„The Women” (1939) – un „Sex and the City” al anilor ’30
Articol de Marin Simona, 22 februarie 2025, 14:24
În cadrul Cineclubului Film Menu de săptămâna aceasta va fi proiectat filmul The Women (1939), regizat de George Cukor. Proiecția are loc Sâmbătă, 22 Februarie, începând cu orele 18, și va fi urmată de o discuție moderată de Iulia Necșulescu și Lorena Neacșu, redactori Film Menu.
Filmul este o comedie dramatică sofisticată care explorează dinamica relațiilor feminine, ipocrizia socială și complexitatea vieții sentimentale. Adaptat după piesa de teatru omonimă a lui Clare Boothe Luce, filmul impresionează nu doar prin distribuția sa exclusiv feminină, dar și prin dialogurile inteligente și satira acidă la adresa standardelor sociale ale vremii.
Povestea o urmărește pe Mary Haines (Norma Shearer), o soție devotată și elegantă, a cărei viață aparent perfectă se destramă atunci când descoperă că soțul ei are o aventură cu Crystal Allen (Joan Crawford), o vânzătoare oportunistă.
The Women reflectă și transformările economice și sociale ale anilor ’30 din Statele Unite. Acest film clasic de la Hollywood trebuie privit prin prisma Marii Crize Economice și a schimbărilor de mentalitate care au marcat acea perioadă. Anii ’30 au fost definiți de Marea Criză Economică (1929-1939), o perioadă de recesiune profundă care a afectat milioane de oameni. Deși femeile din The Women par ferite de dificultăți financiare – fiind parte din elita societății newyorkeze – filmul oferă o imagine subtilă a contrastelor sociale și a modului în care criza a accentuat dependența femeilor de statutul marital și de siguranța financiară oferită de bărbați.
În această perioadă, multe femei din clasa de mijloc și cea inferioară au fost nevoite să intre pe piața muncii pentru a-și susține familiile. Crystal Allen (Joan Crawford), amanta oportunistă care lucrează ca vânzătoare într-un magazin de lux, este un exemplu al femeii care caută să își îmbunătățească poziția socială printr-o relație avantajoasă, ilustrând realitatea economică dură a vremii.
Filmul apare într-o perioadă în care Hollywood-ul producea pelicule elaborate, adresate unui public care, în ciuda dificultăților economice, căuta escapism și glamour. Costumele somptuoase, dialogurile inteligente și satira socială transformă filmul într-un produs reprezentativ al „Epocii de Aur” a Hollywood-ului.
În plus, în 1939, lumea se afla la pragul celui de-al Doilea Război Mondial. Rolurile femeilor urmau să se schimbe dramatic în anii următori, când multe vor fi nevoite să preia locuri de muncă în industrie și să devină mai independente. The Women poate fi văzut ca o ultimă imagine a unei societăți în care femeile erau definite în principal prin relațiile lor cu bărbații, înainte ca războiul să accelereze emanciparea feminină.
Dacă serialul Sex and the City ar fi o femeie din New York, mereu la curent cu noile tendințe, The Women ar fi bunica ei elegantă, cu un umor acid și o garderobă impecabilă. Cele două producții împărtășesc ADN-ul unei lumi exclusiv feminine, unde prietenia, rivalitatea, iubirea și moda sunt elemente centrale. The Women a fost revoluționar pentru vremea sa, portretizând femei puternice, independente, dar și vulnerabile, într-un univers dominat de bârfe și norme sociale stricte. Decenii mai târziu, Sex and the City a preluat această moștenire și a reinventat-o pentru epoca modernă, aducând un plus de libertate și deschidere în discuțiile despre relații, carieră și sexualitate. Dacă The Women a pus bazele comediei despre femei și relațiile lor, Sex and the City a dus-o la un nou nivel, într-o lume unde femeile nu doar discută despre bărbați, ci și despre propriile aspirații și dorințe.
Evenimentul va avea loc în Sala Cinema a U.N.A.T.C., str. Matei Voievod nr 75-77, București, iar intrarea este liberă.
Redacția Film Menu organizează săptămânal proiecții de film,iar fiecare proiecție din cadrul Cineclubului Film Menu este moderată de doi membri ai redacției, care invită publicul la un dialog deschis despre filmul vizionat.