Break the fake: Cum se fac bani din dezinformare

Articol de bucurestifm, 12 iunie 2025, 11:01
Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Bine te-am regăsit!
Unul dintre principalele motive pentru care ne confruntăm cu o întreagă industrie a dezinformării, dincolo de cele de natură ideologică, este faptul că dezinformarea este profitabilă. Un studiu publicat recent în revista „New Media & Society” de către Carlos Diaz Ruiz, de la Hanken School of Economics, Finlanda, se uită la actorii din ecosistemul media digital care profită de răspândirea rapidă a dezinformării.
Așa cum se arată în articol, structura pieței media digitale nu îi motivează pe managerii de brand și pe specialiștii în marketing digital să se întrebe prea mult dacă reclamele lor ajung să fie publicate lângă conținut care dezinformează.
Un exemplu în acest sens este publicitatea programatică, o metodă de cumpărare și vânzare de publicitate digitală care se realizează cu ajutorul software-ului și al algoritmilor – un sistem automatizat, deci. Prin acest sistem, firmele de publicitate licitează în timp real pentru a afișa reclame publicului dorit. Problema este că acest mecanism nu ține cont de tipul site-ului sau de conținutul acestuia, ceea ce înseamnă că reclamele pot ajunge, fără ca brandurile să știe, pe site-uri care răspândesc dezinformare.
În ceea ce privește moderarea conținutului, platformele digitale au promis în anii trecuți că vor elimina rapid conținutul fals sau înșelător. Succesul lor este parțial, iar acest lucru a atras atenția cercetătorilor asupra modului în care se face, de fapt, moderarea conținutului pe rețelele sociale.
Platformele externalizează această activitate către alte firme. În plus, moderatorii plătiți trebuie să decidă ce conținut este acceptabil, dar o fac pe baza unor reguli neclare. Procesul de moderare trebuie să țină cont implicit de interesele comerciale ale platformelor. Da, bunăstarea utilizatorilor trebuie protejată, însă este tentant să permiți să circule conținut controversat, despre care știm că atrage mult trafic și, implicit, bani.
Pe platformele digitale există și alte tipuri de actori care învață să profite de aceste mecanisme pentru a-și crește audiența.
Un exemplu este industria influencerilor. O tehnică frecvent folosită de către aceștia este de a folosi conținut controversat pentru a „păcăli” algoritmii și a obține mai multă vizibilitate. Influencerii analizează datele despre performanța conținutului lor și îl optimizează astfel încât să rezoneze cu grupuri mai mici, dar foarte active. De exemplu, în cazul unor micro-influenceri de extremă dreaptă, s-a observat că astfel de comunități pot deveni rapid niște „bule” unde se cer tot mai multe mesaje extreme.
Influencerii depind financiar de susținerea directă a fanilor. Acest lucru se realizează prin marketing afiliat, donații în criptomonede sau vânzarea de produse. Din acest motiv, ajung să producă constant conținut provocator și aluziv, menit să mențină interesul și loialitatea publicului lor și chiar să le crească baza de urmăritori.
Fără a simplifica excesiv, putem concluziona că măsurătorile de marketing bazate pe intensitatea interacțiunilor online cu diversele tipuri de conținut digital încurajează crearea de materiale (reclame, postări, etc) care urmăresc să atragă atenția cu orice preț. Din cauza potențialului său de a aduce profit, nivelul de interacțiune determină valoarea conținutului online, nu indicatorii obiectivi privind calitatea sau gradul de adevăr factual.
Atât pentru azi, rămâi cu BucureștiFM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.