, Break the fake intră vacanță, pentru a-și recupera forțele.
Vara aceasta, ascultă BucureștiFM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.