TIFF 2025: Gala premiilor, revelațiile competiției și aniversarea unui film reper

Articol de Marin Simona, 23 iunie 2025, 09:30
La TIFF 2025, finalul de festival n-a fost doar despre premii, ci și despre amintiri. Sâmbătă seară, în decorul elegant al Teatrului Național din Cluj-Napoca, a avut loc gala de închidere a celei de-a 24-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania. Iar dacă Trofeul Transilvania a mers către Pământ străin (r. Mahdi Fleifel), o dramă sensibilă despre refugiați palestinieni în Atena, publicul a avut parte și de o reîntâlnire cu filmul care a pus bazele Noului Val românesc: Moartea domnului Lăzărescu.
Trofeul Transilvania: „Pământ străin” – un film despre supraviețuire, nu doar storytelling
Marele premiu al festivalului, în valoare de 10.000 de euro, a fost acordat filmului „Pământ străin” (To a Land Unknown, r. Mahdi Fleifel) – o dramă despre doi refugiați palestinieni care trăiesc în Atena, încercând să evadeze dintr-un cerc vicios de compromisuri morale. Regizorul, prezent doar prin mesaj video, a declarat:
„Ne-am zbătut aproape 10 ani pentru ca acest film să existe. Problema din Palestina nu sunt palestinienii, ci ocupația – și ea trebuie să înceteze.”
Alte premii din competiția internațională
- Premiul pentru regie – Xoftex (r. Noaz Deshe, Germania)
- Premiul Special al Juriului – Debut (r. Julian Castronovo, SUA)
- Cea mai bună interpretare – Ghjuvanna Benedetti în The Kingdom (r. Julien Colonna, Franța)
- Premiul „What’s Up, Doc?” – Saturn (r. Daniel Tornero, Spania)
Mențiuni speciale (documentar):
- The Return of the Projectionist (r. Orkhan Aghazadeh, Franța)
- Letters from Wolf Street (r. Arjun Talwar, Polonia)
Zilele Filmului Românesc: un an de forță, umor negru și voci noi
· Cel mai bun lungmetraj românesc: Anul nou care n-a fost (r. Bogdan Mureșanu) – dublu premiat: pentru cel mai bun film românesc și pentru popularitate;
· Premiul pentru debut: Viitor luminos (r. Andra MacMasters) – un documentar construit din imagini de arhivă despre un festival comunist pentru tineret în Coreea de Nord
· Cel mai bun scurtmetraj românesc: Ajutoare (r. Valentin-Rareș Fogoroș) – Un scurtmetraj despre o operațiune de contrabandă mascată în ajutor umanitar și o întâlnire neașteptată între doi oameni care nu vorbesc aceeași limbă, dar împart același drum.
· Premiul publicului (internațional): Surzenie (r. Eva Libertad García López, Spania)
· Cel mai popular film românesc: Anul nou care n-a fost
· Premii pentru întreaga activitate:
- Emilia Dobrin – actriță cu o carieră solidă în film și teatru
- Valerian Sava – critic de film
- Maria de Medeiros – actriță și regizoare portugheză, cunoscută din Pulp Fiction
- Béla Tarr – regizor maghiar emblematic
· Premii de excelență:
- Regizorul Andrei Ujică
- Actorul Florin Piersic
Directorul festivalului, Tudor Giurgiu, a subliniat în discursul său caracterul „sincron” al acestei ediții TIFF cu evoluția cinematografiei autohtone. A fost o ediție care a cuprins filme românești extraordinare, care reflectă momentul prezent și care au parte de o recunoaștere internațională care vine tot mai repede.
„Moartea domnului Lăzărescu” – două decenii de relevanță
În paralel cu premiile, TIFF a omagiat filmul care a pus bazele Noului Val românesc. Moartea domnului Lăzărescu (r. Cristi Puiu) a fost proiectat într-un eveniment aniversar, la 20 de ani de la premieră, în prezența unor membri ai echipei. Un film care a redefinit raportul dintre cinema și realitate – și care poate fi revăzut gratuit pe Cinepub.
În cuvintele lui Béla Tarr:
„Facem filme pentru oameni, pentru cei mai puțin norocoși, pentru cei care au nevoie să li se spună o poveste. Pentru că, în final, asta suntem cu toții: niște oameni.”