Moment de sărbătoare pentru teatrul românesc – Gala Premiilor UNITER 2025
Articol de andreiabarsanbfm, 25 mai 2025, 16:19
Ediţia a XXXIII-a a Galei Premiilor UNITER va reuni, luni, la Sala “Amza Pellea” a Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova, peste 260 de artiști din întreaga țară, a anunțat Aura Corbeanu, vicepreședinte al Uniunii Teatrale, în emisiunea Spectacol@București.Ro.
Spectacolul este regizat de Bobi Pricop și va începe la ora 18:15. Evenimentul va fi transmis în direct pe uniter.ro, TVR 1, TVR Cultural, TVR Craiova, tvr.ro şi la Radio România Cultural.
Este un moment de sărbătoare pentru lumea teatrală, dar și pentru instituția gazdă, se implinesc 175 de ani de existenţă a teatrului craiovean.
În această ediție vor fi acordate șaisprezece trofee, corespunzătoare celor șaisprezece categorii de nominalizări.
De asemenea, în cadrul galei vor fi onorați artiști pentru intreaga carieră, vor fi decernate premii speciale și un premiu de excelență, aceste distincții fiind stablilite prin votul Senatului UNITER.
Rodica Negrea, actriță a Teatrului Mic din Bucureşti şi Emil Coşeru, actor al Teatrulul Naţional din Iaşi vor primi Premiul pentru întreaga activitate, alături de regizorul Nicky Wolcz, scenograful Horaţiu Mihaiu, și criricul de teatru Carmen Mihalache.
Premiul de Excelenţă “Ion Caramitru” va reveni Festivalului Internaţional de Artele Spectacolului ATELIER de la Baia Mare pentru cele 30 de ediţii aniversate în 2024.
Patru premii speciale vor fi oferite, anul acesta: “Săptămâna Purcărete – 50 de ani de excelenţă în teatru”, eveniment organizat de Teatrul Naţional “Marin Sorescu” Craiova, iniţiat de Vlad Drăgulescu; “Moara Artiştilor – Centru cultural educativ”, iniţiat şi realizat de Asociaţia Pro Teatru Zalău; Bienala de Scenografie Bucureşti – proiect reluat după 32 de ani de Centrul Român OISTAT; Festivalul D-butan-T – motor de căutare a artiştilor aflaţi la început de drum, organizat de Teatrul “Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe.
Cel de al cincilea premiu special este decernat post mortem, lui Bogdan Budeş pentru noi traduceri de texte dramatice.
Spectacolele care au intrat în atenţia juriului de nominalizări sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024. Cei trei critici de teatru care au făcut selecția pentru această ediție sunt: Maria Zărnescu, Daria Ancuța și Doru Mareș. Aceștia au vizionat peste 300 de procuții, din care au fost selectate 31 de titluri care se regăsesc cu nominalizați la una sau mai multe categorii.
Juriul final al Galei Premiilor UNITER 2025 care decide câştigătorii este format din Oltiţa Cîntec (critic de teatru), Andrei Măjeri (regizor), Ana Bianca Popescu (actriţă), Iuliana Vîlsan (scenografă) şi Irina Wolf (critic de teatru).
Câștigătorii vor fi anunțați pe parcursul serii.
Nominalizările sunt următoarele:
Cel mai bun debut
Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti
Crina Dumitraşcu pentru rolul Sonia din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Alex Ianăşi pentru regia spectacolului „Elif şi ploaia” de Sami Ibrahim, scenografia Tinatin Gobejishvili, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Andrei Pleşa pentru rolul Fiul din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
Broscoiul de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, înregistrări audio, post-producție, sound design Andrei Bobis, Cirkular, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic
Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, o producție Societatea Română de Radiodifuziune
Umami de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, captare sunet și sound design Andrei Pop, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic
Cea mai bună scenografie
Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului „Romeo şi Julieta”, regia Cristi Avram, Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu
Adrian Damian pentru decor şi Luiza Enescu pentru costumele spectacolului „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Erika Márton pentru scenografia spectacolului „Liliom” de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni
Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Helmut Stürmer pentru decor şi Corina Grămoşteanu pentru costumele spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Cel mai bun actor în rol secundar
Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea
Ionuţ Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, regia Vlad Cristache, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti
Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Ştefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul de Stat Constanţa
Cea mai bună actriţă în rol secundar
Romaniţa Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Silvana Negruţiu pentru rolurile Mama şi Naratoare din spectacolul „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
Mirela Pană pentru rolurile Nawal şi Jihane din spectacolul „Incendii” de Wajdi Mouawad, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul de Stat Constanţa
Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet şi Fitzwilliam Darcy din spectacolul „Mândrie şi prejudecată (un fel de)” de Isobel McArthur după romanul „Mândrie și prejudecată” de Jane Austen, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul Excelsior Bucureşti
Cel mai bun actor în rol principal
Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voiniţchi (Unchiul Vanea) din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”
Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe
Şerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul „Bazinul de nord” de Rajiv Joseph, regia și lighting design Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Alexandra Boerescu, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, regia artistică și adaptarea scenică Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Cea mai bună actriţă în rol principal
Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Oana Mogoş pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti
Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)
István Albu pentru regia spectacolului „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”
Vlad Cristache pentru regia spectacolului „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti
Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului Vânătoarea, după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti
Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa
Andrei Şerban pentu regia spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Cel mai bun spectacol
„Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa
„Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
„Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
„Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
„Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”
Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)
Oana Borş, Iulia Popovici, Oana Stoica
Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută
„Cântece de speriat frica”, spectacol-concert de Ada Milea, după idei din texte de Herta Müller, scenografia Alexandra Mureșan, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca
„Lina” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Bianca Veșteman, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe
„Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
„Rătăcirea” de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, scenografia Réka Oláh, Asociaţia Pro Teatru Zalău
„Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
Cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii
„Amintiri din copilărie”, după Ion Creangă, regia și scenariul Dan Tudor, scenografia Alina Herescu, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti
„Jungla”, după „Tropice tâmpe” de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, scenografia Măriuca Ignat, Teatrul GONG Sibiu
„Majordomul”, scenariu după „Rămășițele zilei” de Kazuo Ishiguro, regia Ciprian Huțanu, Compania de teatru Synchret și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași (Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă)
„Matilda” de Roald Dahl, muzica și versurile Tim Minchin, textul Dennis Kelly, regia Emil Pantelimon, scenografia Vladimir Turturica, Opera Comică pentru Copii Bucureşti
„Zaharaşka şi zăpada uitată”, un spectacol cu și de Ana Craciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, costumele Atelier Concentric, Teatrul de Artă, București
Cea mai bună muzică originală și sound design
Csaba Boros pentru muzica spectacolului „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi
Mihai Dobre pentru muzica spectacolului „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea
Eduard Gabia şi Călin Ţopa pentru muzica spectacolului „7 minute după miezul nopţii” (A Monster Calls), după romanul „A Monster Calls” de Patrick Ness după o idee originală de Siobhan Dowd, regia Bobi Pricop, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti
Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti
Alexei Ţurcan pentru muzica spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Cel mai bun video design
Andrei Cozlac pentru video designul spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul „Reconstituirea” de Catinca Drăgănescu, conceptul Catinca Drăgănescu și Ciprian Făcăeru, regia Catinca Drăgănescu, costumele și consultanță scenografică Lia Dogaru, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova
Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul „Nunta însângerată” de Federico García Lorca, regia Hunor Horváth, scenografia Elöd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia germană
Cel mai bun lighting design
Sándor Baumgartner pentru lighting designul spectacolului „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe
Daniel Klinger pentru lighting designul spectacolului „Vânătoarea” după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti
Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa
Cea mai bună coregrafie / mișcare scenică
Sergiu Diţă pentru coregrafia spectacolului „MEMETICS”, dramaturgia Ioana Toloargă, conceptul Sergiu Diță, costumele Larisa Petcuț, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe
Mariana Gavriciuc pentru coregrafia spectacolului „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti
Andrea Gavriliu pentru coregrafia spectacolului „Moarte la Teatrul de Revistă”, textul, conceptul și regia Gabriel Sandu, scenografia, costumele, grafica video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul „Stela Popescu” București
George Pop pentru mişcarea scenică din spectacolul „Şantier”, regia și dramaturgia Victor Olăhuț, scenografia Mihai Vălu,Teatrul Municipal Baia Mare
Csaba Györfi pentru coregrafia spectacolului „Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, scenografia Előd Golicza, costumele Cristina Breteanu, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad